هر آنچه که باید از گوگل پیکسل ۴a بدانید - تکفارس 
هر آنچه که باید از گوگل پیکسل ۴a بدانید - تکفارس 
هر آنچه که باید از گوگل پیکسل ۴a بدانید - تکفارس 

هر آنچه که باید از گوگل پیکسل ۴a بدانید

هر آنچه که باید از گوگل پیکسل ۴a بدانید - تکفارس 

گوشی هوشمند گوگل پیکسل ۴a، مسیری طولانی را طی کرده است. ابتدا قرار بود در جریان کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان I/O گوگل در ماه می سال جاری میلادی شاهد معرفی این گوشی باشیم اما به واسطه اتفاقاتی که به دنبال شیوع گسترده ویروس کرونا رخ داد، گوگل چندین بار مجبور شد رونمایی از عضو جدید خانواده پیکسل را به تاخیر بی‌اندازد.

اکنون که در ماه آگوست ۲۰۲۰ قرار داریم، بالاخره گوشی پیکسل ۴a معرفی شده است. این دستگاه شباهت زیادی به پیکسل ۳a دارد اما برخی از مشخصات آن ارتقاء یافته و از طراحی مدرنی بهره می‌برد و علاوه بر آن، قیمت کمتری نیز نسبت به نسل قبلی خود دارد. با گوشی خوبی طرف هستیم که جانشین مناسبی برای پیکسل ۳a تلقی می‌شود بنابراین وقت آن است که بیشتر از آن صحبت کنیم.

در این مقاله قصد داریم هر آنچه که باید از گوشی هوشمند گوگل پیکسل ۴a بدانید را به اطلاع شما برسانیم تا اگر قصد خرید این دستگاه را داشته باشید، بتوانید با دیدی بهتر تصمیم بگیرید.

قیمت گوگل پیکسل ۴a چقدر است؟

بیایید با مهم‌ترین نکته درباره این دستگاه شروع کنیم؛ قیمت. گوشی پیکسل ۳a کار خود را با ۳۹۹ دلار آغاز کرد ولی گوگل موفق شده است تا پیکسل ۴a را با قیمت کمتری روانه بازار کند.

اگر قصد خرید پیکسل ۴a را دارید باید ۳۵۰ دلار (با نوسان قیمت دلار در ایران، نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن در نظر گرفت) هزینه کنید. این قیمت‌گذاری باعث می‌شود که پیکسل ۴a از پرچمدارانی نظیر گلکسی S20 و وان پلاس ۸ پرو ارزان‌تر باشد هرچند این گوشی کمی گران‌تر از موتو G استایلس است.

همانند نسل قبلی این سری، پیکسل ۴a نیز تنها با یک گزینه حافظه ذخیره‌سازی عرضه می‌شود اما گوگل شرایط را برای این گوشی هوشمند بهبود بخشیده است. به جای ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی، پیکسل ۴a از ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی بهره می‌برد. همچنان شاهد عدم پشتیبانی از کارت‌های حافظه میکرو SD هستیم اما به نظر می‌رسد که ۱۲۸ گیگابایت، حافظه مناسبی برای اکثر قریب به اتفاق مصرف‌کنندگان باشد.

هر آنچه که باید از گوگل پیکسل ۴a بدانید - تکفارس 

مهم نیست درباره سری محصولات پیکسلِ گوگل چه فکری می‌کنید ولی باید به شرکت گوگل و تصمیمش احترام بگذارید. به ندرت شاهد هستیم که شرکت‌های مختلف، قیمت نسخه‌های جدید گوشی‌های هوشمند خود را پایین بیاورند و پیکسل ۴a در این زمینه یک استثناء قابل‌تحسین محسوب می‌شود.

گوگل پیکسل ۴a چه زمانی عرضه می‌شود؟

گوشی هوشمند گوگل پیکسل ۴a از روز پنج شنبه ۳۰ مرداد ماه (۲۰ آگوست ۲۰۲۰ میلادی) در کشورهای ایالات متحده و ژاپن عرضه خواهد شد و در حال حاضر نیز امکان پیش‌خرید آن از خرده‌فروشی‌هایی نظیر آمازون مهیاست. از تاریخ پنج شنبه ۲۰ شهریور ماه (۱۰ سپتامبر) نیز شاهد انتشار این دستگاه در کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا، سنگاپور، تایوان، انگلستان، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا و اسپانیا خواهیم بود. در خصوص عرضه این دستگاه در بازار کشورمان، نمی‌توان زمان دقیقی را اعلام کرد ولی پیش‌بینی می‌شود که پس از عرضه جهانی پیکسل ۴a شاهد در دسترس قرار گرفتن آن در ایران نیز باشیم.

بررسی مختصر گوگل پیکسل ۴a

پیکسل ۴a قیمت مناسبی دارد اما آیا این گوشی واقعاً ارزش خرید دارد؟ خُب، بر اساس بررسی‌های اولیه که منابع خارجی از این گوشی داشته‌اند، به نظر می‌رسد که با محصول خوبی روبرو هستیم. پیکسل ۴a در بسیاری از زمینه‌ها نسبت به پیکسل ۳a بهتر است و ظاهراً شرکت مطرح گوگل موفق شده است تا جانشین مناسبی برای این دستگاه عرضه کند.

پیکسل ۴a دقیقاً مشابه با برادر بزرگتر خود، استاندارد جدیدی برای عملکرد دوربین در این بازه قیمتی تعریف کرده است. پیکسل ۴a به همان دوربین اصلی پیکسل ۴ و پردازش شگفت‌انگیز تصویرِ گوگل مجهز است که عکس‌هایی باورنکردنی‌ می‌گیرد. گوشی را از جیب خود بیرون آورید، دکمه شاتر را فشار دهید، و شاهد تصویری خارق‌العاده باشید.

با این وجود، دوربین تنها بخش مثبت گوگل پیکسل ۴a نیست چراکه این گوشی در بقیه زمینه‌ها نیز عملکرد مثبتی از خود به جای گذاشته است. نمایشگر امولد (AMOLED) آن بسیار زیبا به نظر می‌رسد، پردازنده اسنپدراگون ۷۳۰ تقریباً برای انجام هر کاری سریع و عمر باتری آن نیز زیاد است. همه این موارد را، به راحتی کار با گوشی با یک دست و نرم‌افزار بی‌همتای گوگل اضافه کنید تا شاهد دستگاهی باشید که در بازه قیمتی زیر ۴۰۰ دلار، یکی از بهترین انتخاب‌ها است.

با این حال، اگر این گوشی را خسته‌کننده تلقی کنید، به شما خرده نمی‌گیریم. طراحی معمولی، عدم استفاده از هیچ کدام از لنزهای الترا واید و تله فوتو و همچنین نداشتن یک مدل بزرگتر XL، مواردی هستند که می‌توان از پیکسل ۴a انتقاد کرد. اگر این موضوعات چیزهای مهمی برای شما نیستند، گوگل پیکسل ۴a یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید گوشی اندرویدی جدید شما خواهد بود.

گوگل پیکسل ۴a چه مشخصاتی دارد؟

با توجه به قیمت گوشی پیکسل ۴a، نباید انتظار زیادی از مشخصات و سخت‌افزار آن داشته باشید. برای پیکسل ۳a نیز شاهد مشخصاتی قدرتمند نبودیم و پیکسل ۴a نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال، قدرت سخت‌افزاری و توانایی فنی این گوشی نسبت به قیمت ۳۵۰ دلاری آن واقعاً مناسب است. در جدول زیر، مشخصات اصلی این گوشی را شاهد هستید:

سیستم عاملاندروید ۱۰
نمایشگر۵٫۸ اینچ / AMOLED / رزولوشن ۲۳۴۰ x 1080 / نرم تازه‌سازی ۶۰ هرتز
پردازندهکوالکام اسنپدراگون ۷۳۰
حافظه رم۶ گیگابایت رم از نوع LPDDR4x
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت
درگاه حافظهندارد
دوربین عقب۱۲٫۲ مگاپیکسل، ۱٫۴ میکرون، دریچه دیافراگم ۱٫۷، OIS و پشتیبانی از فوکوس خودکار
دوربین جلو۸ مگاپیکسل، ۱٫۱۲ میکرون، دریچه دیافراگم ۲٫۰، فوکوس ثابت
امنیتسنسور اثر انگشت در قسمت پشتی دستگاه
صدابلندگوهای دوگانه، جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری
باتری۳۱۴۰ میلی‌آمپر بر ساعت
شارژشارژ سریع سیمی ۱۸ واتی، USB-C
مقاومت در برابر آب و غبار
ندارد
ابعاد۱۴۴ x 69.4 x 8.2 میلی‌متر
وزن۱۴۳ گرم
رنگفقط مشکی

اسنپدراگون ۷۳۰ از لحاظ فنی، به اندازه دیگر چیپست‌هایی که در حال حاضر از سوی شرکت کوالکام عرضه می‌شوند، قدرتمند نیست ولی جفت شدن آن با همان حافظه رم پیکسل ۴، باعث شده است تا سخت بتوان از عملکرد ارائه شده توسط پیکسل ۴a ناامید شد. این گوشی کاملاً پاسخگوی نیازهای شماست و تقریباً هر اپلیکیشنی را به آسانی اجرا می‌کند و مشکلی نیز در اجرای بازی‌های موبایل با گرافیک زیاد نظیر Call of Duty: Mobile نخواهید داشت.

هر آنچه که باید از گوگل پیکسل ۴a بدانید - تکفارس 

نکته جالب اینجاست که گوگل بار دیگر از پنل امولد برای گوشی جدید خود بهره برده که شاهد رنگ‌های پر جنب و جوش هستیم و رنگ مشکی نیز به اندازه کافی عمیق و قابل باور است. عملکرد صفحه نمایش در زاویه دیدهای متفاوت چندان تعریفی ندارد ولی این موضوع چیزی نیست که باعث شود از دیگر ویژگی‌های مثبت پیکسل ۴a چشم‌پوشی کنیم.

باتری پیکسل ۴a نیز ۳۱۴۰ میلی‌آمپر بر ساعت ظرفیت دارد. ظاهراً با استفاده سنگین از گوشی در مواقع مختلف، شاهد عملکرد مناسبی از باتری این گوشی هستیم و در طول روز می‌توان به راحتی از این دستگاه کار کشید.

گوگل پیکسل ۴a چند دوربین دارد؟

در دنیایی که بیشتر گوشی های هوشمند با دو، سه یا چهار دوربین در قسمت پشتی دستگاه عرضه می‌شوند، یک سنسورِ تنها در پیکسل ۴a می‌تواند موضوعی ناامیدکننده باشد. خوشبختانه، این فقدان باعث نشده است تا عملکرد این گوشی در زمینه عکاسی و فیلم‌برداری نامناسب باشد. پیکسل ۴a نیز همانند پیکسل ۴ از یک لنز ۱۲٫۲ مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی بهره می‌برد که عملکردی قابل‌قبول و شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهد.

تصاویر پرجزئیات هستند، میزان نوردهی به خوبی صورت می‌گیرد و حتی عکس‌های گرفته شده در محیط‌های کم‌نور نیز عالی به نظر می‌رسند. مهم‌تر از همه، پیکسل ۴a این کارها را به ترتیب و به صورت مداوم انجام می‌دهد. تقریباً هر بار که دکمه شاترِ دوربین را فشار می‌دهید، نتیجه نهایی عالی از آب در می‌آید.

آیا از اینکه این گوشی از دوربین چندگانه بهره نمی‌برد، ناراحت هستیم؟ مطمئناً بله. لنزهای تله فوتوی روی گوشی پیکسل ۴ هنوز هم از بهترین دوربین‌های موجود در بازار هستند و در حالیکه گوگل همچنان از لنزهای الترا واید بهره نمی‌برد، دوست داریم که خیلی زود این رویه را کنار بگذارد. کیفیت دوربین تکی پیکسل ۴a باعث شده است تا فقدان لنزهای ثانویه را حس نکنیم اما امیدوار هستیم که این فقدان در پیکسل ۵a کنار گذاشته شود.

آیا باید گوشی خود را از پیکسل ۳a به پیکسل ۴a ارتقاء دهیم؟

هیچ شکی وجود ندارد که پیکسل ۴a یک گوشی هوشمند فوق‌العاده است اما این دستگاه به تنهایی و به شکلی خارق‌العاده به اینجا نرسیده است. پیش از پیکسل ۴a، گوگل موفق شد تا سال گذشته میلادی با عرضه پیکسل ۳a در بازار گوشی های هوشمند طوفانی بزرگ به پا کند. این گوشی نیز بر پایه همان مدلی ساخته شده که حتی در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز جزو محصولات خوب بازار محسوب می‌شود.

هر آنچه که باید از گوگل پیکسل ۴a بدانید - تکفارس 

بنابراین، این پرسش مطرح می‌شود که آیا دارندگان پیکسل ۳a باید گوشی خود را به ۴a ارتقاء دهند یا خیر؟ خُب، پاسخ این سوال به چند مورد بستگی دارد.

اگر دوست دارید گوشی خود را عوض کنید و خواهان تجربه چیزهای جدیدی هستید، پیکسل ۴a با چند بهبود و پیشرفت خوب در دسترس شما قرار دارد. این گوشی، حاشیه‌های کمتر، پردازنده‌ای جدیدتر، حافظه رم و حافظه داخلی بیشتری نسبت به پیکسل ۳a دارد و حتی از قیمت کمتری نیز برخوردار است.

با این حال، اگر پیکسل ۳a هنوز هم نیازهای شما را بر طرف می‌سازد و فکر می‌کنید اجباری به خرید نسخه جدید آن نیست، پس می‌توانید به استفاده از آن ادامه دهید. شاید این روزها از محبوبیت و جذابیت پیکسل ۳a کاسته شده باشد اما این گوشی همچنان در زمره دستگاه‌های خوب موجود در بازار قرار دارد.

آیا باید لوازم جانبی پیکسل ۴a را تهیه کنیم؟

به لطف استفاده از جنس پلاستیک، پیکسل ۴a دستگاهی نیست که باید همانند یک گوشی ساخته شده از شیشه به آن توجه کنید. البته هنوز هم باید چند لوازم جانبی را برای استفاده خود در نظر بگیرید.

نخستین چیزی که باید تهیه کنید، خرید یک کیف محافظ مناسب برای این گوشی است. فقط چند لحظه طول می‌کشد تا قسمت پشتی پلاستیکی و قاب پیکسل ۴a آسیب ببیند بنابراین خرید یک کیف یا قاب، راهی آسان و ارزان برای جلوگیری از این اتفاق است. خوشبختانه گزینه‌های زیادی برای انتخاب خواهید داشت و می‌توانید از بین قاب‌های رسمی گوگل و کیف‌های ساخته شده از سوی تولیدکنندگان شخص ثالث، یکی را انتخاب کنید. چه خواهان قابی باریک باشید چه کیفی قدرتمند برای محافظت از دستگاه، حق انتخاب زیادی خواهید داشت.

به همین ترتیب، به محافظ صفحه نیز نیاز خواهید داشت. هیچکس از صفحه نمایش پر خط و خوش خوشنود نمی‌شود بنابراین خرید یک گلس یا محافظ صفحه، تصمیمی عاقلانه است.

آیا پیکسل ۴a از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کند؟

هر آنچه که باید از گوگل پیکسل ۴a بدانید - تکفارس 

در دنیای فناوری امروز، بیش از هر چیزی از تکنولوژی ۵G صحبت می‌شود و شاهد عرضه گوشی های زیادی با پشتیبانی از این استاندارد بی‌سیم جدید هستیم. اگر خواهان خرید یک گوشی ۵G هستید، در حال حاضر نباید به فکر خرید پیکسل ۴a باشید.

پیکسل ۴a در حال حاضر تنها از شبکه‌های ۴G LTE پشتیبانی می‌کند و اگرچه عدم پشتیبانی از اتصال ۵G موضوع مهمی نیست، اما اگر قصد خرید گوشی هوشمندی با پشتیبانی از این فناوری را دارید، باید این نکته را مد نظر قرار دهید.

اگر پشتیبانی از فناوری ۵G برای شما موضوع مهمی‌ست، باید تا پائیز امسال صبر کنید چراکه گوگل رسماً تائید کرده است که نسخه ۵G گوشی پیکسل ۴a پائیز سال جاری با قیمت ۴۹۹ دلار عرضه خواهد شد. بر اساس گزارش‌های اخیر، پیکسل ۴a 5G با تراشه اسنپدراگون ۷۶۵G، بدنه بزرگتر، دوربین عقب دوگانه و عدم جک هدفون منتشر خواهد شد. با این حال، هنوز تاریخ عرضه دقیق پیکسل ۴a 5G مشخص نشده است و باید برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، منتظر اطلاعیه‌های رسمی گوگل باشیم.

آیا باید منتظر پیکسل ۵ بمانیم؟

صحبت از گوشی های در دست تولید سری پیکسل شد؛ به همین جهت باید گفت که گوگل قصد دارد پیکسل ۵ را در فصل پائیز امسال روانه بازار کند. پیکسل ۵ همان پیکسل رده‌بالای سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود هرچند انتظار می‌رود در برخی زمینه‌ها نظیر استفاده از تراشه اسنپدراگون ۷۶۵G به سری پیکسل ۴a شباهت داشته باشد.

پیش‌بینی می‌شود که پیکسل ۵ با استفاده از جنس شیشه/فلز و پشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم سریع با دیگر گوشی های پیکسل موجود متمایز باشد اما هنوز مشخص نیست که این موارد چقدر روی قیمت نهایی پیکسل ۵ تاثیر خواهد گذاشت.

سال ۲۰۲۰ به واسطه پاندمی ویروس کرونا، شرایط عجیب و غریبی برای شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی پدید آورده است که گوگل نیز از این قضیه مستثنی نیست. پیکسل ۴a تازه شروع قدم‌های جدید گوگل محسوب می‌شود و اگر این گوشی نتوانسته توجه شما را به خود جلب سازد، می‌توان مطمئن بود که گوگل همچنان برنامه‌های متعدد و متنوعی را در نظر دارد.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید