تکذیب رابطه پنهانی مارک زاکربرگ با دونالد ترامپ - تکفارس 
تکذیب رابطه پنهانی مارک زاکربرگ با دونالد ترامپ - تکفارس 
تکذیب رابطه پنهانی مارک زاکربرگ با دونالد ترامپ - تکفارس 

تکذیب رابطه پنهانی مارک زاکربرگ با دونالد ترامپ

فرزاد اسرافیلی
۳۱ تیر ۱۳۹۹ - 23:00
تکذیب رابطه پنهانی مارک زاکربرگ با دونالد ترامپ - تکفارس 

آیا مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک با رئیس جمهور دونالد ترامپ معامله پنهانی انجام داده است؟ آیا فیسبوک با نادیده گرفتن دروغ‌ها و پست‌های آتش افروزانه ترامپ تلاش کرده است تا این غول رسانه اجتماعی به هدف بعدی رئیس جمهور تبدیل نشوند؟ شایعات از این دست ماه‌ها در حال انتشار است، اما خود زاکربرگ این موضوع را تکذیب کرده و گفته است که چنین معامله‌ای وجود ندارد.

زاکربرگ گفت:

من هم این گمانه‌زنی‌ها را شنیده‌ام، بگذارید رک و راست بگویم که هیچ نوع معامله‌ای وجود ندارد. اصلا مطرح کردن ایده معامله بسیار مسخره است.

این اظهارات در پاسخ به نگرانی‌های رو به افزون درباره رابطه زاکربرگ با رئیس جمهور است و علیرغم نگرانی‌های مربوط به استفاده رئیس جمهور آمریکا از رسانه‌های اجتماعی، همچنان این رابطه صمیمانه باقی مانده است. NBC News سال گذشته گزارش داد که ترامپ به طور مخفیانه میزبان زاکربرگ بود و او را برای شام به کاخ سفید دعوت کرده بود. این ضیافت درست یک هفته پس از سخنرانی زاکربرگ انجام گرفت که در آن تأیید کرد فیسبوک قصد راستی آزمایی تبلیغات سیاسی را ندارد. همین گفته‌ها مسیر را برای ترامپ هموار کرد تا فیلم‌ها، تبلیغات و پست‌های گمراه کننده را در بزرگترین شبکه اجتماعی جهان به اشتراک بگذارد.

از آن زمان، رئیس جمهور ایالات متحده و حامیان وی پا را فراتر از محدودیت‌های فیسبوک گذاشتند و فیلم‌های تبلیغاتی گمراه گننده و دروغ‌های مربوط به آراء ایمیلی را به اشتراک گذاشتند. همچنین مشاهده شده است که ظاهرا فیسبوک از راه خود خارج شده است و اطلاعات غلط متعلق به جناح سیاسی را حذف نمی‌کند.

این هفته، تحقیقات HEATED و Popular Information نشان داد که فیسبوک بخش راستی آزمایی مقاله نسبتا نادرست در مورد تغییرات آب و هوایی سایت خبری راست گرای The Daily Wire را حذف کرده است. این شرکت پس از شکایت نویسنده از سانسورش و برعهده گرفتن علت سانسور وی توسط نماینده جمهوریخواه این کار را انجام داد. براساس این تحقیقات، تصمیم به حذف بخش راستی آزمایی به مقام‌های بالاتر شرکت از جمله نیک کلگ نایب رییس  بخش امور جهانی و ارتباطات جهانی، و سیاستمدار سابق انگلیس مربوط می‌شود.

امتناع فیسبوک از حذف برخی از پست‌ها، مانند واکنش ترامپ به اعتراضات در مینیاپولیس علیه خشونت نژادپرستانه پلیس مطمئناً برای این شرکت هزینه‌هایی را در برداشته است. این اقدام فیسبوک باعث شد این شرکت با اعتصاب کارمندان و تحریم‌های تبلیغات روبرو شده است. اما ترامپ که خیلی هم علاقه دارد با شرکت‌های بزرگ فناوری به جدال بپردازد با فیسبوک کاری ندارد.

راجر مک نامی، سرمایه گذاری که در ابتدا در فیسبوک سرمایه گذاری کرده بود و اکنون منتقد برجسته این شرکت است، ماه گذشته به نیویورک تایمز گفت به اعتقاد وی فیسبوک و ترامپ توافقاتی باهم داشته اند. وی معتقد است این توافق به جای آنکه بسیار سودمند برای یک طرف ماجرا باشد متقابلا بر ای هر دو طرف مفید است.

او می‌گوید:

با این توافق فیسبوک در برابر مقررات سخت گیرانه دولتی مورد حمایت ترامپ قرار گرفته است و در عوض ترامپ نیز می‌تواند از طریق فیسبوک دوباره پیروز انتخابات شود.

زاکربرگ و فیسبوک در واکنش به اتهامات مربوط به معامله با ترامپ، به اختلافات خود با کاخ سفید در رابطه با مواردی مانند مهاجرت و تغییرات آب و هوا اشاره کرده است. مدیر عامل فیسبوک همچنین در گفتگو با Axios در مورد شام با ترامپ، خاطرنشان کرد که ملاقات با سران کشورها از برنامه‌های عادی وی است.

زاکربرگ به Axios گفت:

من دعوت شام را پذیرفتم زیرا در شهر بودم و او رئیس جمهور ایالات متحده است. من با پرزیدنت اوباما هم ملاقات‌هایی هم در کاخ سفید و هم در خارج از آن داشتم، با هم شام هم خوردیم، همچنین در رویدادی در دفتر مرکزی فیسبوک بنده میزبان او بودم.

حتی اگر معامله رسمی (یا حتی ضمنی) بین این دو وجود نداشته باشد هم به این معنی نیست که منافع زاکربرگ و ترامپ در حال حاضر همسو نیستند. زاکربرگ می‌خواهد از اتهامات تعصبات ضد محافظه کارانه و تحقیقات گسترده ضد انحصار خودداری کند، و ترامپ هم می‌خواهد بدون ترس از سانسور، همچنان بتواند هر آنچه را دوست دارد برای عموم مردم آمریکا بگوید.

در گزارش جدید واشنگتن پست آمده است زاکربرگ در تلاش است قوانین فیسبوک را طوری تغییر دهد که متناسب با سخنرانی‌های ترامپ باشد. در سال ۲۰۱۵، هنگامی که ترامپ به عنوان نامزد شروع به جذب هواداران کرد، وی ویدئویی را در فیسبوک منتشر کرد که در آن گفته بود قصد دارد مسلمانان را از ورود به ایالات متحده منع کند. این ویدئو بسیاری از کارمندان فیسبوک را عصبانی کرد تا جایی که اعلام کردند فیسبوک با این کار خط مشی این شرکت در مورد نفرت انگیزی را زیر پا گذاشته است. اما با این حال زاکربرگ نهایتا اجازه داد این فیلم به دلیل ارزش خبری که داشت باقی بماند.

به بیانی دیگر اگر واقعا توافقی بین زاکربرگ و ترامپ وجود دارد، قطعا این توافق مدت‌ها قبل بوجود آمده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید