نوعی از ابر نو اخترها ستاره به کهکشان پرتاب می‌کند - تکفارس 
نوعی از ابر نو اخترها ستاره به کهکشان پرتاب می‌کند - تکفارس 
نوعی از ابر نو اخترها ستاره به کهکشان پرتاب می‌کند - تکفارس 

نوعی از ابر نو اخترها ستاره به کهکشان پرتاب می‌کند

مجید مهرعلی
۲۶ تیر ۱۳۹۹ - 15:30
نوعی از ابر نو اخترها ستاره به کهکشان پرتاب می‌کند - تکفارس 

ستاره‌شناسان مدعی شده‌اند که نوع جدیدی از انفجار ابر نو اختری را کشف کرده‌اند. این انفجار باعث شده است یک ستاره کوتوله سفید با سرعت ۹۰۰ هزار کیلومتر بر ساعت به عمق فضا پرتاب شود.

دانشمندان بر این باورند که یک جفت ستاره وارد یک فعالیت ابر نو اختری شده و جان سالم به در برده‌اند. این اتفاق باعث شده است که این دو ستاره تکه‌های از خود را در جهت‌های مختلفی در کهکشان راه شیری پرتاب کنند.

بوریس گاینسیسکه (Boris Gaensicke) پروفسور فیزیک دانشگاه وارویک (Warwick) این‌طور توضیح می‌دهد:

این رویداد از یک سیستم دوتایی ناشی شده  و تا حرارت هسته اتمی پیش رفته است. این اتفاق می‌تواند یک رخداد ابر نو اختری باشد، اما نوعی که ما تاکنون نظیرش را مشاهده نکرده‌ایم.

گاینسیسکه نویسنده ارشد مقاله‌ای است که درباره این کشف به‌تازگی در مجله رویال استرونامیکال سِسایتی (Royal Astronomical society) به چاپ رسیده است.

پیدا کردن مدارکی دال بر وجود یک نوع جدید از ابرنواخترها یک اتفاق ویژه است، اما این کشف احتمال وجود ستاره‌هایی که در راه‌های سلما و لویس (Thelma and Louise) در حال عبور باشند را افزایش می‌دهد. این اتفاق یک رویداد نادر بین میلیاردها ستاره در جهان است. ما بر این باوریم که اکثر این ستاره‌ها در حال حرکت هستند اما در حالت نسبتا پایدار شبیه خورشید خودمان.

ستاره‌ی در حرکت مورد بحث با نام SDSS J1240+6710 شناخته می‌شود و در اصل در سال ۲۰۱۵ کشف شد. دانشمندان با استفاده از هابل (Hubble) تلسکوپ فضایی ناسا، رصدهای بیشتری انجام دادند تا ترکیب و سرعت ستاره یادشده را اندازه‌گیری کنند و از پیشینه تاریخی انفجاری آن پرده بردارند.

گاینسیسکه می‌افزاید:

حال ما کشف کرده‌ایم که انواع متفاوتی از کوتوله‌های سفید وجود دارد که در شرایط متفاوت از رخداد ابر نو اختری جان سالم به در برده‌اند. ما با استفاده از ترکیب، جرم و سرعت آنها میتوانیم دریابیم که تحت چه نوع فعالیت ابرنواختری قرار گرفته‌اند. مسلما در کهکشان ما باغ‌وحشی از این ستاره‌ها داریم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید