گوگل احتمالا دوباره به بازار عینک‌های هوشمند مصرفی باز خواهد گشت - تکفارس 
گوگل احتمالا دوباره به بازار عینک‌های هوشمند مصرفی باز خواهد گشت - تکفارس 
گوگل احتمالا دوباره به بازار عینک‌های هوشمند مصرفی باز خواهد گشت - تکفارس 

گوگل احتمالا دوباره به بازار عینک‌های هوشمند مصرفی باز خواهد گشت

افشین نوری
۸ تیر ۱۳۹۹ - 15:30
گوگل احتمالا دوباره به بازار عینک‌های هوشمند مصرفی باز خواهد گشت - تکفارس 

گوگل در ماه آوریل سال ۲۰۱۲ در قالب پروژه Project Glass از عینک ‌Google Glasses رونمایی کرد. ویدیوی منتشر شده توسط گوگل نشان می‌دهد که چگونه کاربر عینک می‌تواند در طول روز از آن استفاده کند، پیام‌های متنی ارسال و دریافت کند، عکس بگیرد و به اشتراک بگذارد، نقشه‌ها را در محیط داخلی ناوبری کند، ویدئوی زنده را پخش کند و کارهای دیگری انجام دهد. اما قیمت این عینک چیزی حدود ۱۵۰۰ دلار بود و این قبل از شکسته شدن سد قیمتی ۱۰۰۰ دلار توسط گوشی‌های هوشمند بود. خریداران برای پوشیدن عینک باید پروسه سختی را انجام دهند و بعد از همه اینها، آن‌ها مجاز به ورود به برخی کافه‌ها و تئاترها نیستند، برای اینکه این نگرانی وجود دارد آن‌ها از طریق این عینک عکس بگیرند. موضوع بدتر اینکه برخی افراد از عینک سوء‌استفاده می‌کردند و کسی نمی‌توانست متوجه بشود که دوربین چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته و سوژه عکس چه کسی بوده است.

آیا گوگل عینک‌ هوشمند مصرفی دیگری ارائه خواهد کرد؟

حالا عینک‌های‌ هوشمند به‌عنوان یک محصول مصرفی تقریبا به پایان کار خود رسیده‌اند، هرچند که همچنان به شرکت‌ها فروخته می‌شوند. در چنین شرایطی اپل قصد دارد سال آینده وارد بازار عینک‌های هوشمند مصرفی بشود. گوگل هم ممکن است مدل جدیدی از این عینک‌ها ارائه کند. به گفته وب‌سایت ۹to5Google شرکت آلفابت یک سازنده کانادایی گجت‌های پوشیدنی به نام North را با قیمت ۱۸۰ میلیون دلار خریده است. حدس ما این است که این خرید به نمایندگی از گوگل صورت گرفته باشد.

گوگل احتمالا دوباره به بازار عینک‌های هوشمند مصرفی باز خواهد گشت - تکفارس 

شرکت North یک سری عینک‌های هوشمند به نام Focals تولید می‌کند. در ماه دسامبر سال گذشته، این شرکت فروش عینک‌های Focals را متوقف کرد و شروع به تبلیغ Focals 2.0 کرد. به گفته North عینک هوشمند نسل آینده این شرکت مهم‌ترین محصول معرفی شده در این دسته‌بندی تا به امروز خواهد بود. عینک سبک‌تر و ظریف‌تر Focals 2.0 دارای نمایشگری با اندازه ۱۰ برابر خواهد بود در حالیکه فناوری به کار  رفته در آن حدود ۴۰ درصد کوچک‌تر شده است.

در ماه آوریل سال گذشته گزارشی وجود داشت مبنی بر اینکه عینک هوشمند اپل شبیه به عینک Focals خواهد بود. همچنین به گفته منبعی به نام جان پروسر (Jon Prosser) عینک اپل دارای طراحی مشابه با عینک‌های معمولی خواهد بود و امکان نمایش تقویم، قابلیت یکپارچه شدن با  دستیار الکسا، امکان ناوبری داخلی و موارد بیشتری را خواهد داشت. عینک‌ Focals از طریق یک حلقه کنترل می‌شوند که روی انگشت کاربر قرار گرفته و امکان ناوبری ۴ جهته را فراهم می‌کند. شرکت North در آغاز سال گذشته قیمت عینک Focals را از ۹۹۹ دلار به ۵۹۹ دلار کاهش داد. اما فروش اولین نسل این عینک محدود بود و ظاهرا تعداد عینک‌های فروخته شده بیش از ۱۰۰۰ دستگاه نبوده است. همچنین خرده فروشی‌های تورنتو و نیویورک چند روز هیچ فروشی از این عینک نداشتند.

کاربران برای خرید عینک Focals باید یک مدل سه‌بعدی از چهره خود آماده کنند. دستگا‌ه‌های لازم برای انجام این کار فقط در ۲ فروشگاه قابل دسترس بود و بعدا شرکت North با ایجاد مکان‌های سیار امکان اسکن چهره کاربر به وسیله یک گوشی آیفون را فراهم نمود.

این شرکت در حالیکه منتظر عرضه Focals 2.0 در بازار است؛ اما تاکنون هیچ درآمد از این راه نداشته است. هزینه‌های ماهیانه شرکت به نصف کاهش یافته، اما منابع مالی شرکت در حال تمام شدن است و به همین خاطر به نظر می‌رسد گزارش ۹to5Google درست باشد.

حالا این سوال مطرح است که اگر آلفابت شرکت North را بخرد آیا گوگل دوباره به کسب‌وکار عینک‌های هوشمند مصرفی باز خواهد گشت؟ همانطور که گفته شد شرکت North در اولین تلاش خود موفق نبود، اما عینک‌های گوگل نسبت به عینک‌های Focals بسیار جاه‌طلبانه‌تر خواهند بود. از آنجاییکه عینک Focals 2.0 شبیه به عینک گوگل نخواهد بود خرید شرکت North می‌تواند به منزله شروع تازه‌ای برای کسب‌وکار عینک‌های هوشمند مصرفی گوگل محسوب شود.

طبق شایعات موجود، عینک اپل برای پردازش اطلاعات نیاز به جفت شدن با آیفون خواهد داشت و هیچ دوربینی روی آن وجود نخواهد داشت که این موضوع نگرانی از سوء استفاده از عینک را برطرف خواهد کرد. با وجود این، عینک اپل ممکن است از سنسور عمق‌سنج LiDAR که اولین بار روی مدل‌های ۲۰۲۰ آیپد پرو به کار گرفته شد استفاده کند. این سنسور به کاربر کمک خواهد کرد تا به قابلیت‌های واقعیت ‌افزوده که برای عینک‌های هوشمند مصرفی بسیار اهمیت دارد دسترسی داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید