کشف لاشه پرنده ۴۶۰۰۰ ساله در سیبری - تکفارس 
کشف لاشه پرنده ۴۶۰۰۰ ساله در سیبری - تکفارس 
کشف لاشه پرنده ۴۶۰۰۰ ساله در سیبری - تکفارس 

کشف لاشه پرنده ۴۶۰۰۰ ساله در سیبری

فرزاد اسرافیلی
۴ اسفند ۱۳۹۸ - 22:30
کشف لاشه پرنده ۴۶۰۰۰ ساله در سیبری - تکفارس 

لاشه پرنده‌ ای که قدمت آن به  ۴۶۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد در سیبری کشف شد و مشخص گردید که چکاوک شاخدار باستانی بوده است. کشف این پرنده به دانشمندان کمک می‌کند تا تکامل چکاوک‌ها را بفهمند. این امر میتواند به تعیین وقایع پیشین آب و هوا نیز کمک کند. گزارش این یافته قبلا توسط سی ان ان منتشر شده بود و بعدا در مقاله‌ای در ژورنال زیست شناسی ارتباطات در روز جمعه منتشر شد.

حدود ۵۰ میلی گرم از بافت پرنده برای استخراج DNA و تعیین توالی ژنوم مورد استفاده قرار گرفت و مشخص شد این پرنده با چکاوک شاخدار تطابق ۱۰۰ درصدی دارد. وجود چنین پرنده‌ای به دوره پلیستوسن (دوره چهارم زمین شناسی) بر‌می‌گردد که بین ۲٫۶ میلیون تا ۱۱٫۷۰۰ سال پیش اتفاق افتاده است.

بقایای بافت پلیستوسن پس از بهبودی از انجماد این پتانسیل را دارد که بتواند در درک بهتر فرایندهایی نظیر تنظیم بیولوژیکی و بیان ژن در رابطه با تغییرات آب و هوایی گذشته، موثر باشد.

یافتن لاشه کاملا یخ زده نسبت به بقایای جانور فرصت بهتری را برای آزمایش فراهم می کند. طبق اعلام مقاله ژورنال به عنوان مثال، شناسایی مولکولی جنسیت بقایای حیوانات، تحقیق در بوم‌شناسی رفتاری گونه‌های منقرض شده را فراهم می کند. توالی ژنوم میتوکندری یا هسته‌ای می‌تواند مطالعات مربوط به تغییرات دامنه زمانی مرتبط با نوسانات آب و هوایی گذشته را امکان پذیر کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید