انقراض نیمی از گونه‌ها بدلیل تغییرات آب و هوایی - تکفارس 
انقراض نیمی از گونه‌ها بدلیل تغییرات آب و هوایی - تکفارس 
انقراض نیمی از گونه‌ها بدلیل تغییرات آب و هوایی - تکفارس 

انقراض نیمی از گونه‌ها بدلیل تغییرات آب و هوایی

فرزاد اسرافیلی
۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - 22:15
انقراض نیمی از گونه‌ها بدلیل تغییرات آب و هوایی - تکفارس 

صدها موجود زنده زمین به دلیل تغییرات آب و هوایی در خطر انقراض هستند. طبق تحقیقات جدید دانشگاه آریزونا، تا سال ۲۰۷۰ میلادی، بسته به واکنش انسان به گرم شدن سیاره زمین، ممکن است نیمی از حیوانات و گیاهان را از دست بدهیم.

این مطالعه که در مجموعه مقالات مجله آکادمی ملی علوم منتشر شده است، ۵۳۸ گونه و ۵۸۱ مکان در سراسر جهان را مورد بررسی قرار داده است، و تمرکز آن بر روی گونه‌های مشابه در مکان‌های مشابه با فاصله زمانی حداقل ۱۰ ساله بوده است. محققان داده‌های اقلیمی را از زمان اولین بررسی تا جدیدترین بررسی جمع آوری کردند. براساس این مطالعه، حدود ۴۴ درصد از ۵۳۸ گونه در یک یا چند مکان منقرض شده بودند. این انقراض‌ها بیشتر در مکان‌هایی رخ داد که دمای آنها به بالاترین حد سالانه رسید. از بین رفتن گونه‌ها در نهایت به چگونگی مقابله انسان با تغییرات آب و هوا و میزان گرم شدن سیاره در آینده بستگی دارد.

جان جی وینز، نویسنده و استاد گروه بوم شناسی و زیست شناسی تکاملی در دانشگاه آریزونا، در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد:

به هر نحوی این موضوع بستگی به اقدامات بشر دارد. مطابق نتایج بدست آمده ما، اگر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی به توافق نامه پاریس پایبند باشیم، ممکن است تا سال ۲۰۷۰ از هر ۱۰ گونه گیاهی و جانوری روی کره زمین شاهد از دست رفتن کمتر از دو مورد باشیم. اما اگر بشر باعث افزایش بیشتر دما شود، ممکن است بیش از یک سوم یا حتی نیمی از گونه‌های جانوری و گیاهی را از دست بدهیم.

 در ماه می سال ۲۰۱۹، گزارشی با حمایت سازمان ملل متحد از سوی ۱۴۵ متخصص جهان گردآوری شد. نتایج این گزارش نشان داد در چند دهه آینده تا یک میلیون گونه گیاهی و جانوری در خطر انقراض قرار خواهند گرفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید