سیارکی که باعث انقراض دایناسورها شد - تکفارس 
سیارکی که باعث انقراض دایناسورها شد - تکفارس 
سیارکی که باعث انقراض دایناسورها شد - تکفارس 

سیارکی که باعث انقراض دایناسورها شد

سجاد اسدی
۱۹ شهریور ۱۳۹۸ - 18:27
سیارکی که باعث انقراض دایناسورها شد - تکفارس 

دانشمندان در دانشگاه تگزاس شواهد محکمی از سیارکی را یافته‌اند که باعث کشته شدن دایناسورها شده است.

این تحقیق که روز دوشنبه در وال استریت ژورنال منتشر شد، نشان می‌دهد که برخورد سیارک باعث آتش گرفتن جنگل‌ها و ایجاد سونامی‌های شدید شده است. پژوهشگران باور دارند که این برخورد با سیاره زمین انرژی عظیمی بالغ بر انفجار ۱۰ میلیارد بمب اتمی‌ منفجر شده در دوران جنگ جهانی دوم را آزاد کرده است.

محققان در منطقه‌ای نزدیک به خلیج مکزیک که اعتقاد دارند محل برخورد سیارک بوده است، مقداری خاک و ذغال سنگ یافته‌اند که ظاهراً در اثر جریان برگشتی سونامی‌ بوده و در ۲۴ ساعت اول برخورد سیارک به زمین در این محل جاری شده است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که چگونه انفجار درختان و گیاهان هزاران مایل دورتر از منطقه برخورد را آتش زده و باعث ایجاد سونامی‌ داخلی در سراسر قاره آمریکا شده است.

شایان ذکر است که هیچ سولفوری در این منطقه پیدا نشده که حاکی از آن است که در آن روز نزدیک به ۳۲۵ میلیارد تن سولفور در اتمسفر کره زمین آزاد شده است. همین اتفاق باعث نابود شدن آب‌و‌هوای زمین شده است. در ادامه به نظر می رسد این حجم از سولفور در اتمسفر هوا مانع از رسیدن نور خورشید به سطح زمین شده و در نتیجه دمای هوا به مقداری زیادی افت کرده است. مجموعه این تغییرات به نظر می‌رسد که دلیلی برای انقراض گسترده گونه دایناسور‌ها است.

شان گیلیک، پروفسور و محقق در دانشکده ژئوفیزیک از دانشگاه تگزاس گفته است:

اعتقاد داریم که دایناسورها اول سوخته اند و بعد یخ زدهاند. بنابراین می‌توان گفت که قاتل اصلی دایناسور‌ها اتمسفر بوده است. تاثیر عظیم اتمسفر تنها راهی که شما می‌توانید برای چنین انقراض گسترده‌ای متصور شوید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید