ناسا ماهواره‌ای برای سنجش سطح اقیانوس‌ها به فضا می‌فرستد - تکفارس 
ناسا ماهواره‌ای برای سنجش سطح اقیانوس‌ها به فضا می‌فرستد - تکفارس 

ناسا ماهواره‌ای برای سنجش سطح اقیانوس‌ها به فضا می‌فرستد

مجید مهرعلی
۱ آذر ۱۳۹۹ - 14:00
ناسا ماهواره‌ای برای سنجش سطح اقیانوس‌ها به فضا می‌فرستد - تکفارس 

ناسا قصد دارد فردا ماهواره‌ای را به فضا بفرست که وظیفه‌اش دنبال کردن تأثیرات تغییرات آب‌و‌هوایی روی اقیانوس‌ها و جمع‌آوری اطلاعات برای پیش‌بینی‌های آب‌و‌هوایی است. این ماهواره تلاش سی‌ساله ناسا در مستند‌سازی بالا آمدن سطح دریا‌ها را ادامه خواهد داد و برای دانشمندان دید دقیقی از سواحل را از فضا فراهم می‌کند که تاکنون شاهدش نبوده‌اند.

به گفته توماس زوربوشن (Thomas Zurbuchen) رئیس بخش دانش ناسا، «بهترین منظره اقیانوس از کنار پنجره را فضا داراست».

ماهواره سنتینل ۶ مایکل فریلیچ (Sentinel-6 Michael Freilich) از پایگاه هوایی واندنبرگ (Vandenberg) کالیفرنیا و توسط موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به فضا پرتاب خواهد شد. ناسا پوشش زنده این رویداد را از ساعت ۸:۴۵ صبح به وقت ساعت استاندارد اقیانوس آرام در وب‌سایت خود شروع خواهد کرد و انتظار می‌رود عملیات پرتاب نیز در ساعت ۹:۱۷ انجام گردد. این ماهواره یکی از دو ماهواره‌ای است که با هدف تمرکز روی اقیانوس‌ها به جو فرستاده می‌شوند و تحقیقات ناسا و سازمان فضایی اروپا را روی سطح آب‌های جهان برای ده سال دیگر گسترش می‌دهند. ماهواره دوم که سنتینل ۶B نام دارد، بعد از ۵ سال مأموریت ماهواره اول را دنبال خواهد کرد. این دستگاه‌ها سیگنال‌های الکترومغناطیسی را به سمت اقیانوس‌ها می‌فرستند و مدت‌زمان بازگشت این سیگنال‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند.

زمانی که در ده نود میلادی ناسا کار خود روی بالا آمدن سطح دریاها آغاز کرد، دانشمندان کنجکاو بودند تا ببیند پیش‌بینی‌ها درباره اثرات تغییرات آب‌وهوایی تا چه مقدار درست از آب در‌می‌آید.

زوربوشن در این رابطه می‌گوید:

ماهواره‌های پیشین به این سؤال که آیا گرمایش زمین باعث بالا آمدن اقیانوس‌ها می‌شود یا خیر پاسخ داده‌اند و حال دیگر این یک پرسش نیست. همان‌طور که درباره گرانش زمین اطمینان کامل داریم در بالا آمدن آب دریاها نیز شکی نیست و ما باید اثری که این اتفاق روی زندگی‌مان می‌گذارد را مدیریت کنیم.

با استفاده از ماهواره‌های جدید، دانشمندان ناسا خواهند توانست مشاهدات دقیق‌تر و نزدیک‌تری به سواحل داشته باشند که نتیجه آن پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی دقیق‌تری پیش از وقوع طوفان‌ها است. زمانی که یک طوفان بزرگ در حال شکل‌گیری باشد، آب دریا شروع به جنب‌وجوش می‌کند. یک ماهواره می‌تواند دریابد که سطح دریا در حال بالا آمدن است و این اطلاعات را برای پیش‌بینی مورداستفاده قرار دهد. از اندازه‌گیرهایی دقیق و ذره‌ای می‌توان استفاده کرد و دید که تغییرات سطح دریاها نزدیک سواحل چه اثری روی مسیریابی کشتی‌ها و تجارت ماهیگیری دارد.

در نتیجه تغییرات آب‌وهوایی، موج‌ها مساحت بیشتری از سواحل را دربر می‌گیرند. دلیل این اتفاق متراکم‌تر شدن آب بر اثر گرما و ذوب شدن صفحات یخی قطب است. آب‌های متخاصم سیل‌ها و طوفان‌ها را بسیار خطرناک‌تر خواهد کرد و شهرهای ساحلی را به زیر خواهند کشید. در حال حاضر، ساکنان لوئیزیانا مجبور شده‌اند تا مکانی که برای نسل‌ها آن را خانه نامیده‌اند را ترک کنند.

زوربوشن می‌افزاید:

سؤال اساسی این است که اثر بالا آمدن سطح دریاها چیست و ما چه کاری می‌توانیم در رابطه با آن صورت دهیم. این پرسشی است که برای من، خانواده‌ام و دوستانم  و خانواده‌هایمان اهمیت دارد، زیرا زندگی آیندگان ما به آن بستگی خواهد داشت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید