ایجاد روشی جدید برای تشخیص ویروس زیکا و ابولا - تکفارس 
ایجاد روشی جدید برای تشخیص ویروس زیکا و ابولا - تکفارس 
ایجاد روشی جدید برای تشخیص ویروس زیکا و ابولا - تکفارس 

ایجاد روشی جدید برای تشخیص ویروس زیکا و ابولا

پوریا اسدی
۲۳ دی ۱۳۹۷ - 20:00
ایجاد روشی جدید برای تشخیص ویروس زیکا و ابولا - تکفارس 

پیشرفت جدبد در علم زیست‎شناسی مولکولی منجر به تشخیص‌های فوری ویروس‌هایی مانند ابولا یا زیکا  شده است. دستگاه Nanopore Minion  می‌تواند به صورت بلادرنگ DNA و RNA را رمزگشایی کند. محققان مرکز تحقیقات کشاورزی CIRAD  درفرانسه روش استفاده از این دستگاه را به عنوان یک ابزار برای شناسایی ویروس‌های گیاهی و همین طور ویروس‌های حیوانی و انسانی معرفی کرده‌اند.

محققان CIRAD به دنبال راهی سریع برای تشخیص ویروس‌ها در اوایل روند عفونت بودند تا بتوانند از فرایند زمان گیر و خطرناک انتقال نمونه‌های آلوده به آزمایشگاه اجتناب کنند. آنها ترتیب سنج قابل حمل MinION  را توسعه دادند که در طی چند سال گذشته از زمان توسعه آن به عنوان یک ابزار رایج برای تکنیک‌های تجزیه بیولوژیکی مانند توالی نوین، توالی انتخابی، متژنومیک و اپی ژنتیک به کار گرفته شده است. تیم CIRAD توانست با پشت سر گذاشتن آزمایشات، اعتبار لازم را بدست بیاورد. این دستگاه را می‌توان برای شناسایی ویروس گیاهی استفاده کرد که این اتفاق سبب می‌شود تا به ابزار ارزشمند برای تشخیص ویروس‌ها در حین شیوع بیماری‌ها تبذیل شود.

دنیس فیولو، پژوهشگر CIRAD، در بیانیه ای گفت:

با استفاده از یک گیاه یام آسیب دیده، تنها چند ساعت طول کشید تا کل ژنوم RNA دو ویروس  تک رشته‌ای – یک ویروس ماکلواویر و یک ویروس پاتویوریس – را رمزگشایی کنیم. این روش سریع و دقیق، اولین گام برای تشخیص بلادرنگ ویروس‌های مزمن با یک دستگاه سیار است که می‌تواند حتی در مناطق دورافتاده و صعب العبور به کار گرفته شود.

یک جنبه کلیدی در مدیریت شیوع ویروس، کوتاه کردن زمان بین گرفتن یک نمونه از گیاه احتمالا آلوده و تشخیص آن به عنوان حامل یک ویروس خاص است. با این پیشرفت، این روند را می‌توان در یک زمان کوتاه‌تر انجام داد که می‌تواند به مقامات سازمان‌های بهداشت عمومی‌ برای کنترل شیوع‌های بیماری‌ واگیردار در مرحله‌ی اولیه کمک کند. با استفاده از این تکنیک جدید، دستگاه قادر خواهد بود تا به سرعت تمام ساختار ژنتیکی یک ویروس را بررسی کند

فیلیپ رووماگناک، ویروس شناس CIRAD، در بیانیه‌ای گفت:

این تکنولوژی با توالی‌های نوکلئوتومی‌ شناخته می‌شود و امکان بررسی کل ژنوم ویروس را میسر می‌کند.

 این تکنولوژی در کشورهای در حال توسعه بسیار ارزشمند است. در ایم کشورها اغلب کمبود آزمایشگاه‌ وجود دارد که می‌توانند ویروس‌ها را تشخیص داده و درک محدودی از نحوه مدیریت شیوع و انتقال نمونه‌های آلوده داشته باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید