تغییر موضع پنتاگون در مورد تحریم هواوی - تکفارس 
تغییر موضع پنتاگون در مورد تحریم هواوی - تکفارس 
تغییر موضع پنتاگون در مورد تحریم هواوی - تکفارس 

تغییر موضع پنتاگون در مورد تحریم هواوی

فرزاد اسرافیلی
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - 15:15
تغییر موضع پنتاگون در مورد تحریم هواوی - تکفارس 

در ماه می ۲۰۱۹، کاخ سفید شرکت هواوی را به دلیل تهدید امنیتی در لیست سیاه صادرات قرار داد. این اقدام آمریکا صادرات هرگونه فناوری آمریکایی به هوآوی از سوی شرکت‌های آمریکایی را محدود می‌کند. همچنین شرکت‌های آمریکایی بدون دریافت مجوز ویژه از دولت آمریکا مجاز به فروش تجهیزات به هواوی نیستند.

با این حال، پیش از این تلاش آمریکایی‌ها برای محدود کردن هواوی به هر طریق ممکن با یک مانع اساسی به نام پنتاگون روبرو شده بود. به گفته وال استریت ژورنال، دلیل مخالفت پنتاگون با این آیین نامه این بود که با اجرای این قانون برخی از شرکت‌های آمریکایی سود قابل توجهی را از دست می‌دهند. اگر آنها قادر به فروش محصولات و تجهیزات به هواوی نباشند و در نتیجه منبع اصلی درآمد را از دست بدهند، برای تحقیقات گسترده‌ و نوآورانه، بودجه کافی نخواهند داشت.

اگرچه پنتاگون در ابتدا از حمایت از این آیین نامه امتناع ورزید، اما اکنون از طریق رویترز اطلاعاتی را از نشریه آمریکایی پولیتیکو دریافت کرده‌ایم که احتمالاً پنتاگون موضع رسمی خود را تغییر می‌دهد. در تاریخ ۲۸ فوریه، جلسه‌ی مقامات بازرگانی، دفاع و سایر مقامات در سطح معاونین برای بحث در مورد این موضوع برگزار می‌شود. وزارت دفاع هنوز در مورد این موضوع اظهار نظری نکرده است.

با وجود آنکه ایالات متحده هواوی را در لیست سیاه خود قرار داده است، اما طبق گزارش پولیتیکو، برخی از شرکت‌های نیمه هادی ایالات متحده راه‌هایی را برای دور زدن تحریم این شرکت پیدا کرده‌اند و توانسته‌اند محصولات خود را برای هوآوی عرضه کنند.

با تغییر موضع پنتاگون درباره این مسئله، دور زدن تحریم سخت‌تر نیز خواهد شد. به گزارش پولیتیکو، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت که این کشور برای اطمینان از محافظت از فن آوری آمریکا از جمله کنترل صادرات، نیاز به دفاع از خود و اتخاذ تصمیمات قاطع دارد. با این حال، همه با محدودیت صادرات به هواوی موافق نیستند، از جمله آنها می توان به داگ یاکوبسن وکیل دادگستری اشاره کرد. وی به رویترز گفت که چنین مقرراتی می تواند به کاهش فروش محصولات برخی از شرکت‌های آمریکایی منجر شود و در کل، توانایی تولید شرکت هواوی را نیز محدود نمی‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید