همه چیز در مورد آمازون S3 - تکفارس 
همه چیز در مورد آمازون S3 - تکفارس 
همه چیز در مورد آمازون S3 - تکفارس 

همه چیز در مورد آمازون S3

همه چیز در مورد آمازون S3 - تکفارس 

آمازون S3 یک سرویس بنیادی در مجموعه وب سرویس آمازون است. این سرویس مشهور و تحسین شده، بستری برای بیشتر سرویس‌های محاسبات ابری موجود آمازون محسوب می‌شود. بدون آن، بسیاری از وب اپلیکیشن‌هایی که استفاده می‌کنیم از جمله Amazon.com کار نخواهند کرد. برای درک اینکه S3 چیست و چه کاربردی دارد مهم است که از اول شروع کنیم و به طور خلاصه به تعریف مفهوم ذخیره‌سازی شی‌گرا بپردازیم. سیستم ذخیره‌سازی سلسله مراتبی چندین دهه پیش اختراع شد، در حال حاضر شما برای ذخیره‌سازی فایل‌ها روی لپ‌تاپ خود از این سیستم استفاده کرده‌اید. بر خلاف سیستم ذخیره‌سازی سلسله مراتبی، آمازون S3 یا سرویس ذخیره‌سازی ساده آمازون (Simple Storage Service) از ذخیره‌سازی شی‌گرا استفاده می‌کند که داده‌ها را به عنوان یک شی مستقل ذخیره می‌کند. هر شی می‌تواند متادیتا و شناسه مرتبط خود را ذخیره کند. در تکنولوژی ذخیره‌سازی شی‌گرا، مشکلات و محدودیت‌های موجود در ذخیره‌سازی سنتی وجود ندارد. از این نظر محدودیت‌های سرعت، فضای ذخیره‌سازی، انعطاف‌پذیری، قابلیت اطمینان در سیستم ذخیره‌سازی شی‌گرا کاملا رفع شده‌اند.

سرویس S3 نه تنها ذخیره‌سازی ابری را امکان‌پذیر کرده‌ است بلکه کارآمدی بالایی نیز به کاربران مختلف عرضه می‌کند. برای مثال، تجزیه و تحلیل‌های Big Data با استفاده از data lake، شبکه اجتماعی پیچیده‌ای مثل فیسبوک، انبار داری داده‌های گسترده در موسسات تحقیقاتی، مدل‌سازی داده‌ها در شرکت‌هایی مثل فورد برای توسعه مواد مورد استفاده در ماشین، توسعه اپلیکیشن‌های موبایل برای اجرا شدن روی انواع گسترده‌ای از دستگاه‌های میلیون‌ها کاربر و پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی مثل Amazon.com از کارآمدی بالای این سرویس سود برده‌اند.

سرویس آمازون S3 در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. انعطاف‌پذیری این سرویس تاثیر بسیار مهمی روی دامنه گسترده‌ای از صنایع گذاشت. شرکت‌هایی که در حوزه حفظ سلامت فعالیت می‌کنند می‌توانند اطمینان داشته باشند که این سرویس امن، قابل اطمینان است و می‌تواند قواعد انطباق را در ذخیره‌سازی رکوردهای ثبت شده توسط دستگاه‌های الکترونیکی سلامت را رعایت کند. همچنین شرکت‌های بزرگ big data  می‌توانند پردازش های بسیار گسترده داده را به این سرویس بسپارند و اطمینان داشته باشند که به اندازه کافی قدرتمند است تا بتواند مقادیر بسیار گسترده داده در ابعاد پتابایت را مدیریت کند.

سازندگان اتوموبیل می‌توانند به S3  بخاطر اینکه کارایی لازم در بازارهای فوق رقابتی برای مدیریت و ردیابی تمام نوع‌های داده را دارد اتکا کنند. دانشگاه‌ها و حتی دولت‌ها می‌توانند از S3 استفاده کنند بدون آنکه نگران آپتایم (معیار اندازه‌گیری زمان در دسترس بودن و فعالیت یک ماشین است)  و مشکلات امنیتی باشند. شرکت‌های بزرگ می‌دانند که S3 توانایی رسیدگی به درخواست‌های کاربر را دارد و می‌تواند بر اساس نیاز های بازار و گرایش‌های کاربران نوسان یابد.

به طور خلاصه S3 توانایی تبدیل شدن به یکی از تکنولوژی‌های اساسی برای اینترنت، تجارت الکترونیکی، وب اپلیکیشن‌ها، شبکه‌های اجتماعی مجازی، تحلیل‌های Big Data، اکتشاف داده، اپلیکیشن‌های موبایل روی گوشی‌های هوشمند، دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا در خانه‌های هوشمند، میزکار کسب و کارها و یا هر تکنولوژی جدیدی که می‌توانید به آن فکر کنید و حتی آنهایی که هنوز در مورد آن نمی‌دانید را دارد.

آمازون اظهار داشته که سرویس S3 می‎تواند تا ۹۹٫۹۹۹۹۹۹۹۹۹ درصد قابل اطمینان باشد یا به عبارت دیگر می‌تواند آپتایم ۹۹٫۹۹۹۹۹۹۹۹۹ درصدی را فراهم کند. به این ترتیب، سرویس S3 پاسخگوی نیاز هر اپلیکیشن ماموریت بحرانی (Mission Critical Application) خواهد بود. هیچ تعجبی ندارد که نتفلیکس، Airbnb، پینترست، دراپ‌باکس، ردیت و هزاران سرویس دیگر از S3 استفاده می‌کنند؛ ازاین نظر اگر سرویس ذخیره‌سازی ابری وجود نداشت آن‌ها نیز وجود نداشتند.

 مزایای آمازون S3

در بعضی موارد سرویس آمازون S3 در حوزه پردازش ابری بسیار مهم قلمداد می‌شود، بنابراین شناخت آمازون S3  به شناخت کاربرد‌ها و مزایای پردازش ابری منجر می‌شود. اولین و مهم‌ترین مزیت آمازون S3 قابلیت مقیاس‌پذیری آن است. هر کاربری می‌تواند به رایگان در S3 ثبت‌نام کند و از مزایای ذخیره‌سازی شی‌گرای آن بهرمند شود. پنل کاربری این سرویس فقط برای توسعه دهندگان (developers) و متخصصان رایانه طراحی نشده است؛ همچنین هدف از ساخت این سرویس انجام پردازش روی مقادیر گسترده‌ای از داده‌های شرکت‌های بزرگ نیست؛ بلکه استارتاپ‌های کوچک نیز می‌توانند ثبت‌نام کنند و از مزایای سرویس آمازون S3 بهره ببرند. این پلتفرم ۵ گیگابایت حافظه رایگان، ۲۰۰۰۰ درخواست “Get” و ۲۰۰۰۰ درخواست “Put” برای یک اپلیکیشن، بدون نیاز به ایجاد پایگاه داده اختصاص داده است. (اصطلاح‌های Put و Get مربوط به چگونگی کار ذخیره‌سازی شی‌گرا است – و به آپلود و دانلود داده اشاره دارند).

در حقیقت، در حالی که S3 می‌تواند با پایگاه داده‌های موجود کار کند، احتیاجی به هیچ زیرساخت IT در یک جا ندارد. به این ترتیب به هیچ سرور، حافظه و تخصیص فضای ذخیره‌سازی نیاز ندارید. آمازون S3 از طریق اکوسیستم‌های آمازون با سرویس‌هایی مثل  Amazon Glacier (برای پشتیبان‌گیری‌های طولانی‌مدت) یا Amazon Cloudfront (برای پخش محتوا به صورت امن) کار می‌کند. برای همین استارتاپ‌هایی که با یک اپلیکیشن شروع به کار می‌کنند و از سطح ابتدایی سرویس ذخیره‌سازی شی‌گرای S3 استفاده می‌کنند، این امکان وجود دارد تا در صورت توسعه، رشد انبوه آن‌ها توسط سرویس S3  مدیریت شود؛ و حتی به فیسبوک یا اینستاگرام بعدی تبدیل شوند. مانند پردازش ابری. در سرویس آمازون S3 هیچ محدودیتی در حوزه کمبود زیرساخت‌های ضروری، توانایی‌های اجرایی یا نیازمندی‌های امنیتی وجود ندارد.

در شرایطی که نیازهای استارتاپ شما تغییر می‌کند و داده‌های شما به تغییر و تکامل نیاز دارند، یکی از مزایای سرویس آمازون S3 به چشم می‌آید که در این شرایط لازم نیست ناگهان به فکر ایجاد و ساخت پایگاه داده جدید باشید و یا مجبور شوید تا در مورد پیکربندی سرور‌ها اطلاعات کسب کنید. از مزایای دیگر این سرویس می‌توان امنیت، شبکه، کارآمدی، هزینه ساخت نام برد. به طور خلاصه سرویس S3 توانایی هماهنگی با انواع مزایای محاسبات ابری را داراست تا بتواند توسعه کاربران و نیاز‌های شما را مدیریت کند.

با تغییر کسب و کار شما، سرویس S3 با شما هماهنگ خواهد شد بدون آنکه نیاز باشد تا کارکنان زیرساخت‌های ذخیره‌سازی را توسعه دهند، و سرور های بیشتری را اضافه کنند و یا با پیچیدگی‌ها و مشکلات معمول مربوط به آی‌تی درگیر شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید