نسل بعدی تراشه‌های ۵ نانومتری در اواخر سال جاری میلادی برای آیفون معرفی خواهند شد - تکفارس 
نسل بعدی تراشه‌های ۵ نانومتری در اواخر سال جاری میلادی برای آیفون معرفی خواهند شد - تکفارس 
نسل بعدی تراشه‌های ۵ نانومتری در اواخر سال جاری میلادی برای آیفون معرفی خواهند شد - تکفارس 

نسل بعدی تراشه‌های ۵ نانومتری در اواخر سال جاری میلادی برای آیفون معرفی خواهند شد

بهنام خدابخشی
۱۲ دی ۱۳۹۸ - 16:59
نسل بعدی تراشه‌های 5 نانومتری در اواخر سال جاری میلادی برای آیفون معرفی خواهند شد

اساسا تراشه‌های گوشی‌های هوشمند یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شوند. در یک فضای کوچکتر از یک بند انگشت، نه تنها ماژول‌‍‌های محاسباتی اصلی بلکه حافظه‌ی رم و مودم دستگاه گنجانده شده است. اگر تجربه‌ی خود را از میزان شارژدهی باتری گوشی‌های هوشمند نادیده بگیریم، قطعا می‌دانیم که با همین ابعاد کوچک بسیار قدرتمند و کارآمد هستند. در سال جاری میلادی این شرایط بهتر نیز خواهد شد.

به نقل از رسانه‌های چینی و به گزارش DigiTimes، شرکت TSMC که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه در جهان می‌باشد، تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را برای اپل آغاز خواهد کرد و در کنفرانس Q2 2020 از آن رونمایی به عمل خواهد آورد. با این وجود که TSMC برای یک مدت طولانی وظیفه‌ی تولید تراشه‌های آیفون را بر عهده داشته است ولی اکنون تنها کمپانی تولیدکننده‌ی تراشه‌ی ۵ نانومتری در جهان محسوب می‌شود.

پردازنده‌ی A13 Bionic که در پرچمداران کنونی اپل مورد استفاده قرار گرفته است همانند پردازنده‌ی A12 آیفون طی فرآیند ۷ نانومتری تولید شده‌ است. در حالی که برنامه‌ی TSMC از سال‌های گذشته نشان می‌دهد این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی تصمیم داشته که فرآیند تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را راه‌اندازی نماید، در دنیای اشیای سیلیکونی کوچک قرار نیست همه‌ی اتفاقات روی برنامه باشد.

هرچه تولیدکنندگان ترانزیستورها را کوچک‌تر می‌کنند فرآیند تولید آن‌ها سخت‌تر می‌شود و سبب افت ویفرها می‌گردد. این منابع اظهار داشته‌اند که در حال حاضر شرکت TSMC یک تولید ریسک‌پذیر را انتخاب کرده است و اساسا باید ابتدا به دفعات نسخه‌های آزمایشی را تولید و طراحی نماید تا نسخه‌ی نهایی با مشکل روبرو نشود. واقعیت این است که طی چند ماه آینده شرکت TSMC فرآیند تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را به صورت انبوه اغاز خواهد کرد که این موضوع بدین معناست که این صنعت به اندازه‌ی کافی بزرگ شده که بتواند مراحل اصلی را طی کند و خبر خوبی برای مصرف کنندگان محسوب می‌گردد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید