دولت ایالات‌متحده قصد تنگ کردن حلقه تحریم‌های هواوی را دارد - تکفارس 
دولت ایالات‌متحده قصد تنگ کردن حلقه تحریم‌های هواوی را دارد - تکفارس 
دولت ایالات‌متحده قصد تنگ کردن حلقه تحریم‌های هواوی را دارد - تکفارس 

دولت ایالات‌متحده قصد تنگ کردن حلقه تحریم‌های هواوی را دارد

مسلم رفیعی
۱۰ آذر ۱۳۹۸ - 11:38
تبلت بعدی هوآوی از نظر ظاهری شبیه به آیپد پرو می‌باشد

اگر شما نمی‌دانستید که هواوی از اواسط اردیبهشت‌ماه (مه) از دسترسی به زنجیره تأمین خود در آمریکا منع شده‌  (زنجیره‌ای که ۱۱ میلیارد دلار را در سال گذشته بابت آن صرف کرده‌ است)، باید بگوییم که عملکرد در عمل این زنجیره را رها نکرده است. این شرکت با استفاده از ذخایر و همچنین مجوزهای ۹۰ روزه موقتی، قادر به ساخت تلفن‌های جدید و همچنین به‌روزرسانی مدل‌های قدیمی‌تر بوده است. هواوی در هنگامی‌که شرکت ARM موضع خود را پس از اعلام قطع رابطه با این تولیدکننده چینی معکوس نمود، توانست نفس راحتی بکشد. در ابتدا، ARM فناوری نشأت‌گرفته از ایالات‌متحده را مورداستفاده قرار می‌داد، اما بعداً اعلام کرد که فناوری تراشه‌های v8 و v9 این شرکت در اصل بریتانیایی هستند.

اگر یک شرکت مستقر در آمریکا وجود داشته باشد که هواوی همچنان خواستار معامله با آن باشد، آن شرکت گوگل است. به دلیل ممنوعیت‌ها، هواوی نمی‌تواند نسخه خدمات گوگل پلی اندرویدی این شرکت را بر روی مدل‌های جدید خود مانند میت ۳۰ و یا مدل تاشونده میت ایکس نصب کند. در عوض، این گوشی‌ها نسخه‌ای متن‌باز از اندروید را با خود به همراه دارند. در نتیجه این اقدام، برنامه‌های اصلی اندرویدی مانند فروشگاه پلی، مپس، جستجو، جی‌میل و … نمی‌توانند در گجت‌های این شرکت مورداستفاده قرار گیرند. این مشکلات در کشوری که دولت آن بسیاری از برنامه‌های گوگل را مسدود کرده، شاید جندان مهم نباشند، اما فروش بین‌المللی این گوشی‌ها قطعاً به دلیل عدم توانایی هواوی در ارائه اندروید رسمی گوگل، آسیب‌ دیده است.

هنگامی‌که اولین بار این ممنوعیت‌ها اعلام شدند، بسیاری آن را به‌شدت برای کسب‌وکار گوشی‌های هواوی مضر می‌دیدند، اما آنچه که این منتقد‌ها آن را در نظر نگرفته بودند، حس وطن‌پرستی شدید مصرف‌کنندگان چینی بود که آن‌ها این اقدام  را پاسخی به زورگویی ایالات‌متحده تلقی می‌کردند. در طول سه‌ماهه سوم، فروش داخلی هواوی به رشد ۶۶ درصدی نسبت به سال گذشته دست یافت و این امر باعث شد که این شرکت ۴۲٫۴ درصد از سهم بازار چین را در دست بگیرد. در مقیاس جهانی نیز این شرکت توانسته مناسب عمل نماید، به‌طوری‌که ۶۶٫۸ میلیون واحد گوشی هوشمند را از تیر تا شهریورماه (جولای تا سپتامبر) به فروش رسانده است. آمار رشد ۲۸٫۵ درصدی سالانه و همچنین ۱۸ درصدی پی‌درپی را نشان می‌دهد. سهم بازار این غول چینی نسب به سال گذشته از ۱۴ درصد به ۱۸ درصد افزایش یافته است.

درحالی‌که رابطه بین دولت ترامپ و شی جین‌پینگ بین سرد و گرم قرار دارد، ایالات‌متحده به دنبال سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه هواوی است. به گزارش رویترز، دو مورد تغییر قانون توسط مقامات وزارت بازرگانی آمریکا مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌، حتی هنگامی که این نهاد شروع به ارائه مجوزی۹۰ روزه به تأمین‌کنندگان هواوی در ایالات‌متحده نموده است. این مجوز سه‌ماهه به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد تا جهت حفظ و پشتیبانی از شبکه‌ها و دستگاه‌های عملیاتی موجود خود، یعنی ارائه به‌روزرسانی‌ها و بهینه‌سازهای نرم‌افزاری، با هواوی به دادوستد بپردازند.

اگر این تغییرات قانونی توسط وزارت بازرگانی انجام شوند، ایالات‌متحده کنترل بیشتری بر روی فروش محصولات خارجی آمریکایی غیرحساس به هواوی، خواهد داشت. این موضوع می‌تواند شامل تراشه‌های استاندارد برای تلفن‌های هوشمند نیز باشد. وکیل تجاری کاخ سفید یعنی داگلاس جاکوبسون (Doug Jacobson) گفت که چنین حرکتی از جانب ایالات‌متحده باعث افزایش کنترل صادرات آمریکا شده و این موضوع توسط متحدان آمریکا و شرکت‌های این کشور استقبال چندانی به دست نخواهد آورد. جاکوبسون گفت که حتی اگر آمریکا کنترل خود را بر زنجیره تأمین هواوی افزایش دهد، این شرکت بازهم راهی را برای اخذ ملزومات موردنیاز خود پیدا خواهد کرد.

قوانینی که وزارت بازرگانی مشغول بررسی آن‌ها است، موجب سخت‌تر شدن تحریم‌ها می‌شوند، از جمله قانون De minimis. این قانون تصمیم می‌گیرد که آیا وجود محتوای آمریکایی در محصولات خارج از این کشور، به دولت آمریکا حقی جهت مسدود کردن صادرات این محصولات از این کشورها را می‌دهد؟ قانون دوم که به Direct Product Rule شناخته‌شده، محصولات خارجی را که دربرگیرنده فناوری و نرم‌افزار آمریکایی هستند، تحت مقررات ایالات‌متحده قرار می‌دهد.

هواوی در لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات‌متحده قرارگرفته، زیرا دولت آمریکا این شرکت را یک تهدید برای امنیتی ملی خود تلقی می‌کند. این اقدام به این دلیل صورت گرفته که تحت قوانین کشور چین، دولت می‌تواند درخواست کند که هواوی اطلاعاتی را در مورد شرکت‌های آمریکایی و مصرف‌کنندگان این کشور جمع‌آوری نماید. در نتیجه، قانون‌گذاران آمریکایی از این می‌ترسند که تلفن‌ها و تجهیزات شبکه‌ای هواوی حاوی ویژگی‌های مخفی بوده و بدین‌ شیوه اطلاعات را به پکن ارسال کنند، چیزی که این شرکت بارها آن را تکذیب کرده‌ است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید