چرا ترامپ از نوکیا حمایت کرد؟ - تکفارس 
چرا ترامپ از نوکیا حمایت کرد؟ - تکفارس 
چرا ترامپ از نوکیا حمایت کرد؟ - تکفارس 

چرا ترامپ از نوکیا حمایت کرد؟

سید محمد معلمی
۳۰ آبان ۱۳۹۸ - 19:00
چرا ترامپ از نوکیا حمایت کرد؟ - تکفارس 

به نظر می‌رسد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی در ایالات متحده توانسته‌اند جایگزین هوآوی را برای خرید سخت‌افزارهای مخابراتی پیدا کنند و این شرکت همان نوکیا است.

علی‌رغم اینکه اپراتورهای آمریکایی به مقامات این کشور هشدار می‌دهند که جایگزین پیدا کردن برای هوآوی و خرید سخت‌افزارهای مخابراتی از سایر شرکت‌ها کار سختی است ولی مسئولین کاخ سفید اصرار دارند تا از وابستگی‌های خود به کمپانی چینی هوآوی بکاهند زیرا معتقدند این شرکت با توجه به هزینه‌های کم حضور در بازار این کشور، خطری جدی برای امنیت ملی آمریکا به شمار می‌رود.

واقعیت آن است که کشورهای محدودی می‌توانند جای هوآوی را پر کنند و تقریباً همه آنها هم از نظر ارزش مالی وضعیت چندان خوبی ندارند. شرکت‌های واقع در اسکاندیناوی نظیر نوکیا و اریکسون احتمالاً بتوانند بهترین آلترناتیوها به شمار بروند و کم‌ترین ضرر را از جنگ تجاری آمریکا و چین با کمپانی‌هایی مانند هوآوی و ZTE متحمل شوند اما باید قبول کرد که مدتی طول خواهد کشید تا تکنولوژی دو شرکت نامبرده با همتایان چینی خود برابری کند زیرا از این نظر تقریباً هیچ‌وجه اشتراکی ندارند.

با این وجود، گویا نوکیا آپشن بسیار جذابی است زیرا همین حالا هم بیش از ۱۴ هزار کارمند و کارگر در آمریکا دارد و به تازگی و طی دیداری که ترامپ با رئیس این کمپانی داشته، مورد ستایش رئیس‌جمهور ایالات متحده قرار گرفته است. دونالد ترامپ درباره نوکیا می‌گوید:

ما خیلی خوشحالیم که کمپانی فنلاندی نوکیا که اتفاقاً شرکت فوق‌العاده‌ای بوده و در زمینه تجهیزات ۵G حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، در حال گسترش فعالیت‌های خودش در کشور ما و در ایالت نیوجرسی است

مسئله موجود اما، این است که نوکیا باید کاری کند که رقابت را پیروز شود زیرا در کشورهایی نظیر ایالات متحده هزینه‌ها بالا بوده و حقوق کارگران زیاد است و باید در کنار این مشکل، بتواند خدمات و تجهیزات ۴G و ۵G را هم به دیگر کشورها مانند هند که در آن‌جا نیز به زودی انقلاب عظیمی در زمینه خدمات موبایلی رخ خواهد داد، عرضه کند. معضل دیگری که کمپانی فنلاندی با آن روبه‌روست، مالیات زیاد کالاهایی می‌باشد که در هند تولید نمی‌شوند و به همین خاطر اپل و سامسونگ هم تا کنون در این کشور آسیایی کارخانه‌هایی را احداث کرده‌اند و یا در حال احداث هستند بنابراین نوکیا نیز باید چنین رویه‌ای را دنبال کند و محصولاتش را در هند بسازد.

اما این اتفاقات چه تأثیری بر شرایط کاری شاغلین آمریکایی و مشغول به کار در نوکیا می‌گذارد؟ لیسا بولتون (Lisa Bolton)، نائب رئیس اتحادیه کارگران شرکت‌های تکنولوژی و مخابراتی ایالات متحده می‌گوید:

نظر ترامپ در مورد تأثیری که نوکیا بر شرایط شغلی آمریکا می‌گذارد، بسیار اشتباه بود. او باید به پیشنهادات کارگران اتحادیه ما که بیش از یک سال است با هزینه‌های بسیار کم برای این کمپانی فنلاندی کار می‌کنند و مدام از او می‌خواهند حقوقشان را افزایش دهد و در طرح‌های ارتباطی سرمایه‌گذاری نماید و به نیروی کاری شاغل در آمریکا احترام بگذارد، گوش دهد. ترامپ باید به نوکیا بگوید که در حق کارگران آمریکایی تصمیمات مناسبی اتخاذ کند

نیازی به گفتن نیست ولی احتمالاً برای این سخنان لیسا بولتون گوش شنوایی پیدا نخواهد شد و یا حداقل این اتفاق تا زمانی که تکلیف هوآوی در جنگ تجاری آمریکا و چین مشخص نشده، رخ نخواهد داد. در همین حال و همزمانی که مذاکراتی میان بیجینگ و واشینگتن در جریان است، مطمئناً آسیب‌های جدی به دو طرف وارد خواهد شد و احتمالاً مشاغل آمریکایی بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند و در کنار آن نیز هزینه‌های خرید زیرساخت‌ها هم افزایش خواهد یافت بنابراین باید ببینیم در آینده ترامپ نظر خودش را به نوکیا تحمیل خواهد کرد یا اینکه واقعاً اتحادیه کارگری می‌تواند صحبت‌هایش را به کرسی بنشاند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید