شرکت Inboard منحل شد - تکفارس 
شرکت Inboard منحل شد - تکفارس 
شرکت Inboard منحل شد - تکفارس 

شرکت Inboard منحل شد

سید محمد معلمی
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - 15:30
شرکت Inboard منحل شد - تکفارس 

شرکت استارتاپی Inboard که در زمینه تولید اسکیت‌بوردهای برقی فعالیت دارد، به زودی منحل می‌شود بنابراین این کمپانی در حال فروش امکانات و حقوق معنوی است و تمامی ۲۴ کارمند آن که اغلب آنها در همان منطقه سانتا کروز (Santa Cruz) کالیفرنیا (California) سکونت دارند هم از کار اخراج شده‌اند.

Inboard سال گذشته یکی از رقبای جدی شرکت سازنده اسکیت‌بوردهای برقی یعنی Boosted بود ولی بعدها اعلام کرد که می‌خواهد وارد بازار ساخت اسکوتر برقی شود اما گویا این اقدام نتوانسته عملی گردد و باعث شده این شرکت منحل شود.

رایان ایوانز (Rayan Evans)، مؤسس و بنیان‌گذار Inboard مدعی شده که به خاطر دریافت یک سفارش سنگین از یکی از شرکت‌های اروپایی تولیدکننده اسکوتر، این کمپانی نتوانسته به موقع محصولات مدنظر آنها را بسازد و تحویل دهد. بنابراین به نظر می‌رسد عدم فروش اولین اسکوتر برقی اختصاصی این شرکت در اولین روزهای سال جاری میلادی نیز همین مسئله باشد. البته ایوانز معتقد است که طولانی شدن فرآیند ساخت اسکوتر برقی باعث شد این کمپانی به مشکلات مالی برخورد کند به طوری که اخیراً تنها ۸ میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

بنیان‌گذار Inboard گفته که سهام‌داران این کمپانی وعده دادند که به محض دست‌یابی به اهداف اولیه و اصلی، سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش خواهند داد تا بتوانند خود را به عنوان تولیدکننده اسکوترهای برقی در این ناوگان مطرح کنند اما خودِ این افراد بودند که باعث شدند علی‌رغم محقق شدن اهداف، Inboard به سمت انحلال گام بردارد.

آن‌طور که ایوانز می‌گوید، تصمیم اتخاذ شده برای او بسیار غیرمنتظره بود  زیرا فرصتی نداشت که در مورد سایر گزینه‌ها فکر کند. در تاریخ ۲ اکتبر، هیأت رئیسه این شرکت با یک‌دیگر تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندند که به “توافق سوددهی به بدهکاران” شهرت یافت و بر اساس آن خود را مکلف ساختند تا اداره Inboard را به کمپانی Sherwood Partners بسپارند. از آن زمان تا کنون، وب‌سایت Inboard هم از دسترس خارج شده و مشتریان و سرویس‌های خدماتی نتوانسته‌اند از آن استفاده کنند.

روز سه‌شنبه، مشتریان، شرکای تجاری و هر کسی که در این چند سال اخیر با Inboard همکاری داشته، ایمیلی دریافت کرد که انتهای آن را مدیر Sherwood Partners یعنی میشائل اِی میدی (Michael A. Maidy) امضا کرده و در مورد هر نوع بدهی به این شرکت سؤال پرسیده بود.

ایوانز می‌گوید:

این تصمیم مرا آزار می‌دهد زیرا دستان ما بسته بود و چاره دیگری نداشتیم و این مسیری نبود که از ابتدا می‌خواستیم در آن گام برداریم. به خاطر اینکه فرصت کافی نداشتیم ناچار شدیم شرکت را تعطیل کنیم

Inboard در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد و توانست در همان ابتدا ۴۰۰ هزار دلار وام بگیرد و اولین اسکیت‌بورد برقی خود را تولید کند و آن را M1 بنامد. این کمپانی استارتاپی اعتقاد داشت که اسکیت‌بوردها با سایر وسایل حمل‌ونقل از چند جهت تفاوت دارند: یکی اینکه از موتورهایی استفاده می‌کنند که در چرخ ها قرار گرفته‌اند و انرژی مدنظر خود را از باتری می‌گیرند که به راحتی امکان تعویض آنها وجود دارد بنابراین این وسایل می‌توانستند آلترناتیو مناسبی برای محصولات Boosted به شمار بروند. در سال ۲۰۱۶، این شرکت در برنامه Shark Tank شبکه ABC حاضر شد و توانست بودجه دیگری به ارزش ۷۵۰ هزار دلار دریافت کند.

در ادامه سیر صعودی خود، این کمپانی پارسال خبر داد که دومین محصولش که نوعی اسکوتر برقی خواهد بود و G1 نامیده می‌شود را تولید خواهد کرد. درست مانند M1، شرکت Inboard تصمیم داشت آن را به صورت مستقیم و بدون واسطه و با قیمت ۱۲۹۹ دلار به مشتریان بفروشد و به آنها وعده داد که حمل‌ونقلی روان‌تر، سریع‌تر و پایدارتر را تجربه کنند.

اما در ماه آوریل ۲۰۱۹، Inboard اعلام کرد که در برنامه‌هایش تغییراتی به وجود آمده و فروش به مشتریانش متوقف شده و هزینه‌های پرداخت شده توسط آنها جهت خرید اسکوتر برقی بازگردانده خواهد شد. ایوانز بعدها پرده از همکاری با شرکت اروپایی برداشت و خبر داد که می‌خواهد با هتل‌ها، مراکز تفریحی، فضاهای فرهنگی و پارک‌های تجاری فعالیت داشته باشد. او همچنین مدعی شد که Inboard قصد دارد با یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهان همکاری کند تا اسکوتر Glider را بسازد ولی متأسفانه این قرارداد هیچ‌گاه رنگ و بوی واقعیت به خود نگرفت و عملی نشد.

ایوانز روز جمعه گفت:

همه فعالیت‌های تجاری با چالش مواجه می‌شوند. صنعت تولید ناوگان سبک حمل‌ونقل هم از این قاعده مستثنی نیست ولی به خاطر اینکه رقبا زیاد شده‌اند و استارتاپ‌های ثروتمند و کمپانی‌های دولتی در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، چالش‌هایی که در این عرصه وجود دارد بیش از سایر قسمت‌هاست

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید