پرونده امنیت ملی شرکت TikTok زیر ذره‌بین آمریکا - تکفارس 
پرونده امنیت ملی شرکت TikTok زیر ذره‌بین آمریکا - تکفارس 
پرونده امنیت ملی شرکت TikTok زیر ذره‌بین آمریکا - تکفارس 

پرونده امنیت ملی شرکت TikTok زیر ذره‌بین آمریکا

سجاد اسدی
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - 12:33
پرونده امنیت ملی شرکت TikTok زیر ذره‌بین آمریکا - تکفارس 

خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایالات‌متحده پرونده‌ای با گستره امنیت ملی علیه شرکت مادر تیک‌تاک به خاطر اپلیکیشن جامعه مجازی آن یعنی Musical.ly، باز کرده است.

صاحب شرکت چینی تیک‌تاک اپلیکیشن محبوب آمریکایی لب‌خوانی را به قیمت یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ خریداری کرد. سال گذشته این اپلیکیشن به عنوان بخشی از اپلیکیشن تیک‌تاک، ریبرند شد (ریبرند یک استراتژی بازاریابی است که به دنبال آن نام، اصطلاح، نماد، طراحی، مفهوم یا ترکیب جدیدی از یک برند پیشین با هدف ایجاد هویت جدید و متفاوت در ذهن مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران، رقبا و سایر ذینفعان ایجاد می‌شود).

اما از زمانی که این اتفاق رخ داده، کمپانی تیک‌تاک با فشارهای قابل‌توجهی از سوی قانون‌گذاران آمریکایی در رابطه با تعدیل محتواهای سیاسی و ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران مواجه شده است.

ماه گذشته سناتور مارکو روبیو در نامه‌ای خواستار انجام تحقیقات بیشتر بر روی این شرکت شد. او دلیل خود را اینگونه بیان کرد:

اپلیکیشن های چینی به طور محسوسی در حال سانسور کردن محتواهای سیاسی و خاتمه دادن جریانات و مباحث ایجاد شده درباره موضع‌های موجود علیه دولت حاکم چین هستند.

در ادامه این نامه گزارش‌ شده است که تیک‌تاک مشغول سانسور محتواهای سیاسی علیه دولت چین بوده است. هرچند این شرکت چینی در این رابطه توضیح داده که فعالیت‌هایش برای متعادل‌سازی جو سیاسی در این اپلیکیشن بر اساس قوانین آمریکا بوده و تحت تأثیر هیچ دولت خارجی قرار نگرفته است. به دنبال نامه سناتور روبیو، سناتورهای دیگری مانند تام کاتن و چاک شومر نیز گزارش‌هایی در این رابطه داده‌اند.

بر اساس اخبار منتشرشده توسط رویترز، کمیته تحقیقات سرمایه‌گذاران خارجی در آمریکا (CFIUS)، به‌منظور بررسی مسائل مخاطره‌آمیز علیه امنیت ملی این کشور، بررسی جدیدی را در رابطه با پرونده شرکت تیک‌تاک آغاز کرده است. این سرویس خبری همچنین گزارش داد که مرتبه گذشته این کمیته به جریان تحقیقات وارد نشده و اتهامات موجود علیه Musical.ly را بررسی نکرده است و مسئله‌ای که این کمیته حالا بر آن تمرکز دارد، مسئله امنیت ملی است.

این تحقیقات جدیدترین مانع برای این شرکت محسوب می‌شود و حالا سؤالاتی در رابطه با سانسور آنلاین چینی‌ها پرسیده می‌شود. ماه گذشته بود که در مسئله‌ای مشابه، انتقادهایی علیه شرکت اپل توسط تظاهرکنندگان طرفداران دموکراسی در هنگ کنگ صورت گرفت.

هرچند نمی‌توان نظر دقیقی درباره پروسه نظارتی ارائه کرد، اما یکی از سخنگویان شرکت تیک‌تاک در این رابطه شفاف‌سازی کرده و گفته است که اولویت آن‌ها، به دست آوردن اعتماد کاربران و قانون‌گذاران آمریکایی است و به همین منظور حاضر به هرگونه همکاری با کنگره هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید