مقایسه آیفون XR با آیفون ۱۱ - تکفارس 
مقایسه آیفون XR با آیفون ۱۱ - تکفارس 
مقایسه آیفون XR با آیفون ۱۱ - تکفارس 

مقایسه آیفون XR با آیفون ۱۱

مقایسه آیفون XR با آیفون ۱۱ - تکفارس 

وقتی اپل از گوشی‌های جدید خود یعنی آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس رونمایی کرد، یک موضوع اسباب شگفتی همگان را به وجود آورد و آن هم قیمت ۶۹۹ دلاری ارزان‌ترین مدل این خط تولید بود تا این محصول از آیفون ایکس آر به میزان ۵۰ دلار ارزان‌تر باشد. حال برای اینکه تعادل در بازار برقرار شود، قیمت مدل پایه آیفون‌های سال گذشته نیز ۵۹۹ دلار تعیین شده است.

در این بین و با در نظر گرفتن قیمت‌های مشخص شده، بد نیست دو مدل آیفون ۱۱ و آیفون ایکس آر را با هم مقایسه کنیم و ببینیم کدام یک گوشی بهتری است. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، علی‌رغم اینکه در نمونه معرفی شده در سال ۲۰۱۹ شاهد دوربین دوگانه و پردازنده سریع‌تری هستیم اما هنوز هم برخی‌ها آیفون ایکس آر را ترجیح می‌دهند زیرا حداقل ۱۰۰ دلار ارزان‌تر است.

آیفون ۱۱

گوشی‌ای برای نسل آینده

مقایسه آیفون XR با آیفون ۱۱ - تکفارس 

با دوربین عقب دوگانه، وجود گزینه عکسبرداری در حالت شب و دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی، آیفون ۱۱ توانایی بیشتری در ثبت تصاویر و ویدیوهای باکیفیت دارد اما در مقایسه با آیفون ایکس آر که همین حالا هم عکس‌های خوبی می‌گیرد، تفاوت‌ها چندان به چشم نمی‌آیند و شاید باز هم دلیل انتخاب محصول سال ۲۰۱۸ اپل همان قیمت ارزان‌ترش باشد. به علاوه، آیفون ۱۱ از تراشه جدید U1، قابلیت اتصال وای‌فای ۶ و Gigabit LTE پشتیبانی می‌کند. با این تفاسیر، اگر می‌خواهید از این امکانات که بعدها به گوشی‌های اندرویدی می‌آیند استفاده کنید، بهتر است سراغ آیفون ۱۱ بروید اما به خاطر اینکه وای‌فای ۶ و Gigabit LTE هنوز کامل نیستند نمی‌توانید تغییرات گسترده‌ای را شاهد باشید بنابراین هنوز هم آیفون ایکس آر یک گوشی قابل احترام به حساب می‌آید و آن را فعلاً به آیفون ۱۱ ترجیح می‌دهیم.

آیفون ایکس آر

گوشی‌ای با ارزش خرید بیشتر

مقایسه آیفون XR با آیفون ۱۱ - تکفارس 

شاید مشخصات فنی و امکانات این دستگاه مربوط به سال قبل باشند اما در صورتی که این دستگاه را خریداری کردید، به اندازه ۱۰۰ دلار صرفه‌جویی خواهید کرد و به نظر ما این اقدام واقعاً ارزشش را دارد. این گوشی از باتری بهره می‌برد که بسیار بادوام بوده و پردازنده A12 Bionic آن هم بسیار قدرتمند است به طوری که بعضاً عملکرد آن با سرعت آیفون ۱۱ برابری می‌کند. البته اگرچه در این دستگاه شاهد حضور لنز زاویه گسترده و دوربین پیشرفته‌تر نیستیم اما آیفون ایکس آر همچنان می‌تواند از نظر گرفتن تصاویر و ویدیوهای باکیفیت عملکرد درخشانی از خود به ثبت برساند. در مجموع، چنان‌چه بودجه‌تان برای خرید یکی از گوشی‌های اپل محدود است، آیفون ایکس آر انتخاب خوبی به شمار می‌رود. ضمناً، ما پیشنهاد می‌کنیم که با ۱۰۰ دلار صرفه‌جویی شده، یا یک لوازم جانبی خریداری کنید یا نمونه‌ای از این دستگاه را بخرید که ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی دارد.

نقد و بررسی تخصصی آیفون ایکس آر

از نظر طراحی: گوشی‌های دوقلو و مستحکم

شاید بتوانیم آیفون ۱۱ و آیفون ایکس آر را گوشی‌های دوقلو بنامیم زیرا از نظر ظاهری هیچ تفاوت خاصی با هم ندارند و تنها راه تشخیص آنها از یک‌دیگر، مشاهده برآمدگی و تعداد لنزهای دوربین عقب است. اما جدای از تفاوت‌های ظاهری و رنگ‌بندی (آیفون ۱۱ به رنگ‌های نیلی، سبز و زرد تولید شده حال آن‌که اپل آیفون ایکس آر را به رنگ‌های زرد، نارنجی مسی و آبی تولید کرده است)، واقعاً راهی وجود ندارد تا بتوانیم این دو دستگاه را از یک‌دیگر شناسایی کنیم. این گوشی‌ها از نظر سایر و وزن با هم فرقی نمی‌کنند بنابراین در دو هر دوی آنها شاهد حضور نمایشگر ۶٫۱ اینچی LCD با رزولوشن یکسان و تراکم پیکسلی مشابه هستیم.

مقایسه آیفون XR با آیفون ۱۱ - تکفارس 

حتی در آزمایش پرتاب انجام شده هم آیفون ۱۱ و آیفون ایکس آر نشان دادند که واقعاً مستحکم هستند. برای مثال، آیفون ۱۱ را روی قاب جلویی و عقبی از ارتفاع ۱۷، ۹۱، ۱۸۰ و ۲۴۰ سانتی‌متری بر سطحی سیمانی پرتاب کردیم و جالب اینکه شیشه پشتی این دستگاه و نمایشگر آن به هیچ عنوان ترک نخورد. البته هنگام پرتاب از ارتفاع ۲۴۰ سانتی‌متری یک بخش کوچکی در بالای دوربین آن خش برداشت اما باز هم می‌توانست تصاویر و ویدیو ضبط کند در واقع مشکلی برایش پیش نیامده بود.

در آزمایشات پرتاب سال گذشته روی آیفون ایکس آر هم این گوشی از ارتفاع ۹۰ سانتی‌متری روی یک پیاده‌روی سیمانی به پایین پرتاب شد و طی آن شیشه روی لنز دوربین عقب شکست اما قاب شیشه‌ای در پشت آسیب ندید. در آزمایش پرتاب از ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متری هم قاب پشتی بدون آسیب باقی ماند و ولی نمایشگر به کلی خرد شد. علی‌رغم اینکه نتایج آزمایش‌های انجام شده چندان موفقیت‌آمیز نبود اما نباید این واقعیت که آیفون ایکس آر گوشی مقاومی است را فراموش کنیم.

هر دو این دستگاه‌ها ضد آب هستند. آیفون ۱۱ تأییدیه IP68 را دریافت کرده و خریدارانش می‌توانند آن را تا عمق تقریباً ۲٫۵ متری آب به مدت ۳۰ دقیقه فرو ببرند و آیفون ایکس آر هم تأییدیه IP67 دارد تا بتواند در عمق ۱ متری و به مدت ۳۰ دقیقه دوام بیاورد. در آزمایش‌های انجام شده و زمانی که ارزان‌ترین آیفون سال ۲۰۱۸ به داخل آب انداخته شد، بیش از اعداد و ارقام مربوط به تأییدیه دوام آورد بنابراین این‌گونه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آیفون ۱۱ هم چون از مدرک IP68 بهره می‌برد و نسبت به IP67 پیشرفت‌هایی دارد، احتمالاً بادوام‌تر خواهد بود.

دوربین: برتری آیفون ۱۱ با دوربین اصلی دوگانه

هم آیفون ایکس آر و هم آیفون ۱۱ لنز ۱۲ مگاپیکسلی دارند اما گوشی دوم از دو عدد از این سنسورها بهره می‌برد که هم زاویه گسترده است و هم در آن گزینه عکسبرداری در حالت شب وجود دارد. به طور کلی، در شرایطی که همه چیز مهیا باشد، کیفیت تصاویر گرفته شده در روز با هر دو این گوشی‌ها شباهت زیادی دارد و بسیار شفاف هستند.

تصویر معمولی گرفته شده با آیفون ایکس آر (در پایین) و آیفون ۱۱ (در بالا)

اما آیفون ۱۱ به خاطر اینکه دو لنز دارد می‌تواند عکس‌های واضح‌تر و با جزئیات بیشتری بگیرد. به خصوص اینکه اگر شما این تصاویر را از نمای نزدیک بررسی کنید، موضوع گفته شده بیشتر برایتان روشن خواهد شد. به علاوه، به دلیل بهره‌مندی از یک لنز دوم، این دستگاه توانایی گرفتن تصاویر بسیار باکیفیتی را در شرایط کم نور دارد و می‌تواند منظره گسترده‌تری را پوشش دهد. چراغ فلاش LED آن هم قدرت بیشتری دارد و در نهایت باید اذعان کنیم که با وجود لنز زاویه گسترده، آیفون ۱۱ می‌تواند اشیا و پدیده‌های غیر انسانی را نیز تشخیص دهد و عکس‌های پرتره از آنها بگیرد. به علاوه، به زودی قابلیت Deep Fusion هم به آیفون ۱۱ خواهد آمد تا بتواند تصاویری بگیرد که هم جزئیات بیشتری را نشان می‌دهند و هم نویز کمتری دارند.

تصویر گرفته شده در شب با آیفون ایکس آر (در پایین) و آیفون ۱۱ (در بالا)

در مورد کیفیت ویدیو نیز بگوییم که آیفون ۱۱ عملکرد بهتری از خود به ثبت می‌رساند بنابراین نورپردازی با کیفیت بیشتری انجام می‌شود و سوژه‌ها واقعی‌تر به نظر می‌آیند. ضمن اینکه سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی در لنز ۱۲ مگاپیکسلی اصلی هم پایداری بیشتری دارد اما به خاطر نبود چنین فناوری در دوربین زاویه گسترده، امکان بهره‌مندی از سیستم ثابت‌سازی اپتیکال وجود ندارد و هنگام ضبط ویدیوهای ۴K تنها می‌توان در هر ثانیه ۳۰ فریم به ثبت رساند حال آن‌که هر دوی لنزها از ۴K با ۶۰ فریم بر ثانیه هم پشتیبانی می‌کنند.

تصویر سلفی گرفته شده با آیفون ایکس آر (در پایین) و آیفون ۱۱ (در بالا)

در جلو نیز دستگاه برتر آیفون ۱۱ خواهد بود زیرا لنز آن ۱۲ مگاپیکسلی است اما لنز آیفون ایکس آر ۷ مگاپیکسلی. با این حال، علی‌رغم اینکه آیفون سال ۲۰۱۹ می‌تواند تصاویر و ویدیوهای باکیفیت‌تری به ثبت برساند ولی نباید دوربین سلفی آیفون ایکس آر را ضعیف بدانیم بنابراین چنان‌چه شما از طرفداران پروپاقرص دوربین جلو بوده و سلفی‌بگیر قهاری هستید، مطمئناً می‌توانید از عملکرد مناسب دوربین جلوی محصول سال گذشته اپل هم رضایت داشته باشید. این را نیز اضافه کنیم که دوربین جلوی آیفون ۱۱ می‌تواند زاویه دید گسترده‌تری را پوشش دهد، ویدیوهای ۴K با ۶۰ فریم بر ثانیه بگیرد و فیلم‌های اسلوموشن ضبط کند. باز هم تکرار می‌کنیم، از آن جایی که اکثر افراد از دوربین‌های قرار گرفته در بالای نمایشگر گوشی‌ها برای گرفتن تصاویر سلفی بهره می‌برند، بعید است مشکلی از بابت دوربین ثانویه آیفون ایکس آر پیدا کنید.

آیفون ۱۱ سریع‌تر و آیفون ایکس آر بادوام‌تر

آیفون ۱۱ از پردازنده جدید اپل یعنی A13 Bionic بهره می‌برد و طبق ادعای او، باتری این دستگاه می‌تواند نسبت به منبع نیروی آیفون ایکس آر حداقل به مدت یک ساعت دوام بیشتری داشته باشد. محصول سال گذشته کمپانی آمریکایی از پردازنده A12 Bionic استفاده می‌کند و در آن باتری ۲۹۴۲ میلی‌آمپری به کار رفته است. به این نکته اشاره کنیم که اعداد و ارقام مربوط به این باتری توسط خودِ اپل مشخص نشده بلکه تعمیرکارانی که این دستگاه را باز و قطعات آن را جدا کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند.

به طور کلی سرعت هر دو گوشی مورد بحث ما عالی است و به خوبی می‌توانند سیستم عامل iOS 13 را اجرا کنند و در فعالیت‌های روزانه نظیر وبگردی، فیلمبرداری یا عکسبرداری و باز کردن سایر نرم‌افزارها تفاوتی میان آنها پیدا نمی‌شود اما روز کاغذ، مطمئناً آیفون ۱۱ وضعیت بهتری دارد. همچنین از امتیازات بنچمارک به دست آمده، این گوشی سال ۲۰۱۹ توانسته نمونه سال قبل خود را پشت سر بگذارد و عملکرد بهتری به ثبت برساند.

در مورد دوام باتری هم بگوییم که اپل ادعا می‌کند باتری آیفون ۱۱ در مقایسه با باتری آیفون ایکس آر بیشتر دوام خواهد آورد. البته این ادعا هم تا کنون به ثبت رسیده زیرا در صورتی که حالت پرواز را در آیفون ۱۱ روشن کرده و به تماشای فیلم با آن بپردازید، باتری به میزان ۱۵ ساعت و ۲۴ دقیقه روشن خواهد ماند حال آن‌که همین آزمایش سال قبل بر روی آیفون ایکس آر انجام گردید و این دستگاه توانست ۱۹ ساعت و ۵۳ دقیقه دوام بیاورد.

آیفون ۱۱؛ گوشی متعلق به نسل آینده

مقایسه آیفون XR با آیفون ۱۱ - تکفارس 

بر اساس ادعای اپل، آیفون ۱۱ یک تراشه جدید به نام U1 دارد که کمک می‌کند تا بتواند سایر آیفون‌ها که در نزدیکی آن قرار گرفته‌اند را پیدا کند. به علاوه، این چیپ‌ست به شما اجازه خواهد داد تا گوشی خود را به سمت آیفون شخص دیگری بگیرید تا ایردراپ (AirDrop) آن دستگاه را در اولویت قرار دهد تا فایل‌ها با سرعت بیشتری ارسال شوند. بسیاری از افراد بر این باورند که تراشه U1 در حال فراهم کردن زیرساخت‌ها جهت به کارگیری روش جدید ردیابی توسط اپل است.

علاوه بر تراشه نامبرده، آیفون ۱۱ از وای‌فای ۶ بهره می‌برد که نسل بعدی اتصالات بیسیم به شمار می‌رود. رای کریست (Ry Crist) سردبیر سایت معتبر CNET در مورد وای‌فای ۶ می‌گوید:

وای‌فای ۶ سرعت انتقال اطلاعات بیشتری دارد، به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد با هر بار اتصال داده‌های حجیم‌تری برای دیگران ارسال کنند، مودم‌ها و سایر وسایل اینترنتی را قادر می‌سازد تا در یک لحظه به دستگاه‌های بیشتری وصل شوند، این فرصت را در اختیار گجت‌های وایرلس و دیگر سنسورها قرار می‌دهد تا انرژی کمتری مصرف کنند و در فضاهای شلوغ نظیر استادیوم‌ها و فرودگاه‌ها جمعیت بیشتری به مودم‌ها وصل شوند

لازم به ذکر است که استفاده از وای‌فای ۶ در آیفون ۱۱ هنوز رسماً تأییدیه دریافت نکرده و مودم‌هایی که از این شیوه اتصالی بهره می‌برند نیز قیمت بالایی دارند.

به علاوه، آیفون ۱۱ از نسخه پیشرفته‌تر LTE 4G یعنیGigabit LTE پشتیبانی می‌کند که هم سریع‌تر است و هم می‌تواند در یک ثانیه به اینترنت با سرعت یک گیگابیتی وصل شود. اپل این تکنولوژی را با آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد اما عجیب اینکه آیفون ایکس آر به چنین فناوری مجهز نبود. حالا آیفون ۱۱ به Gigabit LTE تجهیز شده و اگرچه نمی‌توانید همیشه از سرعت بالای آن استفاده کنید ولی اینترنت آیفون ۱۱ نسبت به آیفون‌های قدیمی‌تر سریع‌تر خواهد بود.

کلام آخر و قیمت

نمونه دارای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۱۱ با قیمت ۸۴۹ دلار به فروش می‌رسد که نسبتاً بالاست اما اگر از آن دسته از افرادی هستید که عکس‌های زیادی می‌گیرید و فیلم‌های زیادی ضبط می‌کنید، مطمئناً این ظرفیت حافظه به کارتان خواهد آمد. ضمناً، در حال حاضر اپل آیفون ایکس آر را با حافظه ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی تولید کرده بنابراین شما باید در این میان یکی از مدل‌ها را برگزینید.

مقایسه مشخصات فنی آیفون ۱۱ با آیفون ایکس آر

آیفون ۱۱آیفون ایکس آر
صفحه نمایش۶٫۱ اینچی LCD لیکوئید رتینا۶٫۱ اینچی LCD رتینا
رزولوشن صفحه نمایش۸۲۸*۱۷۹۲ پیکسل۸۲۸*۱۷۹۲ پیکسل
تراکم پیکسلی۳۲۶ پیکسل در هر اینچ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ
ابعاد (میلی‌متر)·      ضخامت: ۸٫۳

·      عرض: ۷۵٫۷

·      طول: ۱۵۰٫۹

·      ضخامت: ۸٫۳

·      عرض: ۷۵٫۷

·      طول: ۱۵۰٫۹

وزن۱۹۴ گرم۱۹۴ گرم
سیستم عاملiOS 13iOS 12 (قابلیت آپدیت به iOS 13 را دارد)
دوربین عقب·      ۱۲ مگاپیکسلی (اصلی)

·      ۱۲ مگاپیکسلی (زاویه گسترده)

۱۲ مگاپیکسلی
دوربین جلو۱۲ مگاپیکسلی مجهز به Face ID۷ مگاپیکسلی مجهز به Face ID
قابلیت ضبط فیلم‌های ۴Kدارددارد
پردازندهA13 BionicA12 Bionic
حافظه داخلی·      ۶۴ گیگابایت

·      ۱۲۸ گیگابایت

·      ۲۵۶ گیگابایت

·      ۶۴ گیگابایت

·      ۱۲۸ گیگابایت

قابلیت قرار دادن مموری کارتنداردندارد
باترینامشخص (۳۱۴۲ میلی‌آمپر با توجه به آزمایشات مختلف)نامشخص (۲۹۴۲ میلی‌آمپر با توجه به آزمایشات مختلف)
سنسور اسکنر اثر انگشتندارد (به جای آن Face ID دارد)ندارد (به جای آن Face ID دارد)
جک هدفون ۳٫۵ میلی‌مترینداردندارد
تأییدیه IPدارد (IP68؛ ضد آب و ضد خاک)دارد (IP67؛ ضد آب و ضد خاک)
قابلیت نصب دو سیمکارتدارددارد
قیمت·      نمونه دارای حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی: ۶۹۹ دلار

·      نمونه دارای حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی: ۷۴۹ دلار

·      نمونه دارای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی: ۸۴۹ دلار

·      نمونه دارای حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی: ۵۹۹ دلار

·      نمونه دارای حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی: ۶۴۹ دلار

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید