همکاری دو شرکت هیوندای و کامینز برای تولید خودروهای الکتریکی - تکفارس 
همکاری دو شرکت هیوندای و کامینز برای تولید خودروهای الکتریکی - تکفارس 
همکاری دو شرکت هیوندای و کامینز برای تولید خودروهای الکتریکی - تکفارس 

همکاری دو شرکت هیوندای و کامینز برای تولید خودروهای الکتریکی

رضا حسینی
۷ مهر ۱۳۹۸ - 18:30
هیوندای

به تازگی دو شرکت هیوندای و کامینز (Cummins) قرارداد مشترکی را به منظور همکاری دو جانبه با یکدیگر به امضا رسانده‌اند. به نظر می‌رسد که تمرکز اصلی این همکاری بر تولید تکنولوژی‌های مربوط به خودروهای الکتریکی قرار خواهد داشت.

در واقع دو شرکت هیوندای و کامینز قصد دارند در زمینه‌ی طراحی و تولید پیل‌های سوختی جدید با یکدیگر همکاری کنند و پروژه‌های مربوط به ساخت خودروهای تجاری را گسترش دهند.

همکاری هیوندای و کامینز شاید در نگاه نخست اندکی عجیب به نظر برسد. به این دلیل که شرکت کامینز بیش از هر چیز با تکنولوژی‌های مربوط به خودروهای دیزلی شناخته می‌شود. تکنولوژی‌هایی که از دیرباز در حال تولید و توسعه‌ی آن‌ها بوده است. این حوزه‌ای به شمار می‌رود که تا کنون شرکت هیوندای حضور چندان گسترده‌ای در آن نداشته است. البته این دو شرکت قرار نیست در زمینه‌ی تولید تکنولوژی‌های مربوط به خودروهای دیزلی با یکدیگر همکاری کنند. بلکه حوزه‌ی فعالیت مشترک آن‌ها ساخت و توسعه‌ی تکنولوژی‌های مربوط به خودروهای الکتریکی خواهد بود.

شرکت هیوندای چندان در زمینه‌ی تولید خودروهای مبتنی بر سوخت غیر فسیلی بی‌تجربه نیست. به این دلیل که پیش از این خودروی Nexo را وارد خط تولید کرده است. محصولی که بر اساس پیل سوختی کار می‌کند و یک خودروی غیر فسیلی به شمار می‌رود. علاوه بر آن هیوندای سابقه‌ی تولید خودروی الکتریکی Kona را نیز در کارنامه‌ی خود به ثبت رسانده است.

در سوی دیگر قضیه شرکت کامینز قرار دارد. شرکتی که اگرچه با محصولات دیزلی خود شناخته می‌شود اما با تولید خودروهای الکتریکی نیز چندان بیگانه نیست. در واقع این شرکت پیش از آن که شرکت تسلا بخواهد با معرفی کامیون الکتریکی خود سر و صدا به پا کند، مشغول ساخت یک کامیون سبک الکتریکی بود.

هیوندای

بنابراین دو شرکت هیوندای و کامینز می‌توانند تجربیات خود در زمینه‌ی تولید خودروهای غیر فسیلی و الکتریکی را با یکدیگر ترکیب کرده و به فتح قله‌های تازه‌ای در زمینه‌ی توسعه‌ی تکنولوژی‌‌های مربوط به پیل‌های سوختی، خودروهای الکتریکی و تکنیک‌های نوین مرتبط با ساخت خودروهای هیدروژنی دست یابند. و البته این تکنولوژی‌ها قرار است در زمینه‌ی تولید خودروهای تجاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

در مجموع این گونه به نظر می‌رسد که تجربه‌ی شرکت کامینز در زمینه‌ی ساخت خودروهای تجاری با تجربیات پیشین شرکت هیوندای در زمینه‌ی طراحی تکنولوژی‌های مربوط به پیل‌های سوختی ترکیب خواهد شد تا زمینه برای ایجاد یک همکاری گسترده‌تر فراهم شود.

بنابر ادعای مدیران هیوندای و کامینز هر دو شرکت مذکور تیم جداگانه‌ای را به منظور کار روی طراحی و تولید پیل‌های سوختی نسل بعدی تعیین کرده‌اند. از قرار معلوم تمرکز اصلی این دو شرکت در گام نخست بر بازار آمریکای شمالی قرار خواهد داشت. البته بنابر اعلام مدیران هر دو شرکت هیوندای و کامینز در صورت توسعه‌ی همکاری دو جانبه، بازارهای هدف آن‌ها نیز به تدریج گسترش خواهد یافت.

تمرکز بر بازار آمریکای شمالی فرصت مناسبی را برای شرکت هیوندای فراهم خواهد آورد تا نفوذ خود در این بازار پر بازده را افزایش دهد. برای شرکت کامینز نیز این همکاری مشترک فرصتی را فراهم می‌آورد تا بتواند توان خود در زمینه‌ی توسعه‌ی تکنولوژی‌های مربوط به خودروهای الکتریکی را افزایش دهد.

هیوندای

البته هر دو شرکت هیوندای و کامینز اعلام کرده‌اند که همکاری مشترک آن‌ها تنها به تولید تکنولوژی‌های مدرن مربوط به دنیای خودرو ختم نخواهد شد. در واقع آن‌ها قصد دارند در حوزه‌های خارج از دنیای خودرو نیز به همکاری مشترک با یکدیگر بپردازند. به نظر می‌رسد که یکی از این حوزه‌ها، ساخت ژنراتورهای مبتنی بر پیل سوختی باشد. حوزه‌ای که هم شرکت هیوندای و هم شرکت کامینز برای حضور و فعالیت در آن ابراز تمایل و علاقه کرده‌اند.

باید به این نکته اشاره کرد که دو شرکت مذکور تنها شرکت‌های شناخته شده در دنیای خودرو نیستند که قصد فعالیت در زمینه‌ی تولید ژنراتورهای مبتنی بر پیل‌های سوختی را دارند. پیش از آن‌ها شرکت تویوتا نیز اقدام به این کار کرده بود و با تولید و نصب ژنراتورهای مبتنی بر پیل سوختی ساخت خود در ژاپن کار پژوهش روی میزان کارایی این ژنراتورها را کلید زده بود. این امر به منظور توسعه‌ی تکنولوژی‌های مربوط به ژنراتورهای مبتنی بر پیل سوختی صورت گرفته است.

در مجموع حوزه‌های نوین فراوانی برای فعالیت مشترک هیوندای و کامینز وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به فعالیت برای ساخت پیل‌های سوختی هیدروژنی اشاره کرد. بنابراین احتمال دارد که به زودی بتوان شاهد گسترش فعالیت‌های شرکت کره‌ای هیوندای و شرکت آمریکایی کامینز در حوزه‌های جدید یاد شده بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید