اینتل قول هارد SSD ارزان و بزرگ را داد - تکفارس 
اینتل قول هارد SSD ارزان و بزرگ را داد - تکفارس 
اینتل قول هارد SSD ارزان و بزرگ را داد - تکفارس 

اینتل قول هارد SSD ارزان و بزرگ را داد

مهدی داوری
۵ مهر ۱۳۹۸ - 18:00
اینتل قول هارد SSD ارزان و بزرگ را داد - تکفارس 

درایوهای حالت جامد یا به اختصار SSD که چند سالی از عرضه آن‌ها در بازار می‌گذرد بسیار سریعتر از هارد دیسک‌های سنتی که پیش از این استفاده می‌کردیم هستند. 

هاردهای SSD بدون شک یکی از بهترین گزینه‌های برای استفاده روی لپ تاپ‌ها به منظور ذخیره سازی اطلاعات و داده‌ها می‌باشند. اما با این حال این هاردها هنوز هم نمی‌توانند با تکنولوژی‌های قدیمی که در حال استفاده بوده در بعد هزینه و ظرفیت رقابت کند و هاردهای قدیمی شاید از لحاظ سرعت در برابر هاردهای SSD بیش از پیش شکست خورده هستند اما هاردهای HDD که قبل از ورود هاردهای SSD استفاده می‌شد بسیار ارزان تر از هاردهای SSD بودند و همین طور ظرفیت بیشتری نیز برای ذخیره سازی اطلاعات در آن‌ها وجود داشت.

اما حالا کمپانی اینتل قول داده است تا با استفاده از فناوری‌های جدید که این اجازه را به تولیدکنندگان هاردهای SSD می‌دهد تا بتوانند به راحتی داده‌های بیشتری را در هر سلول حافظه ذخیره کنند  باعث بهبود هاردهای SSD شود. می‌توان این پیش بینی را کرد که از این پس داده‌ها بسیار فشرده تر ذخیره شوند و شاهد رشد هاردهای SSD از لحاظ ظرفیت و قیمت باشیم. باید از این تکنولوژی‌های جدید تشکر کرد که به کمک هاردهای SSD آمده اند.

هاردهای SSD از حافظه‌های فلش به منظور ذخیره سازی اطلاعات و داده‌ها استفاده می‌کنند که این حافظه‌های فلش در واقع نوعی تراشه هستند که داده‌ها را در سلول‌های حافظه ریز فشرده کرده و سپس ذخیره می‌کنند.

هنگامی که حافظه فلش برای اولین استفاده می‌شود و داده‌ها و اطلاعات روی آن ذخیره می‌شوند، هر سلول این حافظه می تواند یک صفر یا یک را به صورت یک بیت در خود ذخیره کند.

اما با رشد تکنولوژی ذخیره سازی اطلاعات شاهد پیشرفت این ذخیره سازی تک بیت به ذخیره سازی دو بیت، سه بیت بودیم و حتی تکنولوژی هاردهای SSD کاری کرده است تا امروزه ذخیره سازی چهار بیت نیز وجود داشته باشد، بنابراین یک سلول واحد می تواند ۱۶ بیت داده را ذخیره کند که این به عنوان یک ذخیره سازی بسیار بزرگ به حساب می‌آید.

اما کمپانی اینتل روز چهارشنبه اعلام کرد که توانسته از تکنولوژی جدیدی استفاده کند و فناوری جدید را در دست کار دارد که نتیجه آن این است که تراکم داده‌ها را می‌تواند دو برابر کرد که به این روش سلول‌های پنج سطح گفته می‌شود.

فرانک هادی (Frank Hady) یکی از کارکنان کمپانی اینتل که در “گروه راه حل‌های حافظه غیر متغیر تراشه ساز” فعالیت می‌کند در مصاحبه خود اعلام کرد:

استفاده از تکنولوژی سلول‌های پنج سطح باعث افزایش تراکم ذخیره سازی داده‌ها و کاهش هزینه‌های تولید به نسبت استفاده از سلول‌های سطح چهار می‌شوند که نتیجه آن تولید هارد‌ها و حافظه‎های ذخیره سازی بزرگتر و ارزان تر خواهد بود.

استفاده از این تکنولوژی بدون تردید حرکت بسیار مهمی است اما انتظار نداشته باشید که تنها کمپانی اینتل از این تکنولوژی و فناوری استفاده می‌کند و انحصار آن را برعهده گرفته است.

به عنوان مثال برای این که بدانید کمپانی اینتل تنها شرکت استفاده کننده از این تکنولوژی نیست، یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید وسایل ذخیره سازی اطلاعات یعنی کمپانی ژاپنی توشیبا، از فناوری حافظه فلش سلولی ۵ سطح خود در ماه آگوست (ماه شهریور) رونمایی کرد.

اما نکته اصلی این است که انتظار می‌رود تا ایجاد یک فضای رقابت و نوآوری باعث کاهش قیمت‌های وسایل ذخیره سازی اطلاعات فارغ از دستگاه چه در کامپیوترهای شخصی، تلفن یا سایر دستگاه‌های دیجیتالی در بازار شود.

در تصویر زیر می‌توان مقایسه تراکم ذخیره سازی ۵ بیت و ۴ بیت را تماشا کرد:

Intel says it's working on doubling its flash memory storage density by squeezing five bits of data into each memory cell.

کمپانی اینتل اما نگفته که چه زمانی قرار است این فناوری جدید را تجاری سازی کند و یا چگونه استفاده از تکنولوژی ۵ بیت در قیمت نهایی تأثیر خواهد گذاشت اما این شرکت در بیانیه خود گفت: “ما امروز مطالعات امکان سنجی را انجام می‌دهیم.”

اما جدا از تکنولوژی گفته شده می‌دانیم که تراشه‌های حافظه فلش با استفاده از فناوری انباشت سه بعدی که در آن ده‌ها لایه سلول حافظه فلش را اضافه می کند، ظرفیت خود را افزایش داده اند.

این کمپانی اعلام کرد که حافظه های فلش اینتل که از سال ۲۰۱۹ در دسترس قرار گرفته اند و تولید شده اند ۹۶ لایه از سلول‌های سطح چهار را تشکیل می‌دهد ، اما در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد این ۹۶ لایه به ۱۴۴ لایه خواهیم بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید