رییس شرکت مایکروسافت به سیاست آمریکا نسبت به هوآوی انتقاد کرد - تکفارس 
رییس شرکت مایکروسافت به سیاست آمریکا نسبت به هوآوی انتقاد کرد - تکفارس 
رییس شرکت مایکروسافت به سیاست آمریکا نسبت به هوآوی انتقاد کرد - تکفارس 

رییس شرکت مایکروسافت به سیاست آمریکا نسبت به هوآوی انتقاد کرد

رضا حسینی
۱۹ شهریور ۱۳۹۸ - 08:00
شرکت مایکروسافت

به نظر می‌رسد که رییس شرکت مایکروسافت یعنی برد اسمیت از تصمیم دولت آمریکا مبنی بر تحریم شرکت چینی هوآوی ناراضی است. او اخیرا این نارضایتی را بار دیگر و این بار از طریق مصاحبه با بلومبرگ آشکار ساخته است.

در این مصاحبه رییس شرکت مایکروسافت مدعی شد که دولت دونالد ترامپ شواهد قانع کننده‌ای را برای روشن ساختن این موضوع که همکاری شرکت‌های آمریکایی با شرکت هوآوی چگونه می‌تواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیاندازد، ارائه نکرده است. از نظر برد اسمیت قرار دادن نام شرکت هوآوی در لیست سیاه توسط دولت نباید بدون دلایل محکم، قانونی و منطقی صورت بگیرد.

اسمیت معتقد است که تاکنون بارها از دولت آمریکا دلیل این اقدام را جویا شده و هر بار پاسخ شنیده است: اگر شما نیز چیزهایی که ما در مورد شرکت هوآوی می‌دانیم را می‌دانستید، حتما با تصمیم ما موافقت می‌کردید.

اسمیت تایید کرده که پاسخ او به عنوان رییس شرکت مایکروسافت نیز همواره این بوده است: بهتر است شما چیزهایی که می‌دانید را به ما بگویید تا ما بتوانیم برای خودمان تصمیم بگیریم. این شیوه‌ای است که کشور ما طبق آن عمل می‌کند.

البته باید به این نکته توجه داشت که اگر واقعا مدارکی مبنی بر به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا در صورت داشتن ارتباط تجاری شرکت‌های این کشور با شرکت هوآوی وجود داشته باشد، احتمالا در ردیف اطلاعات محرمانه طبقه‌بندی می‌شود. بر همین اساس این انتظار که چنین مدارک امنیتی و محرمانه‌ای برای عموم فاش شود چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. این موضوعی است که احتمالا اسمیت به دلیل دارا بودن مقام رییس ارشد بخش حقوقی مایکروسافت، در کنار ریاست کل این شرکت، به خوبی از آن باخبر است.

شرکت مایکروسافت

در مجموع انتقاد اسمیت از تصمیم دولت آمریکا به دلیل حس نوع‌دوستی او یا داشتن علاقه به چینی‌ها و شرکت هوآوی صورت نمی گیرد. بلکه دلیل اصلی نارضایتی و اظهارات او را باید در مسایل مالی و ارتباطات تجاری مایکروسافت با هوآوی جستجو کرد. شرکت مایکروسافت و هوآوی طی سال‌های اخیر ارتباطات تجاری تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند. به گونه‌ای که هم‌اکنون لپ‌ تاپ‌های تولید شده توسط هوآوی به طور عمده مجهز به سیستم عامل ویندوز هستند. از همین رو تحریم این شرکت چینی موجب کسادی بخشی از تجارت شرکت مایکروسافت با خاور دور می‌شود و دقیقا همین موضوع است که موجبات نارضایتی اسمیت را فراهم آورده است.

حدود چهار ماه قبل بود که وزارت بازرگانی دولت آمریکا با فرمان اجرایی رییس جمهور این کشور یعنی دونالد ترامپ نام شرکت هوآوی را در لیست سیاه قرار داد و شرکت‌های آمریکایی را از تجارت و همکاری با این شرکت چینی منع کرد. دلیل این امر در همان زمان همکاری شرکت هوآوی با نهادهای امنیتی چین اعلام شده بود. در واقع دولت آمریکا معتقد است که فعالیت‌های شرکت هوآوی در پاره‌ای موارد جنبه‌ی تجاری ندارد و در مواردی اهداف امنیتی و جاسوسی را دنبال می‌کند.

مدتی پس از آن شرکت گوگل نیز به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در آمریکا شرکت هوآوی را در لیست سیاه خود قرار داد و اعلام کرد که از این پس خدمات خود را برای محصولات و ابزارهای الکترونیک جدید تولید شده توسط این شرکت چینی تحریم خواهد کرد. در واقع محصولات جدید تولید شده توسط شرکت هوآوی تنها قادر به استفاده از آن بخش سیستم عامل اندروید خواهند بود که جنبه‌ی عمومی و منبع باز دارد و این محصولات نمی‌توانند از خدمات و سرویس‌های اختصاصی گوگل نظیر یوتیوب یا جی‌میل بهره‌مند گردند.

شرکت مایکروسافت

پس از اتخاذ این تصمیم مقرر شد که آن دسته از شرکت‌های آمریکایی که خواهان تجارت با شرکت چینی هوآوی هستند درخواست گواهی‌نامه نمایند. علاوه بر آن یک معافیت ۹۰ روزه نیز به شرکت‌های خواهان تجارت با هوآوی داده شد تا در حین ادامه دادن موقت به داد و ستد خود با این شرکت بتوانند با شرایط جدید تطبیق یابند و تدبیر تازه‌ای برای اهداف تجاری خود بیاندیشند. حال به نظر می‌رسد که سران برخی از این شرکت‌ها نظیر رییس شرکت مایکروسافت بر آن شده‌اند تا با نزدیک شدن به پایان مهلت معافیت مذکور بار دیگر نسبت به تصمیم دولت آمریکا عکس‌العمل نشان دهند.

اسمیت معتقد است که دولت آمریکا باید حجم این تحریم را کمتر کند و تنها آن دسته از شرکت‌هایی را از تجارت با هوآوی منع نماید که خطرات امنیتی بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند. به عنوان مثال دانشگاه‌های نظامی و مواردی از این دست. به هر حال این گونه به نظر نمی‌رسد که کشمکش دولت آمریکا با شرکت چینی هوآوی به همین زودی پایان یابد. پس باید دید که آیا شرکت مایکروسافت در تجارت با هوآوی تجدید نظر خواهد کرد یا به دنبال یافتن راه‌های دیگری برای ادامه‌ی همکاری خود با این شرکت صاحب‌نام چینی خواهد رفت.

در این میان شواهد نشان از آن دارد که مایکروسافت راه نخست را برخواهد گزید. چرا که به تازگی شاهد حذف نام لپ تاپ‌های هوآوی از لیست محصولات حاضر در فروشگاه آنلاین این شرکت بودیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید