سهم هواوی از بازار گوشی ۲۰۲۱ به ۴% کاهش خواهد یافت - تکفارس 
سهم هواوی از بازار گوشی ۲۰۲۱ به ۴% کاهش خواهد یافت - تکفارس 

سهم هواوی از بازار گوشی ۲۰۲۱ به ۴% کاهش خواهد یافت

مجید مهرعلی
۶ آذر ۱۳۹۹ - 09:00
سهم هواوی از بازار گوشی ۲۰۲۱ به ۴% کاهش خواهد یافت - تکفارس 

با استناد به بیزنس‌استاندارد (BusinessStandard) به دلیل تحریم‌های دولت آمریکا، هواوی توانسته است امسال میلادی تنها ۱۴% از سهم بازار را در اختیار بگیرد و تحلیلگران سهم این سازنده را در ۲۰۲۱ تنها ۴% می‌داند. اوایل این هفته، محققین مؤسسه ترندفورس (TrendForce) گفتند که محدودیت‌های مداوم دولت آمریکا مهم‌ترین دلیل برای چنین افت قابل‌ملاحظه‌ای در عملکرد هواوی است.

چندی پیش، وزارت تجارت آمریکا محدودیت‌های اعمال‌شده به هواوی را تشدید کرد، این سازنده که پیش از این مهم‌ترین تأمین‌کننده تراشه‌های خود یعنی TSMC را از دست داده بود در زنجیره تأمین خود نیز با مشکل مواجه شد. قوانین جدید همچنین هواوی را از دست یافتن به نرم‌افزارهای کلیدی و فناوری‌های پیشرفته محروم کرد. این اتفاق‌ها باعث شد تا این شرکت بخش گوشی‌های هوشمند زیرمجموعه خود یعنی آنر را به فروش برساند.

پیش‌بینی‌های ترندفورس به این نکته اشاره می‌کند که سازندگانی مثل شیائوی، اوپو و دیگران از وضعیت موجود هواوی استفاده کرده و سعی می‌کنند جای خالی او را پر کنند. انتظار می‌رود آنر نیز برای این جای خالی در سال آینده بسیار جدی‌تر وارد رقابت شود.

به‌تازگی مؤسسه تحلیلی گارتنر (Gartner)، گزارش دیگری را در رابطه با بازار گوشی‌های هوشمند منتشر کرده است. در این گزارش گفته شده است که در سه‌ماه سوم ۲۰۲۰ چیزی حدود ۳۶۶ میلیون گوشی فروخته شده است که نسبت به بازه مشابه در سال گذشته میلادی ۵٫۷% کمتر است. اگرچه این کاهش محسوس است، اما با این حال از ۲۰% کاهشی که در نیمه اول امسال میلادی رخ داد وضع بهتری است.

سامسونگ با فروش ۸۰٫۸۲ میلیون واحدی و داشتن ۲۲% سهم، پیشروی بازار گوشی هوشمند است. در پنج نام تجاری برتر تنها سامسونگ و شیائومی توانسته‌اند افزایش فروش را تجربه کنند که برای هر کدام به ترتیب برابر با ۲٫۲ و ۳۴٫۹ درصد است. هواوی با فروش ۵۱٫۸۳ میلیون واحدی و سهمی ۱۴٫۴ درصدی از بازار در جایگاه دوم قرار دارد. شیائومی نیز ۴۴٫۴۱ میلیون گوشی هوشمند فروخته است که برابر با ۱۲٫۱% از سهم بازار است.

در بازه جولای تا سپتامبر، اپل با فروش ۴۰٫۶ میلیون گوشی و داشتن ۱۱٫۱% از بازار در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد. اوپو نیز فاصله بسیار زیادی با سازنده آیفون ندارد و در سه‌ماه سوم سال میلادی ۲۹٫۸۹ میلیون از گوشی‌های هوشمند خود را به فروش رسانده است.

مؤسسه کانترپوینت ریسرچ (Counterpoint Research) اطلاعات خود را در باره بخش ۵G بازارجهانی گوشی‌های هوشمند در اولین ماه پاییز به اشتراک گذاشته است. پرفروش‌ترین دستگاه این بخش گلکسی نوت ۲۰ ۵G سامسونگ است. پرچم‌دار شرکت کره‌ای در اکثر نقاط جهان با تراشه اسنپ‌دراگون ۸۶۵ به فروش رفته است، اما کاربران اروپایی مجبور بودند تا نسخه مجهز به اکسینوس ۹۹۰ را خریداری کنند. این محصول ۵% از بازار را مال خود کرده است.

بین سه گوشی پرفروش، دوتایی آن ساخت هواوی است، جایی که پرچم‌دار این شرکت یعنی P40 پرو در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و رتبه سوم نیز در اختیار یکی از میان رده‌های این سازنده چینی یعنی نووا ۷ (Nova) است. سهم دو گوشی یادشده از بازار به ترتیب برابر با ۴٫۵ و ۴٫۳ درصد است. البته سهم فروش نووا ۷ تنها محدود به بازار چین می‌شود، زیرا این گوشی خارج از این کشور فروخته نشده است.

دو پرچم‌دار دیگر از سامسونگ توانسته‌اند در بین ۵ گوشی ۵G پرفروش قرار بگیرند. ۴% از بازار را گلکسی +S20 5G در اختیار دارد و ۲٫۹% از سهم بازار نیز در تصاحب گلکسی نوت ۲۰ ۵G است. در بحث گلکسی نوت ۲۰ الترا ۵G نیز پردازشگر در مناطق مختلف متفاوت است.

از آنجایی که سری‌های آیفون ۱۲ و میت ۴۰ هواوی به‌تازگی وارد فرآیند فروش شده‌اند، ممکن است سهم هر نام تجاری از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در این ماه تغییر کند. اگر احتمال تقاضای فراوان از پرچم‌دارهای چینی را در بازار کم فرض کنیم، چهار عضو خانواده آیفون ۱۲ تمام شانس لازم برای برهم زدن بازار را در اختیار دارند، زیرا نیکان آنها در بخش فروش ابتدایی بسیار محبوب بوده‌اند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید