۵۰ درصد گوشی‌های فروخته شده در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ ساخت چین بوده‌اند - تکفارس 
۵۰ درصد گوشی‌های فروخته شده در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ ساخت چین بوده‌اند - تکفارس 
۵۰ درصد گوشی‌های فروخته شده در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ ساخت چین بوده‌اند - تکفارس 

۵۰ درصد گوشی‌های فروخته شده در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ ساخت چین بوده‌اند

مجید مهرعلی
۱۲ آبان ۱۳۹۹ - 15:30
۵۰ درصد گوشی‌های فروخته شده در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ ساخت چین بوده‌اند - تکفارس 

گوشی‌های هوشمند چینی به خوبی جایگاه خود در بازار را محکم کرده‌اند و بعضی از آنها توانسته‌اند خود را در بین بزرگ‌ترین سازندگان گوشی جای دهند. اگر تحریم‌های آمریکا در کار نبود، احتمالاً در انتهای سال میلادی، هواوی به اولین شرکت در بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل می‌شد. در حال حاضر، سامسونگ موفق شده است در بالاترین رتبه بزرگ‌ترین شرکت‌ها قرار گیرد، البته مشارکت مقامات رسمی کاخ سفید نیز در این اتفاق بی‌تأثیر نبوده است.

به هر حال، هواوی هنوز هم در بین پنج شرکت برتر در بازار است، جایی که شیائومی و ویوو نیز توانسته‌اند جایی برای خود باز کنند. شرکت‌هایی مانند ریلمی، وان‌پلاس، و اوپو نیز موفقیت‌هایی را در بازار به‌دست آورده‌اند. تمام سازندگان چینی توانسته‌اند افزون بر بازار چین در دیگر مناطق نیز حضور خود را پررنگ کنند.

با استناد به تحلیل‌های صورت گرفته، در سه‌ماه چهارم سال ۲۰۲۰، از هر دو گوشی هوشمندی که به فروش می‌رسد یکی را شرکت‌های چینی ساخته‌اند. به بیان دیگر، ۵۰ درصد از دستگاه‌های فروخته شده محصول هم‌وطنان هواوی خواهد بود. در انتهای سه‌ماه چهارم، سهم هر یک از سازندگان چینی متناسب با افت فروش هواوی تغییر خواهد کرد. در انتهای سه‌ماه سوم ۲۰۲۰ میزان صادرات این شرکت نسبت به سه‌ماه دوم ۷ درصد کاهش یافته بود.

در سه‌ماه سوم سال میلادی، صادرات سامسونگ به ۷۹٫۸ میلیون واحد رسید که نسبت به سه‌ماه پیشین ۴۷ افزایش یافته و این شرکت را در رتبه اول قرار می‌دهد. فروش هواوای نیز در بازه یادشده برابر با ۵۰٫۹ میلیون واحد بوده است که همان‌طور که پیش‌تر گفته شد نسبت به سه‌ماه دوم کاهشی ۷ درصدی است. میزان صادرات شیائومی به ۴۶٫۲ میلیون واحد رسیده است که در معیار ماه‌به‌ماه ۷۵ درصد افزایش یافته است. اپل نیز در معیار ماه‌به‌ماه با افزایشی ۱۱ درصدی به فروشی برابر با ۴۱٫۷ میلیون دستگاه را به ثبت رسانده است. فروش اوپو نیز به عدد ۳۱ میلیون واحد رسیده است که افزایشی ۲۶ درصدی در معیار ماه‌به‌ماه، این شرکت را در بین ۵ سازنده برتر قرار می‌دهد.

باید به این نکته اشاره کرد که ریلمی با ۱۴٫۸ میلیون دستگاه در جایگاه هفتم قرار گرفته است. به‌عنوان زیر برند اوپو، این شرکت بعد از بازگشت به بازار چین توانسته است صادرات خود افزایش دهد. با جمع بستن صادرات اوپو و ریلمی در سه‌ماه سوم ۲۰۲۰ با یکدیگر به عدد ۴۵٫۸ میلیون می‌رسیم که از میزان فروش اپل فراتر می‌رود.

گذشته از موارد فوق، مؤسسه IDC به‌تازگی اطلاعات جدیدی را منتشر کرده است. بنا بر این گزارش، میزان فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماه سوم به عدد ۳۵۳٫۶ میلیون رسیده که نسبت به ۳۵۸٫۵ میلیون واحد صادرشده در بازه مشابه سال قبل، ۱٫۳ درصد کاهش یافته است.

با استناد به گزارش یادشده، سامسونگ با داشتن ۲۲٫۷ درصد سهم از بازار همچنان در رتبه نخست می‌ایستد. هواوی با ۱۴٫۷ درصد سهم از بازار در رتبه دوم قرار دارد، هرچند صادرات این شرکت با کاهش ۲۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ۵۱٫۹ میلیون دستگاه می‌رسد. صادرات شیائومی در سه‌ماه سوم ۲۰۲۰ در معیار سال‌به‌سال ۴۲ درصد افزایش یافته است و با ۴۶٫۵ میلیون واحد فروش بالاتر از اپل و در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. اپل نیز ۴۱٫۶ میلیون واحد فروش داده است که نسبت به سال گذشته کاهشی ۱۰٫۶ درصدی است. در جایگاه پنجم ویوو قرار دارد که با افزایش فروشی ۴٫۲ درصد در معیار سال‌به‌سال به صادرات ۳۱٫۵ میلیونی دست یافته است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید