مایکروسافت و حالت تبلت در ویندوز ۱۰ که موفق نبود - تکفارس 
مایکروسافت و حالت تبلت در ویندوز ۱۰ که موفق نبود - تکفارس 
مایکروسافت و حالت تبلت در ویندوز ۱۰ که موفق نبود - تکفارس 

مایکروسافت و حالت تبلت در ویندوز ۱۰ که موفق نبود

سید محمد معلمی
۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - 15:30
مایکروسافت و حالت تبلت در ویندوز ۱۰ که موفق نبود - تکفارس 

خیلی سخت بگوییم که مایکروسافت بدون آن‌که توفیق خاصی در تولید تبلت‌ها داشته باشد، می‌خواهد صحنه رقابت را ترک کند اما واقعیت را باید قبول کرد زیرا حالت تبلت در ویندوز ۱۰ نتوانسته انتظارات را برآورده کرده و مخاطبان را به سمت خود جذب نماید. به علاوه، از زمان راه‌اندازی تا کنون، بروزرسانی خاصی برای آن عرضه نشده است. برای مثال، شیوه ناوبری که امروزه یکی کلیدی‌ترین امکانات دو سیستم عامل اندروید و iOS به حساب می‌آید، در حالت تبلت ویندوز ۱۰ وجود ندارد. ضمن اینکه به دلیل نبود ویژگی‌های متعدد و امکانات جذاب در این قابلیت، دیگر کمتر کسی حاضر می‌شود با لپ‌تاپ لمسی خود در حالت تبلت ویندوز ۱۰ کار کند.

حالت تبلت و لپ‌تاپ‌های سری سرفیس مایکروسافت جزو مهمترین محصولات این شرکت به شمار می‌روند که بعضاً مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند ولی در این بین، لپ‌تاپ‌های سرفیس پرو (Surface Pro) بیشتر از سایرین توانسته‌اند توجهات را به سمت خود جلب کنند. سرفیس پرو و سرفیس گو (Surface Go) رایانه‌هایی هستند که سیستم عامل آنها ویندوز ۱۰ است و نمایشگری لمسی دارند. حالا به خاطر اینکه از پلتفرم مخصوص رایانه به صورت لمسی در آنها استفاده می‌شود، نقاط قوت و ضعفی به چشم می‌خورند. مثلاً سرفیس پرو بسیار بزرگ است و به سختی می‌توان از آن به عنوان تبلت استفاده کرد ولی با این وجود، باز هم جایگزین مناسبی برای لپ‌تاپ‌هاست و چه‌بسا امکان دارد وقتی با آن کارهای خود را انجام دادید، فراموش کنید که یک تبلت است.

مایکروسافت و حالت تبلت در ویندوز ۱۰ که موفق نبود - تکفارس 

سرفیس گو هم اگرچه از نظر اندازه، یک تبلت به شمار می‌رود ولی ناتوانی در اجرای نرم‌افزارهای کاربردی، از جمله دلایلی است که کاربران به خاطر آنها رغبتی به خریدش ندارند. البته چنان‌چه شما به آن یک کیبورد اکسترنال وصل کردید، جایگزین خوبی برای لپ‌تاپ‌ها خواهد بود ولی برای کسی که قبلاً آیپد داشته و از iOS استفاده می‌کرده و حالا سراغ یک تبلت ویندوزی آمده، اصلاً انتخاب خوبی به حساب نمی‌آید.

حالت تبلت ویندوز ۱۰ در واقع نمونه‌ای از ویندوز ۸ و ویندوز ۸٫۱ در حالت لمسی است و مایکروسافت زمانی آن را طراحی کرد که اعتقاد داشت در آینده‌ای نزدیک دستگاه‌های دارای نمایشگر لمسی دنیا را تغییر خواهند داد. علی‌رغم اینکه دو نسخه نامبرده از ویندوز دارای انیمیشن‌های جذاب، رابط کاربری فوق‌العاده و از همه مهمتر شیوه ناوبری کارآمد بودند ولی حالت تبلت ویندوز ۱۰ هیچ امکانات خاصی ندارد. منظور ما را کسانی متوجه می‌شوند که تبلت سرفیس گو را خریداری و بعد سیستم عامل آن را به ویندوز ۱۰ آپدیت کردند. آنها ناکارآمدی یک سیستم عامل را با تمام وجود احساس کرده و متوجه شده‌اند که برداشت مایکروسافت از تولید تبلت و رابط کاربری آن کاملاً اشتباه بوده است. دلیل دیگری که باعث شد تا حالت تبلت ویندوز ۱۰ زیاد مورد استقبال واقع نشود، نرم‌افزارها بودند. این گزینه تنها زمانی می‌توانست بدرخشد که توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری برنامه‌های خود را با رابط کاربری زیبایی همراه کنند. واکنش‌ها به ویندوز ۱۰ و تجربه کار کردن با اپلیکیشن‌های آن آن‌قدر منفی بود که مایکروسافت تصمیم گرفت دوباره ویژگی Win32 را به دنیا معرفی کند و بار دیگر بخشی از ویندوز و سیستم Progressive Web Apps باشد.

گزینه حالت لمسی که در ویندوز ۱۰ وجود داشت، نسبت به حالت تبلت کارایی بیشتری دارد زیرا این سیستم عامل را با حرکات لمسی کاربران سازگاری می‌دهد و به دو دلیل احتمالاً باعث استقبال خواهد شد. اولاً که حالت قدیمی تبلت دیگر کارایی ندارد زیرا به درد رابط کاربری می‌خورد که در آن آیکون‌ها به شکل کاشی بودند و از زمان کنار گذاشتن ویندوز ۸ دیگر اثری از آنها نیست.

دلیل دوم هم به مسائل بازاریابی مربوط می‌شود زیرا امروزه کاربران و خریداران نظر دیگری نسبت به تبلت‌ها دارند و تعریف‌شان از این وسایل عوض شده است. اگر نگاهی به امکانات تبلت‌های اپل و سامسونگ بیندازید، متوجه خواهید شد که این دو شرکت ویژگی‌هایی اضافه کرده‌اند که تجربه کار کردن با رایانه‌های همراه را به کاربران القا می‌کنند. برای مثال، اگر شخصی یک اسکرین‌شات از یک آیپد را به شما نشان دهد، امکان دارد به راحتی فریب خورده و فکر کنید مربوط به یک آیفون است. ضمن اینکه رابط کاربری DeX محصولات سامسونگ هم با پوسته نرم‌افزاری ویندوز ۱۰ هیچ تفاوتی ندارد.

مایکروسافت و حالت تبلت در ویندوز ۱۰ که موفق نبود - تکفارس 

اپل هنگام معرفی سیستم عامل iPadOS گفت:

آیپدها خلاقیت و شیوه کار کردن افراد با رایانه‌ها را تقویت کرده و عوض می‌کنند و با سیستم عامل iPadOS ما می‌خواهیم توانایی‌های این دستگاه‌ها را افزایش داده و به خاطر اندازه بزرگی که دارند، تنوع امکانات را در آنها بیشتر کنیم. iPadOS ویژگی‌هایی دارد که از آن جمله می‌توانیم به ویجت‌های هوم اسکرین، ابزارهای چندبرنامگی و افزایش کارایی‌های قلم اپل اشاره داشته باشیم

سامسونگ هم وقتی می‌خواست DeX را معرفی کند، گفت:

تکنولوژی DeX Pad فاصله میان گوشی و رایانه را از بین می‌برد. این قابلیت با رابط کاربری دسکتاپ مانند خود و ایجاد ارتباط میان ماوس، مانیتور و کیبورد، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید از اپلیکیشن‌های دلخواه خود نهایت استفاده را ببرید

کمپانی کره‌ای حالا این قابلیت را به عنوان نوعی ویژگی کلیدی به همه تبلت‌های خود اضافه و عنوان کرده که برای بهره‌مندی از آن نیازی نیست تا ابزار یا لوازم جانبی خاصی داشته باشید چرا که اجرای DeX روی ویندوز تنها با یک نرم‌افزار امکان‌پذیر است.

در مورد سایر تبلت‌های سنتی هم باید اعتراف کنیم که دوران آنها نیز کم‌کم به پایان خود نزدیک می‌شود. البته اگرچه آنها همچنان طرفداران خاص خود را دارند و کانون توجه برخی افراد هستند ولی باید واقعیت را بپذیریم که با تولید DeX سامسونگ و iPadOS اپل، دیگر خبری از رونق در بازار تبلت‌ها نخواهد بود زیرا در آینده‌ای نزدیک تفاوتی میان گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های همراه وجود نخواهد داشت.

مایکروسافت و حالت تبلت در ویندوز ۱۰ که موفق نبود - تکفارس 

در نهایت، مایکروسافت هم باید حالت تبلت در ویندوز ۱۰ را کنار بگذارد زیرا مفهوم این دستگاه‌ها تغییر کرده و شرکت‌های مختلف درصدد آن هستند تا ظاهر و کارایی آنها را به اندازه کامپیوترها افزایش دهند. با این شرایط، کمپانی مالک ویندوز هم‌اکنون بازار را می‌تواند در اختیار بگیرد بنابراین اصلاً منطقی نیست تا بار دیگر سراغ تبلت‌های قدیمی برود. به علاوه، تعدد نرم‌افزاری موجود در تبلت‌های شرکت‌های مختلف در حالت تبلت ویندوز ۱۰ وجود ندارد بنابراین مایکروسافت باید کاری کند که روح تازه‌ای در این بخش از مهمترین محصولش دمیده شود. با همه این توضیحات، باید بگوییم که تبلت‌ها به این شکل باقی نخواهند ماند و مانند نمونه‌های قبلی نیز نخواهند شد. بر این اساس، موفقیت در آینده بازار تبلت‌ها در دستان خودِ مایکروسافت است چرا که این شرکت می‌تواند رابط کاربری سیستم عاملش را برای کار در دستگاه‌های لمسی بهبود دهد یا اینکه آن را رها کرده و بی‌تفاوت باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید