کاهش فاصله طبقاتی نژادی آمریکا در حوزه سلامت - تکفارس 
کاهش فاصله طبقاتی نژادی آمریکا در حوزه سلامت - تکفارس 
کاهش فاصله طبقاتی نژادی آمریکا در حوزه سلامت - تکفارس 

کاهش فاصله طبقاتی نژادی آمریکا در حوزه سلامت

سجاد اسدی
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - 22:03
کاهش فاصله طبقاتی نژادی آمریکا در حوزه سلامت - تکفارس 

پژوهش انجام شده بر روی ۱۵٫۶ میلیون نوزاد نشان داد که دسترسی بهتر به مراقبت‌های بهداشتی باعث کاهش ناعدالتی شده است.

احتمال به دنیا آمدن یک نوزاد سیاه‌پوست در آمریکا با وزن کم در مقایسه با یک نوزاد سفیدپوست دو برابر است. این آمارها آنجایی ناراحت کننده‌تر می‌شوند که بدانید فرزندان سیاه‌پوستان ۱٫۵ برابر فرزندان سفیدپوستان، پیش از موعد به دنیا می‌آیند. هرچند در تحقیقی مشخص شد با توجه به اقدام‌های صورت گرفته در رابطه با تسهیل فرایند پرداخت هزینه‌های درمانی در سال ۲۰۱۰، در ایالت‌هایی که تسهیلات مدیک‌اید (Medicaid) را پوشش می‌دهند، فاصله طبقاتی نژادپرستانه میان سفیدپوستان و سیاه‌پوستان در حال کم شدن است.

محققان در بررسی‌های خود داده‌های تجمیع شده از گواهی‌های تولد در ۱۸ ایالت آمریکا به اضافه واشنگتن دی.سی. که تسهیلات مدیک‌اید را برای کاهش هزینه‌های درمانی شهروندان‌شان پوشش می‌دهند، تجزیه و تحلیل کردند. هرچند در کنار این گروه از ایالت‌ها، ۱۸ ایالت دیگر نیز که اقدامی‌ در این زمینه نداشته هم مورد بررسی قرار گرفتند. این بررسی محققان سلامت، شامل ۱۵٫۶ میلیون نوزادی می‌شد که در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به دنیا آمدند. دسته‌بندی این نوزادان در گروه‌های مختلف نه تنها در زمینه‌های نژادی نبوده بلکه محققان اطلاعات را از تمامی‌نژادها جمع‌آوری کرده‌اند. گروه‌بندی این نوزادان در چهار دسته صورت گرفته است: تولد پیش از موعد و زودرس (قبل از ۳۷ هفتگی)، بسیار زودرس (قبل از ۳۲ هفتگی)، تولد با وزن بسیار کم و تولد با وزن کم.

پس از گسترش تسهیلات مدیک‌اید در برخی از ایالت‌های آمریکا، نابرابری در رابطه با پیامد‌ها و تبعات بهداشتی برای کودکان سفید و سیاه‌پوست در میان هر چهار گروه ذکر شده بسیار کاهش یافته است. برای مثال، در رابطه با نرخ پایین تولد، سیاه‌پوستان در ایالت‌هایی که از پوشش مدیک‌اید بهره‌مند بود‌اند اقبال بهتری داشته و این اعداد و ارقام برای نوزادان سیاه‌پوست تا ۷٫۷ درصد کاهش داشته، اما در ایالت‌هایی که از مدیک‌اید استفاده نکرده‌اند، نرخ تولد پایین تا ۰٫۴ درصد افزایش داشته است.

هرچند نوزادانی که پیش از موعد متولد شده‌اند نیز می‌توانند زندگی سالمی‌ را داشته باشند، اما این دست از افراد در خطر بیشتری در زمینه مشکلات بلندمدت بهداشتی نسبت به نوزادانی هستند که زودرس نبوده و سالم و با وزن کافی به دنیا آمده‌اند. کانسوئلو بک ساگ (Consuelo Beck-Sagué)، متخصص اطفال در دانشگاه بین‌المللی میامی‌ در ایالت فلوریدا که در این آزمایشات نیز به صورت مستقیم دخالتی نداشته است در گفتگویی پیرامون مدیک‌اید این چنین اظهار کرده:

تحقیقات نشان داده است که بهبود بخشیدن به دسترسی‌ها برای مراقبت‌های بهداشتی منجر به نجات جان هزاران سیاه‌پوست شده است.

تسهیلات مربوط به فرایند پرداخت هزینه‌های درمانی باعث شده است تا افراد بیشتری با درآمد کمتر بتوانند از مزایای مدیک‌اید استفاده کنند. این اتفاق از نگاه دیگر نیز باعث شده است تا مادرانی که تمکن مالی خوبی ندارند بتوانند دسترسی بهتر و طولانی‌تری به مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز داشته باشند. این در حالی است که پیش از این، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی به برخی از زنان با درآمد کم داده شده بود ولی عمدتا زنان باردار تنها ۶۰ روز پس از تولد نوزاد می‌توانستند به این مراقبت‌ها دسترسی داشته باشند.

میک تیلفورد (Mick Tilford)، اقتصاددان حوزه سلامت در دانشگاه آرکانزاس که در این پژوهش نیز نقش مستقیمی‌ در نویسندگی داشته است، در این رابطه گفته:

ارائه بیمه سلامت ادامه دار به زنان به جای ارائه بیمه مدت دار که صرفا مربوط به زمان بارداری می‌شود، باعث این خواهد شد تا مادران سالم‌تر باشند و همین امر باعث می‌شود تا کودکان هم از سلامت بیشتری برخوردار شوند.

هاوارد باکنر (Howard Bauchner)، سردبیر JAMA که در این پژوهش نیز همراه محققان بوده در زمینه فرایند صورت گرفتن مطالعات گفته است:

توزیع نابرابر و متغیر پوشش‌های تسهیلاتی مدیک‌اید در سرتاسر کشور آمریکا باعث شده است تا محققان بتوانند بسیار ساده‌تر به بررسی تاثیرات این تسهیلات روی کودکان و مادران جدید بپردازند. ما هیچگاه نمی‌توانیم افراد را به صورت تصادفی به عضویت بیمه‌ها در بیاوریم، پس بهترین روش تحقیقی در این زمینه، همین روش بکارگرفته شده است.

محققان اضافه کرده‌اند:

با نگاه به نژاد نوزادان متولد شده، نوزادانی که مشمول طرح مدیک‌اید می‌شدند، شرایط بهداشتی بهتری در چهار زمینه پیامدهای سلامت در مقایسه با نوزادانی داشته‌اند. هرچند در رابطه با آن دسته از نوزادانی که مشمول طرح مذکور نمی‌شدند، اعداد و ارقام یا ثابت بوده و یا کاهش داشته‌ است. با این وجود، این نتیجه‌ها از لحاظ آماری قابل توجه به حساب نمی‌آیند. به این دلیل که تنها ۲٫۲ میلیون از متولدان در برهه زمانی مذکور از نوزادان سیاه‌پوست بوده‌اند که درصد کمی‌از میزان کلی ۱۵٫۶ میلیون را تشکیل می‌دهد.

بک ساگ گفته است که این تحقیق به تحلیل نتایج پژوهش پیشین او کمک خواهد کرد. ساگ در پژوهش قبلی خود اذعان کرده بود که در فواصل سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، مرگ و میر در نوزادان سیاه‌پوست تا ۱۴٫۵ درصد کاهش داشته و آمار مرگ و میر نوازادان سیاه‌پوست، فوت ۱۰ تا ۱۲ کودک از هر ۱۰۰۰ تولد بوده است.

بک در پایان نیز این چنین اذعان کرده است:

وزن کم در هنگام تولد و یا نارسایی طفل به دنیا آمده، تاثیرات بسیار مخربی بر سلامت این دست از کودکان خواهد داشت و این بچه‌ها به سختی می‌توانند از ریسک‌های مربوط به سلامت و بهداشت دور باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید