تحولی عظیم در صنعت تولید خودرو توسط تسلا - تکفارس 
تحولی عظیم در صنعت تولید خودرو توسط تسلا - تکفارس 
تحولی عظیم در صنعت تولید خودرو توسط تسلا - تکفارس 

تحولی عظیم در صنعت تولید خودرو توسط تسلا

سید محمد معلمی
۲ مرداد ۱۳۹۸ - 17:30
تحولی عظیم در صنعت تولید خودرو توسط تسلا - تکفارس 

ایلان ماسک (Elon Musk)، بنیان‌گذار و مالک کمپانی تسلا بر این باور است که تنها راه عرضه خودروهای شاسی‌بلند نسل جدید، بازگشت به مراحل اولیه و حل و بازبینی مشکلات ابتدایی است.

این شرکت خودروسازی آمریکایی به تازگی توانسته بود خط تولید مکانیزه و جدیدی راه‌اندازی کند که به وسیله آن می‌توانست از ربات‌ها برای ساخت سیستم اتصالات برقی خودروی Model Y Compact استفاده کند.

حالا پتنت دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد تسلا موفق شده سیستم دیگری طراحی نماید که با استفاده از آن می‌تواند بدنه خودروها نظیر قطعات آلومینیومی و استیل را نیز توسط ربات‌ها کنار یک‌دیگر قرار دهد.

وقتی صحبت از چنین وسایلی برای تولید می‌شود، یعنی اینکه دیگر لازم نیست ۷۰ ابزارک مختلف به کار روند تا بخش‌های مختلف یک ماشین ساخته شود بلکه یک ربات همه این اقدامات را می‌تواند صورت دهد.

در این پتنت، تسلا نام دستگاه تازه طراحی شده را “وسیله چند منظوره و یک‌پارچه ریخته‌گری برای ساخت بدنه خودروها و روش‌های ساخت آنها” گذاشته است. در همین رابطه، مت کالاس (Matt Kallas)، مدیر بخش قالب‌سازی کارخانه تسلا می‌گوید:

در بخش اول، سیستم چند منظوره ساخت بدنه خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده تا با قطعات خروجی هماهنگ باشد. منظور ما از قطعات خروجی، همان هاب مرکزی است که بخشی از قسمت‌های تغییرپذیر یا غیرقابل تغییر جداکننده را پوشش می‌دهد. وجود جداکننده‌های متعدد سبب خواهد شد که قطعات همگام با مدار موجود و در یک امتداد نسبتاً آزاد، حرکت کنند. در قسمت دوم، جداکننده در یک مسیر بین فضای باز و بسته مدار جابه‌جا می‌شود. این قطعه دقیقاً در کنار بخش ثانویه سیستم قرار می‌گیرد به‌گونه‌ای که در جهت مخالف مسیر باز و بسته بخش اول جای‌گیری کند. جداکننده سوم بدین منظور طراحی شده تا در امتداد مدار سوم جابه‌جا شود و دوام مربوط مدار اولی که در مسیر باز و بسته مدام حرکت می‌کنند را افزایش دهد. این قطعه، در سومین بخش کناری به کار می‌رود که به فضای بسته نزدیک‌تر بوده و از فضای باز دورتر است. همه این جداکننده‌ها در کنار یک‌دیگر می‌توانند حداقل در بخش طراحی بدنه خودروها به کار روند

تحولی عظیم در صنعت تولید خودرو توسط تسلا - تکفارس 

ماشین طراحی شده توسط تسلا احتمالاً قادر خواهد بود مشکلات رایج در فرآیندهای نهایی تولید خودرو را کاهش دهد و باعث ایجاد ارتباط میان سایر قطعات با هاب مرکزی شود.

مت کالاس ادامه می‌دهد:

معمولاً در بخش تولید طراحی بدنه خودروها و در بخش‌هایی نهایی فرآیند ساخت، ماشین‌های مختلفی به کار می‌روند که هر کدام وظیفه ساخت قسمت‌های خاصی را بر عهده دارند. برای مثال، یک وسیله موجود در کارخانه، بدین منظور استفاده می‌شود تا بخش عقبی چارچوب اتاق خودرو را بسازد. در نهایت، محصولات تولید شده توسط هر ماشین، توسط کارگران یا ربات‌ها جمع‌آوری می‌شود تا بدنه نهایی و یک‌دست خودرو تولید گردد. حالا و از آن جایی که بخش مونتاژ بعضاً ممکن است هزینه‌های زیادی روی دست تولیدکنندگان بگذارد و سرهم کردن هر کدام از این قطعات بودجه جداگانه‌ای نیاز دارد، باید وسایلی در اختیار داشته باشیم که هم به روش‌های انجام این کارها آشنا باشند و هم بتوانند آنها را انجام دهند. اگر این اتفاقات به سرانجام برسند، مطمئناً هم نیروی کاری کمتر به دردسر خواهد افتاد و هم تولید نهایی خط تولید باکیفیت‌تر خواهد شد

لازم به ذکر است که سیستم طراحی تولید شده توسط تسلا، تعداد وسایل مورد نیاز برای بخش مونتاژ را کاهش می‌دهد و امکان دارد در آینده بتواند خودش به تنهایی یک چارچوب اتاق کامل خودرو را بسازد.

این سیستم، علاوه بر اینکه هزینه ساخت ماژول‌ها را کم می‌کند و انرژی نیروی کار را بی‌دلیل از بین نمی‌برد، باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود، فضای کمتری در کارخانه اشغال می‌کند و کیفیت خروجی را افزایش می‌دهد. با نگاه کردن به پتنت‌های منتشر شده توسط تسلا، به این نتیجه می‌رسیم که کمپانی آمریکایی نه تنها از ایجاد تغییر در بازار خودروها خوشحال شده، بلکه از متحول کردن تکنولوژی تولید ماشین هم احساس غرور می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید