مغز شما حتی در خواب هم توانایی یادگیری را از دست نمی‌دهد - تکفارس 
مغز شما حتی در خواب هم توانایی یادگیری را از دست نمی‌دهد - تکفارس 
مغز شما حتی در خواب هم توانایی یادگیری را از دست نمی‌دهد - تکفارس 

مغز شما حتی در خواب هم توانایی یادگیری را از دست نمی‌دهد

امیر مریخ
۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - 16:00
مغز شما حتی در خواب هم توانایی یادگیری را از دست نمی‌دهد - تکفارس 

دانشمندان به تازگی یافته‌اند که شما می‌توانید حتی در حال خواب نیز به یادگیری ادامه دهید، اما این تنها در صورتی رخ می‌دهد که شرایط عصبی خاصی بر قرار باشد. در ادامه‌ی خبر با ما همراه باشید.

به نظر می‌رسد همه کسانی که در حال خواب سعی در یادگیری زبان جدید و یا ترک سیگار از طریق گوش دادن به یک فایل صوتی ضبط شده را داشتند، کار عبثی ‌نمی‌کردند و این عمل به هیچ وجه کار غیر منطقی نیست. بلکه در واقع چنین کاری نتیجه بخش بوده و باعث کمک به یادگیری این افراد می‌شود.

تحت شرایط مناسب، معلوم شده است که مغز انسان در حال خواب، می‌تواند واژگان جدیدی را یاد گرفته و به خاطر بسپارد. این یافته‌ی جدید بر اساس یک مطالعه توسط دانشمندانی از دانشگاه برنس سوئیس به دست آمده است، محققین مطالعات و نتایج به دست آمده را در ژورنال Current Biology به نشر رسانده‌اند. در طی نتایج به دست آمده، این محققان دریافتند که مغز انسان می‌‌تواند اطلاعات را در طول خواب جذب کند.

شرکت کنندگان موجود در این پروژه‌ی تحقیقی در حین خواب فایل ضبط شده‌ای از جفت واژگان را برای خود پخش کردند. این جفت واژه‌ها از این قرار بودند که واژه‌ی اول، کلمه‌ای مانند «tofer» بود که در واقعیت معنایی نداشت و جفت آن را واژه‌ای مانند «house» تشکیل می‌داد که دارای معنای واقعی بود. اگر این جفت شدن واژگان،  در نقطه‌ی خاصی از یک نوع موج مغزی مخصوص ظهور پیدا می‌کرد، شرکت کنندگان در این آزمایش پس از آن که بیدار شدند، توانایی پاسخ گویی در مورد سوالات مربوط به آن واژه را داشتند.

به عنوان مثال، از شرکت کنندگان این آزمون خواسته شده بود تا مشخص کنند که آیا یک کلمه جعلی خاص، قابلیت جا شدن درون یک جعبه‌ی کفش را دارد؟ واژه‌ی «Tofer» که با کلمه «house» (خانه) زوج شده بود، نمی‌تواند در داخل یک جعبه‌ی کفش جای بگیرد، اما کلمه‌ی «aryl» که با کلمه‌ی «Cork» (چوب پنبه) جفت شده است، این قابلیت را دارد تا درون یک جعبه جای بگیرد. اسکن مغزی که در طول این آزمایش‌ها گرفته شده است،  نشان از آن می‌دهد که فعالیت عصبی این افراد در حال خواب مشابه با افرادی است که در واقع در حال یادگیری واژگان جدید از فرهنگ لغات هستند.

اما با این حال اگر شما در حال برنامه ریزی سفر به خارج از کشور هستید، متاسفانه همچنان برای مطالعه‌ی کلمات جدیدی زبان بیگانه‌ باید در حالت بیداری این کار را انجام دهید و امکان یادگیری کامل در حین خواب برای شما وجود ندارد. چرا که شرکت کنندگان این آزمایش به هیچ وجه در معرض یک واژه‌ی پیچیده‌ی خارجی قرار نگرفتند و هر چیزی که در طی این آزمایش به آن‌ها ارائه داده شد تنها حالت دگرگون شده‌ای از واژگانی بود که تا پیش از این، به آن‌ها اشراف کامل داشتند. با این وجود دانشمندان در طی این تحقیق مهر تاییدی بر این باور قدیمی زدند که  مغز انسان در حال خواب هم توانایی یادگیری را دارد و به ما نشان دادند که این حجم بافت عصبی که در فضای درونی جمجه‌ خود جای داده‌ایم به چه اندازه از قابلیت‌های منحصر به فرد و پیچیده بهره می‌برد. نظرات خود را در مورد این خبر با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید