۵ کشف علمی مهم و تاریخی سال ۲۰۲۲ - تکفارس 
۵ کشف علمی مهم و تاریخی سال ۲۰۲۲ - تکفارس 

۵ کشف علمی مهم و تاریخی سال ۲۰۲۲

مهدی حلوائی
۸ دی ۱۴۰۱ - 08:45
سیاه چاله

سالانه کشفیات علمی جدید متعددی به ثبت می‌رسد و ۲۰۲۲ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در این مقاله به بررسی ۵ کشف علمی مهم و تاریخی سال جاری میلادی خواهیم پرداخت.

اولین عمل جراحی

5 کشف علمی برتر 2022

محققان پس از بررسی اسکلت فردی که ۳۱ هزار سال پیش در جزیره‌‌ی بومئو در اندونزی زندگی می‌کرده است به این نتیجه رسیدند که اولین عمل جراحی تاریخ روی پای این شخص انجام شده است. بهبود قسمت‌هایی از استخوان پای چپ این شخص پس از قطع‌ شدن آن به زنده‌ ماندن او برای چندین سال بعد از عمل جراحی یادشده اشاره دارد. تا پیش از این دانشمندان معتقد بودند که اولین عمل جراحی چیزی حدود ۱۰ هزار سال قبل انجام شده است.

بزرگ ترین باکتری تک سلولی

5 کشف علمی برتر 2022

باکتری‌ها معمولاً در دنیای میکروسکوپی حضور دارند اما تیومارگاریتا مگنیفیکا (Thiomargarita Magnifica) حدود ۱ سانتی‌متر طول داشته و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. این باکتری، که در جنگل‌های مانگرو واقع در آنتیل کوچک کارائیب زندگی می‌کند، حدود ۵ برابر بزرگ‌تر از باکتری‌های بزرگ و ۵ هزار برابر بزرگ‌تر از باکتری‌های معمولی است. در حال حاضر هنوز علت سایز غیرعادی این باکتری مشخص نشده است.

سریع ترین ابرکامپیوتر

5 کشف علمی برتر 2022

ابرکامپیوتر فرانتیر (Frontier) با ثبت سرعت دیوانه‌کننده‌ی ۱.۱ کوینتیلیون وظیفه در ثانیه موفق به دریافت لقب سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان شد. فرانتیر، که در آزمایشگاه ملی اوک ریج (Oak Ridge) ایالت تنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اولین ابرکامپیوتری است که توانایی انجام ۱۰۱۸ وظیفه در هر ثانیه را دارد. رتبه‌ی دوم سریع‌ترین ابرکامپیوترهای جهان به سیستمی تعلق دارد که در هر ثانیه ۴۴۲ کوینتیلیون وظیفه (۱۰۱۵) را انجام می‌دهد. انتظار می‌رود که ابرکامپیوترها پیشرفت‌های متعددی را در زمینه‌های مختلف از جمله علم آب و هواشناسی تا پزشکی به وجود آورند.

بزرگ‌ترین کلونی ماهی ها

5 کشف علمی برتر 2022

در اعماق ساحل آنتارکتیکا، ماهی‌های یخی کلونی‌هایی به بزرگی شهر اورلندو تشکیل داده‌اند که وسعت آن‌ها به حداقل ۲۴۰ کیلیومتر مربع در کف اقیانوس می‌رسد. تا پیش از این تصور می‌شد که گونه‌های لانه‌ساز ماهی‌ها حداکثر در دسته‌های صدتایی کنار یکدیگر جمع می‌شوند اما به‌نظر می‌رسد که غذای فراوان و دسترسی به منطقه‌ی بزرگی از آب گرم باعث تولید چنین گروه‌های عظیمی از ماهی‌های یخی شده است.

نزدیک ترین سیاه چاله به زمین

5 کشف علمی برتر 2022

با بررسی داده‌های جمع‌آوری شده توسط فضاپیمای گایا (Gaia)، فیزیک‌دانان نجومی سیاه‌چاله‌ای را کشف کردند که تنها ۱،۵۶۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. این سیاه‌چاله که گایا BH1 نام‌گذاری شده حدود دوبرابر نزدیک‌تر از دیگر سیاه‌چاله‌ی نزدیک به زمین است. البته این رکورد احتمالاً دائمی نخواهد بود چرا که در کهکشان راه شیری بیش از ۱۰۰ میلیون سیاه‌چاله وجود دارد. از این رو انتظار می‌رود که در داده‌های بعدی گایا شاهد کشف سیاه‌چاله‌های نزدیک دیگری نیز باشیم.

منبع: ScienceNews

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید