۵ نشانه که شخصیت حساس شما را آشکار می کند - تکفارس 
۵ نشانه که شخصیت حساس شما را آشکار می کند - تکفارس 
۵ نشانه که شخصیت حساس شما را آشکار می کند - تکفارس 

۵ نشانه که شخصیت حساس شما را آشکار می کند

سپهر بندزر
۷ مرداد ۱۴۰۲ - 00:55
شخصیت

آیا شما نیز تصور می‌کنید که شخصیت حساس دارید و یا در صورت قرار گرفتن در شرایط مختلف با واکنش‌هایی از سمت خودتان مواجه می‌شوید که درصد قرار گرفتن شما در طیف افراد حساس را افزایش می‌دهد؟ حساسیت بالا یک خصلت ذاتی است که در ژن افراد قرار دارد و این ویژگی اخلاقی تنها در ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت جهان مشاهده می‌شود.

محققان به این موضوع اشاره کرده‌اند که حساسیت بالا به ده نوع مختلف ژن در هفت ژن کنترل کننده دوپامین و همچنین به ژن‌های متفاوتی مرتبط است که می‌توانند بر میزان سروتونین مغز تاثیر بگذارند. سروتونین هورمونی است که به تنظیم اشتها، ثبات خلق و خو، کاهش اضطراب و افزایش تمرکز کمک می‌کند.

مغز و ذهن افراد حساس تمایز قابل توجهی نسبت به افراد معمولی دارد و مزایای ویژه‌ای مانند: حس خطر و پردازش و بررسی جزئیات به شکل عمیق را به دنبال دارد.


شما ویژگی های شهودی دارید: مغز شما جزئیات را به شکل عمیق‌تر پردازش می‌کند و ممکن است اولین کسی در گروه باشید که خطر را حس می‌کنید

شخصیت حساس  مغز

محققان عصب شناسی به این موضوع پی برده‌اند که مغز افراد حساس متفاوت‌تر از افراد معمولی کار می‌کند. اگر اولین فرد در گروه هستید که افرادی با برخوردهای نامناسب، خطر و حتی علائم را سریعتر تشخیص می‌دهید ممکن است در گروه شخصیت حساس قرار بگیرید.

افراد حساس به شکل عمیق‌تری موضوعات و محیط را بررسی می‌کنند و علاقه دارند تا با جزئیات و ظرافت‌های محیط مورد نظر و مورد علاقه خود هماهنگ و وقف داده شوند. این ویژگی ذاتی تنها به انسان‌ها محدود نمی‌شود و به گفته محققان، بیش از ۱۰۰ گونه جانوری دارای شخصیت حساس هستند. این ویژگی به آن‌ها کمک می‌کند تا در محیط‌های طبیعی سریعتر نسبت به خطر واکنش نشان دهند و با تشخیص الگوها و اتصال رویدادهای گذشته و حال، آینده را پیش‌بینی کنند.

این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا شما باهوش‌تر، شهودی‌تر و حساس‌تر از بقیه باشید و به نظر برسید. نویسنده این مطلب همچنین به این نکته اشاره کرد که شخص حساس نباید شهود خود را کاهش دهد و باید انرژی خود را همگام با عمق بالای بررسی بهینه سازی کند؛ در برخی حالات، ممکن است به بررسی عمیق اشخاص نیاز داشته باشید و در بعضی شرایط خیر.

شما همدل هستید و احساسات دیگران را حتی به ضرر خود درک می کنید

شخصیت حساس  مغز

همانند نامی که برای این گروه در نظر گرفته شده، افرادیکه شخصیت حساس دارند بیشتر از افراد معمولی حساسیت نشان می‌دهند و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست. مطالعات نشان می‌دهد که نواحی مغز افراد حساس که به همدلی، آگاهی و راهکار مرتبط است، در صورت مشاهده عکس‌هایی در حالت‌های روانی مثبت و منفی بیشتر فعال می‌شود.

شما می‌توانید به شکل پرقدرتی چنین حالت‌های احساس را در صورت همدلی با دیگران در شرایط بد و خوب تجربه کنید؛ حتی اگر حس کردن درد آن‌ها به ضرر شما تمام شود و چندین و چند روز از زندگی خود را با ناراحتی بگذرانید و یا افسرده شوید.

همدلی یک هدیه زیبا است که به شما امکان کمک به دوستان، آشنایان و حتی افراد غریبه را می‌دهد. اما اگر بدون درنظر گرفتن شخصیت مخاطبان خود از هدیه همدلی استفاده کنید، ممکن است به شما صدمه وارد شود. افراد حساس آسیب پذیر هستند و مورد هدف افراد خودشیفته و پریشانی قرار می‌گیرند که از توصیف مشقت، مشکلات و شکست‌های عاطفی خود لذت می‌برند و سعی دارند از روحیه افراد حساس به نفع خود استفاده کنند.

شما برای تنهایی خود بیشتر از سایر افراد ارزش قائل هستید. شما به راحتی تحت تأثیر تعاملات اجتماعی قرار می گیرید و سیستم عصبی شما می تواند به راحتی و بیش از حد تحریک شود

شخصیت حساس  مغز

تمامی افراد حساس تنها و درونگرا نیستند و فقط ۳۰ درصد از افراد این گروه در طیف درونگراها قرار می‌گیرند.

اگر شما شخصی فوق العاده حساس هستید، حتما علاقه زیادی به گذراندن ساعت‌های خود در تنهایی دارید تا از تعامل اجتماعی دور شوید و کمی تجدید قوا کنید. نورون‌های آینه‌ای که وظیفه تشخیص قصد و نیت افراد و عواطف را دارند برای افراد فوق العاده حساس بیشتر از سایر افراد فعال هستند.

بنابراین، باید حتما زمانی را برای جدایی از اجتماع و تنهایی در نظر بگیرید و موتور بررسی‌های خود را در حالت Rest Mode بگذارید و کمتر تمامی چهره‌ها را بررسی کنید و تشخیص دهید. علاوه بر این، افراد فوق العاده حساس همانند اسفنج احساس هستند و باید به ذهن خود استراحت دهند تا در کارهای روزانه به مشکل برنخورند.

جای تعجب نیست که افراد حساس می‌توانند از دوره‌های طولانی خواب زمستانی برای تسکین ذهن و سیستم عصبی خود استفاده کنند. رایانه‌ای را تصور کنید که بیش از حد الگوریتم‌های پیچیده را در مورد تعاملات اجتماعی پیاده سازی و بررسی می‌کند و باید از طریق فشار دادن دکمه‌های خاموش و راه اندازی مجدد استراحت کند و دوباره به روال کار خود بازگردد.

شخصیت حساس به تغییر محیط و محیط های آشفته حساس است

به عنوان شخصی فوق العاده حساس، جهان پیرامون محیطی استرس زا است و مواردی مانند: صدای بلند جمعیت، برجستگی‌های پتو و میزان روشنایی نور باعث می‌شوند تا خیلی سریع عصبانی شوید. مطالعات نشان می‌دهند که حساسیت زیاد به فعال شدن بخشی از مغز مرتبط است که به پردازش بصری در تشخیص تغییرات محیط و جهان مربوط می‌شود.

درحالیکه ممکن است بسیاری از مردم از صدای بلند کنسرت، شلوغی جمعیت و یا شدت بالای نور لذت ببرند، اما شخصیت‌های حساس، اتاق‌های تاریک و خنک و تنهایی را تشخیص می‌دهند و با اینکار حس آرامش به خود می‌دهند و تمدد اعصاب می‌کنند.

علاوه بر این، افراد حساس در صورت قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ تصمیم می‌گیرند تا روشی بهتر برای جدایی از این محیط و یا سیاره را پیدا کنند و به سراغ هدفون خود می‌روند. همانطور که گفته شد، افراد حساس در بررسی و پردازش بصری چهره‌ها بسیار بهتر از سایر افراد عمل می‌کنند و حضور در محیط‌های شلوغ، ذهن آن‌ها را وارد چالش جدی می‌کند و ممکن است زود خسته شوند.

واکنش های احساسی شخصیت حساس، قوی تر از سایر افراد است

شخصیت حساس  مغز

برای افراد حساس، احساسات می‌توانند همانند هدیه و دردسر باشند. شما یک زندگی درونی غنی دارید که در آن می‌توانید شادی، غم، اندوه و قدردانی را تجربه کنید. ممکن است عشق عمیقی به هنر بورزید و برای بیان عاطفه ارزش قائل شوید.

ترکیب سر زندگی ادراکی و احساسی به همراه آگاهی افراد معمولی نسبت به افراد حساس چندین پله فاصله دارد و افراد حساس در سطوح جدی‌تری قرار می‌گیرند. دفعه بعد که اعضای خانواده و یا دوستان و آشنایان برچسب حساس بودن را از جنبه فکری منفی به شما چسباندند، به یاد داشته باشید که حساسیت یک مزیت تکوینی است.

مهم‌ترین نکته برای افراد حساس این است که در کجا و چه زمانی از قدرت‌های خود استفاده کنند تا به نفعشان باشد و در طول زندگی خود از آن‌‌ها لذت ببرند.


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید