۵ عادتی که منجر به زوال عقل می‌شوند - تکفارس 
۵ عادتی که منجر به زوال عقل می‌شوند - تکفارس 

۵ عادتی که منجر به زوال عقل می‌شوند

امیرحسین ندایی
۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - 11:04
زوال عقل

بنا به نتایج تحقیقات اخیر، عوامل مختلف سبک زندگی ما مِن جمله رژیم، ورزش و میزان خواب، در پایین آوردن خطر ابتلا به زوال عقل نقشی حیاتی دارند. بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل به شیوع افزاینده خود در ایالات متحده ادامه می‌دهند. با استناد به محققان، دو مطالعه تازه به اتمام رسیده، بینش ویژه‌ای در زمینه اِلمان‌هایی که در ابتلای بی‌تناسب جمعیت غیرسفید پوست و کم‌ درآمد آمریکا به زوال عقل نقش بازی می‌کنند حاصل شده است.

زوال عقل، مرگ آرام مغز

زوال عقل

دکتر دِنکسیا یو، پزشک، دستیار پروفسور و نویسنده ارشد این تحقیق در مرکز بیمارستانی دانشگاه وَندِربیلت در این باره می‌گوید:

یافته‌های ما از نقش سودمند سبک‌های زندگی سالم در جلوگیری از بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل در میان آمریکایی‌‌های سالمند (من جمله قشر محروم در خطر بالای ابتلا به زوال عقل) پشتیبانی می‌کنند.

ما باید درک کنیم که برقرار کردن یک سبک زندگی سالم یا ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، برای افرادی که با کمبودهایی از نظر اقتصادی و اجتماعی مواجه هستند بسیار چالش برانگیز است. از این رو برقرار ایجاد کردن استراتژی‌های سلامت عمومی برای ایجاد اصلاحاتی که برای همه (و مخصوصا قشر محروم) قابل دسترس باشند، حیاتی است.

نتایج دو تحقیق توسط دکتر یو و همکاران وی در اجلاس تغذیه جامعه آمریکایی ۲۰۲۲ ارائه شدند. این تحقیقات همچنین اخیراً در روزنامه رسمی آکادمی عصب‌شناسی آمریکا منتشر شده‌اند. پروژه بلند مدت گروه جامعه جنوبی که در سال ۲۰۰۱ و به منظور کشف دلایل بیماری‌ها و مشکلات سلامتی متعدد تشکیل شده بود، منبع اصلی یافته‌های این تحقیق می‌باشد. حدود ۸۵ هزار نفر از کلینیک‌های سلامتی در ایالات جنوبی آمریکا گردآوری شده بودند. دو سوم مشارکت کنندگان سیاه‌پوست بودند و از همین رو این تحقیق، شامل بزرگترین جامعه آماری آفریقایی-آمریکایی‌ها در میان هرگونه تحقیقات گروهی دیگری است که تا به حال انجام شده.

محققان با استفاده از داده‌های Medicare ابتلای افراد بالای ۶۵ سال به آلزایمر را رصد کردند.

بررسی پنج عامل مهم سبک زندگی ما

در تحقیق اول، داده‌ها از ۱۷,۲۰۹ مشارکت‌ کننده مسن جمع آوری شده بودند و ۱,۶۹۴ تن از آن‌ها میانه آماری نشان می‌دهد که این افراد بیش از چهار سال به نوعی از زوال عقل (من جمله آلزایمر) مبتلا بوده‌اند. سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت فیزیکی زمان فراغت، مدت خواب و کیفیت رژیم غذایی من جمله مواردی بودند که هم به هر دو صورت منفرد و ترکیبی بررسی شده بودند.

نتایج اما نشان می‌دهند که انتخاب‌های سالم (سیگار نکشیدن، فعالیت زیاد در اوقات فراغت، مصرف الکل کم تا متوسط، خواب کافی و رژیم غذایی با کیفیت) هر کدام به تنهایی بین ۱۱ الی ۲۵ درصد ریسک ابتلا به آلزایمر و انواع زوال عقل مرتبط را کاهش می‌دهند. زمانی که این عوامل با هم ترکیب شدند، خطر ابتلا به این امراض عصبی در بالاترین چارک در برابر پایین‌ترین چارک، ۳۶ درصد کاهش یافته بود. این نتایج مستقل از سن، جنسیت، نژاد، تحصیلات، درآمد و بیماری‌های زمینه‌ای مشارکت کنندگان بود.

تحلیل پلی فِنُل‌های تغذیه‌ای

در تحقیق دوم، محققان از ۱۴,۵۰۰ نفر از مشارکت کنندگان مسن داده استخراج کردند و ۱,۴۰۲ نفر از این افراد با آلزایمر یا انواع دیگر زوال عقل دست و پنجه نرم می‌کردند. محققان میزان مصرف چهار گروه عمده پلی فنل‌های تغذیه‌ای را تحلیل و بررسی کردند؛ فلاونویدها، فنولیک اسیدها، استیلبین‌ها و لگنان‌ها. آن‌ها همچنین با استفاده از یک پرسشگر میزان غذای مصرفی معتبر و پایگاه‌های داده پلی فنل‌ها، به بررسی زیرگروه‌های این پلی فنل‌ها پرداختند. پلی فنل‌ها گروه بزرگی از موادی هستند که به طور معمول در چای، شراب قرمز، شکلات، انواع توت‌ها و غذاهای دیگری که سودمندی آن‌ها ثابت شده، یافت می‌شوند.

  در این تحقیق محققان تفاوت‌ چشمگیری در میزان پلی فنل دریافتی گروه‌های نژادی یافتند؛ به این صورت که میزان کلی مصرف روزانه پلی فنل مشارکت کنندگان سفید پوست، حدود دوبرابر این میزان برای سیاه‌پوستان است. در کل ارتباط چشمگیری بین میزان دریافت پلی فنل و ابتلا به بیماری آلزایمر در هر دو نژاد یافت نشد؛ هرچند فلاونویدهای خاصی با کاهش خطر ابتلای مشارکت کنندگان مرتبط بودند، اما برای مشارک کنندگان سفیدپوست، خیر. یافته‌ها نشان می‌دهند مشارکت کنندگان سیاه پوستی که در چارک بالایی مصرف چای قرار داشتند، نسبت به سیاه‌پوستان چارک پایینی، با ۲۸ درصد خطر ابتلا به آلزایمر کمتری مواجه بودند.

با اینکه هر دو مطالعه صرفاً مشاهده‌ای بودند و هیچ ارزیابی‌ای راجع به مکانیزم‌های پشت این ارتباطات انجام ندادند، اما محققان گفته‌اند سبک زندگی سالم، که شامل خوراک سالم می‌شود، می‌تواند با بهبود متابولیزم گلوکز و لیپید و کاهش التهاب و استرس روانی، از مغز در برابر این موارد مراقبت کند. دکتر یو می‌گوید برای شفاف‌سازی بیشتر رابطه میان عوامل سبک زندگی و بیماری آلزایمر میان جمعیت‌های گسترده، تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

وی همچنین افزود:

آمریکایی‌های سیاه‌پوست و افراد دارای وضعیت اقصادی و اجتماعی ضعیف، به طرز نامتناسبی تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند، اما در مطالعات به خوبی به آن‌ها پرداخته نمی‌شود. شناسایی عوامل اصلاح‌پذیر برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل در میان قشر کم درآمد نژادهای مختلف، یک مشکل سلامت عمومی حیاتی است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید