این چیپ بلوتوثی، انرژی خود را از هوا دریافت می‌کند - تکفارس 
این چیپ بلوتوثی، انرژی خود را از هوا دریافت می‌کند - تکفارس 
این چیپ بلوتوثی، انرژی خود را از هوا دریافت می‌کند - تکفارس 

این چیپ بلوتوثی، انرژی خود را از هوا دریافت می‌کند

امیر مریخ
۲۸ دی ۱۳۹۷ - 09:00
این چیپ بلوتوثی، انرژی خود را از هوا دریافت می‌کند - تکفارس 
با همکاری دو شرکت آمازون و سامسونگ، هم اکنون ما شاهد نوعی چیپ هستیم که برای تامین انرژی مورد نیاز خود به هیچ نوع باتری محتاج نیست و می‌تواند انرژی کافی را از هوا «کشت» کند. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

اینترنت هر روزه چیزها‌ی جدیدی را وعده می‌‌دهد که به واسطه‌ی آن‌ها، این قابلیت برای انسان به وجود می‌آید تا بتواند میلیاردها دستگاه دیگر را به اینترنت متصل کند، اما تا به اینجای کار مشکل اصلی آن بود که هر یک از این دستگاه‌ها به طور جداگانه به یک منبع مستقل تامین انرژی نیازمند بودند. و همچنین، همواره در مورد این دستگاه‌ها یک محدودیت همیشگی وجود داشت و آن ابعاد و اندازه‌ی دستگاه‌‌ها است. دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند باید یک ابعاد حداقلی را برای حفظ کارآیی خود حفظ کنند. همچنین از دیگر مشکلات این دستگاه‌‌ها می‌توان به قیمت بالای آن‌ها و علاوه بر آن هزینه‌ی مصرف انرژی این دستگاه‌ها نیز اشاره کرد. اما هم اکنون دستگاهی در حال توسعه است که ادعای جا به جا کردن تمام این مرز‌ها و محدودیت‌ها را دارد.
 تراشه نازک بلوتوثی جدیدی که می‌تواند بدون هیچگونه باتری کار کند، برای حل تمام این مشکلات پا به میدان رقابت می‌گذارد. تراشه‌ای که در ابعاد یک تمبر پستی توسط شرکت Williot در حال توسعه است، این قابلیت را دارد که انرژی مورد نیاز خود را از امواج رادیوی جاری در هوا کسب کند. این امواج شامل امواج الکترو مغناطیسی وای فای‌ها ،بلوتوث گوشی‌ها و سیگنال‌های سلولی می‌شود. این چیپ با استفاد از انرژی که از امواج نامبرد کسب کرده است می‌تواند به کمک یک پردازنده‌ی ARM به حسگر‌های مختلفی متصل شود.
شرکت Wiloot اعلام کرده است که اندازه این تراشه‌های بلوتوثی، با استفاده از این نقطه‌ی قوت که در آن نیازی به باتری نخواهد بود، به دستیابی‌های بزرگی دست یافته است و این به آن معنا خواهد بود که چیپ‌های نامبرده هزینه‌ی مصرف انرژی نخواهند داشت و همچنین به راحتی توانایی جفت شدن با هر دستگاهی را دارند. این شرکت همچنین به چند مورد از کاربری‌های احتمالی این چیپ که در آینده‌ برای آن به وجود خواهد آمد اشاره کرده است. آن‌ها به عنوان مثال به این مورد اشاره کردند که، از این چیپ می‌توان در محصولات مصرفی مختلفی استفاده شود تا در صورتی که مصرف کننده دسترسی به دستورالعمل کاغذی آن را نداشت، بتواند از طریق این چیپ به نسخه‌ی دیجیتالی دستور العمل به راحتی دسترسی پیدا کند و یا اینکه این چیپ می‌تواند به لباس‌ها متصل شود و در هنگامی که این لباس‌ها وارد لباس شویی‌های هوشمند شدند، دستورالعمل و شرایط مناسب برای شستشوی لباس مورد نظر به این لباس شویی‌ها منتقل شود.
با این حال، ویژگی اصلی که این چیپ‌ها را در کانون توجهات قرار داده است قابلیت ترکیب این چیپ با حسگرها است. علاوه بر قابلیت ردیابی اشیاء که می‌تواند به واسطه‌ی این چیپ‌ها تامین شود، یک سنسور دما می‌تواند گزارش کند که شئ مورد نظر ما در شرایط گرمایی یا سرمایی خطرناکی قرار گرفته است. و یا در حالت دیگر، یک سنسور فشار می‌تواند هنگامی که یک محفظه‌ی غذا خالی است و به طور خودکار آن را مجددا پر کند، به این ترتیب این چیپ می‌تواند، به معنی واقعی کلمه‌ «هوشمند»ی را برای یخچال‌های هوشمند به ارمغان بیاورد.
اگر چه که بودجه‌ی مالی ۳۰ میلیون دلاری این پروژه به این معنی است که Wiliot در حال حاضر بر روی هر دو سرمایه‌گذار خود یعنی هم شرکت سامسونگ و هم شرکت آمازون حساب باز کرده است، اما با این حال ما برای دسترسی عمومی به این چیپ‌های کوچک باید یک سال دیگر صبر کنیم. شرکت Wiloot می‌گوید که آن‌ها امیدوارند عرضه‌ی محدود این چیپ‌ها در سال ۲۰۱۹ به آن‌ها در توسعه‌ی سریع تر و با کیفیت‌تر این محصول کمک کند و آن‌ها بتوانند این چیپ‌ها را در سال ۲۰۲۰ به طور عمومی منتشر کنند. نظر شما در مورد این چیپ‌ها چیست؟ پیام‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید