بلوتوث سرانجام بعد از سال ها انتظار بزرگترین به‌روزرسانی خود را دریافت می کند - تکفارس 
بلوتوث سرانجام بعد از سال ها انتظار بزرگترین به‌روزرسانی خود را دریافت می کند - تکفارس 
بلوتوث سرانجام بعد از سال ها انتظار بزرگترین به‌روزرسانی خود را دریافت می کند - تکفارس 

بلوتوث سرانجام بعد از سال ها انتظار بزرگترین به‌روزرسانی خود را دریافت می کند

افشین نوری
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 14:15
بلوتوث

اگر شما هم علاقمند به کیفیت صوتی بهتر در اسپیکرها و هدفون‌های خود هستید، خبر خوبی برایتان داریم و آن اینکه پهنای باند بلوتوث قرار است در سال‌های آینده ۲ برابر شود. این خبر را سازمان SIG تائید کرده است.

این سازمان به‌تازگی گفته است که می‌خواهد پهنای باند فعلی پروتکل انتقال بی‌سیم داده را از ۴ مگابیت بر ثانیه به ۶ یا ۸ مگابیت بر ثانیه افزایش دهد. این سازمان قصد دارد این کار را روی باند فرکانسی ۶ گیگاهرتز برای سریع‌تر کردن اتصالات بی‌سیم انجام دهد.

در حال حاضر، بلوتوث ۵.۰ سرعت‌های متغیری از ۱۲۵ کیلوبیت بر ثانیه تا ۲ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌کند که بسیار کندتر از سرعت ۴.۶ مگابیت بر ثانیه جهت انتقال بی‌نقص صدا با کیفیت ۲۴bit/96kHz است. اما با افزایش ۲ برابر پهنای باند انتظار می‌رود که این انتقال به‌سرعت و روی هر دستگاهی که از بلوتوث پشتیبانی می‌کند انجام گیرد.

متاسفانه Chuck Sabin، مدیر ارشد توسعه بازار SIG، در پاسخ به این سوال که فناوری مذکور چه زمانی ارائه خواهد شد زمان دقیقی را بیان نکرد. او فقط گفت که «هنوز خیلی زود است که درباره زمان آن صحبت کنیم، اما ما امیدواریم که از تجریبات قبلی خودمان در توسعه هر چه بیشتر تکنولوژی بلوتوث برای دستگاه‌های بیشتری بهره ببریم.»

مسلما اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد بهبود کیفیت صوتی هدفون‌ها و اسپیکرها خواهیم بود. البته سازمان SIG فقط مسئول توسعه استانداردهای جدید بلوتوث است و بکارگیری این فناوری بر عهده شرکت‌های سازنده خواهد بود. بنابراین هنوز خیلی زود است که بگوییم کاربران چه زمانی به آن دسترسی خواهند داشت.

به‌گفته Sabin،‌ در حال حاضر تمرکز سازمان SIG روی ارائه فناوری بلوتوث LE و همچنین فناوری Auracast برای دستگاه‌های بیشتر است. بلوتوث LE باعث می‌شوند که مصرف باتری دستگاه‌ها کاهش یابد و فناوری Auracast نیز نوعی بلوتوث مبتنی بر مکان است که با استفاده از آن هدفون‌های زیادی می‌توانند به‌طور همزمان به یک منبع وصل شوند.

در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم نسل بعدی بلوتوث چه زمانی به دست کاربران خواهد رسید.

منبع: Tomsguide

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید