بررسی تخصصی تلویزیون ۶۵ اینچی OLED903 شرکت فیلیپس - تکفارس 
بررسی تخصصی تلویزیون ۶۵ اینچی OLED903 شرکت فیلیپس - تکفارس 
بررسی تخصصی تلویزیون ۶۵ اینچی OLED903 شرکت فیلیپس - تکفارس 

بررسی تخصصی تلویزیون ۶۵ اینچی OLED903 شرکت فیلیپس

سید محمد معلمی
۱۹ دی ۱۳۹۷ - 10:00
بررسی تخصصی تلویزیون ۶۵ اینچی OLED903 شرکت فیلیپس - تکفارس 

مطمئناً با وجود برندهای مختلف در بازار تلویزیون‌های هوشمند و قیمت‌های گوناگون، انتخاب بهترین دستگاه کار سختی است ولی اگر بتوانید با اطلاعات کامل از برندها و مدل‌های مختلف وارد بازار شده و محصولات را با یک‌دیگر مقایسه نمایید، قطعاً انتخاب خوبی خواهید داشت. در این مقاله سعی می‌کنیم تا یکی از باکیفیت‌ترین تلویزیون‌های موجود در بازار یعنی OLED903 شرکت فیلیپس را به صورت تخصصی بررسی نماییم. با تکفارس همراه باشید.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش ۴K و کیفیت تصویر فوق‌العاده
  • نمایشگر Ambilight عالی
  • کیفیت صدای بالا با استفاده از ساندبار تولید شده توسط Bowers & Wilkins

نقاط ضعف

  • قیمت بالا
  • تیک داشتن در برخی مواقع
  • عدم پشتیبانی از Dolby Vision HDR

با توجه به اینکه سیستم مورد بحث ما دارای تلویزیون فیلیپس و ساندبار کمپانی Bowers & Wilkins است، باید ببینیم آیا هماهنگی میان این دو محصول وجود دارد یا خیر.

نکته: اگر بخواهیم از روی ظاهر OLED903 را بررسی کنیم، نمی‌توانیم نسبت به آن ایرادی بگیریم.

 

بررسی تخصصی تلویزیون ۶۵ اینچی OLED903 شرکت فیلیپس - تکفارس 

مشخصات فنی تلویزیون OLED903 شرکت فیلیپس

صفحه‌نمایش۶۵ اینچی OLED
سیستم صوتیخروجی ۵۰ وات
HDMI۴
USB۳
اتصالات·      پورت هدفون

·      سیستم خروجی صوت دیجیتال و اپتیکی

·      محل اتصال کابل LAN

تنظیم جریان برقFreeview HD

ماهواره

ابعاد۵۰*۸۷۶*۴۴۹ میلی‌متر
وزن۳۱٫۱ کیلوگرم

اطلاعات کلی

تلویزیون فیلیپس OLED903 دارای دو نمونه با اندازه ۵۵ و ۶۵ اینچی می‌باشد که هر دوی آنها از ساندبار Bowers & Wilkins (B&W) بهره می‌برند ولی نمایشگر Ambilight در مدل بزرگ‌تر کیفیت بیشتری دارد.

بررسی تخصصی تلویزیون ۶۵ اینچی OLED903 شرکت فیلیپس - تکفارس 

پنل OLED و سیستم صوت به طور فوق‌العاده‌ای با هم هماهنگ شده‌اند. درایورهای جلویی توسط یک پوشش شفاف Kvadrat پوشیده شده تا بتوانند از پشت دستگاه، صدای گرفته فعال یا غیرفعال را به خوبی پخش کند.

اتصالات عبارتند از پورت HDMI، سه درگاه USB، یک خروجی سیستم صوتی دیجیتالی و اپتیکال، آداپتور کوچک دارای اتصال AV و محل نصب کابل LAN که می‌تواند این تلویزیون را با استفاده از سیم به اینترنت وصل کند.

بررسی تخصصی تلویزیون ۶۵ اینچی OLED903 شرکت فیلیپس - تکفارس 

OLED903 به همراه دو کنترل از راه دور به فروش خواهد رسید و مجهز به قسمت شش رنگی و اشاره‌گر بلوتوثی می‌باشد. در بخش شش رنگی ورودی پورت‌ها، یک میکروفون برای جستجوی صوتی و یک صفحه تاچ‌پد لمسی قرار گرفته است.

محصول فیلیپس دارای تنظیم جریان برق Freeview HD می‌باشد و در آن Freeview Play قرار ندارد بنابراین این تلویزیون با هیچ محدودیتی روبه‌رو نیست. پلتفرم‌های پخش ویدیو مانند نتفلیکس، یوتیوب، آمازون پرایم و چند سیستم پخش موسیقی مخصوص اروپا در این دستگاه مشاهده می‌شود.

بررسی تخصصی تلویزیون ۶۵ اینچی OLED903 شرکت فیلیپس - تکفارس 

محصول کمپانی فیلیپس از سیستم نورپردازی هوشمند Ambilight بهره می‌برد که مجهز به پیکربندی سه طرفه می‌باشد. چراغ‌های LED پشتی می‌توانند اتفاقات پخش شده در نمایشگر جلویی را تقلید و نوار باریکی از نور رنگی را پخش و موسیقی را اجرا نمایند.

عملکرد

بررسی تخصصی تلویزیون ۶۵ اینچی OLED903 شرکت فیلیپس - تکفارس 

این تلویزیون که بسیاری آن را پرچمدار محصولات فیلیپس می‌دانند، از جدیدترین ورژن پردازنده تصاویر فیلیپس یعنی P5 پشتیبانی می‌کند.

می‌توانیم رنگ مشکی شفاف، جزئیات دقیق، رنگ‌های با کیفیت و تکنولوژی OLED را از جمله نقاط قوت پردازنده تصویر P5 بدانیم. این پنل تنها عکس‌های باکیفیتی را به نمایش نمی‌گذارد بلکه رنگ آنها هم بسیار عالی مشاهده می‌شود. ضمن اینکه شما می‌توانید کیفیت تصاویر مورد نظر را از همان ابتدا به صورت پیش‌فرض تنظیم نمایید.

برای مثال، تفاوت مهمی میان شفافیت تصویر حالت HDR Movie و HDR Natural وجود دارد که شما امکان برگزیدن یکی از آنها را دارید.

نمای نزدیک از یک فیلم در حالت HDR Movie بسیار بهتر از حالت HDR Natural است. در حالی که اگر گزینه دوم را برگزینید، عکس‌ها شفافیت خود را از دست داده و جزئیات را به خوبی مشاهده نخواهید کرد.

HDR تابش نور خیره‌کننده‌ای به افراد ارائه خواهد داد تا دستگاه بتواند از HDR10 و سیستم پخش HLG و HDR10+ پشتیبانی نماید. (HDR10+ دقیقاً نقطه مقابل تکنولوژی Dolby Vision به حساب می‌آید).

کیفیت بالای صوت و تصویر با پویایی خاصی پخش می‌شود و میزان کنتراست به بالاترین حد خود یعنی ۹۰۰ cd/m2 می‌رسد. ضمن اینکه استفاده از فناوری HDR Natural به عنوان تنظیمات پیش‌فرض، میزان نورپردازی را به صورت میانگین به ۷۵۰cd/m2 می‌رساند.

مشاهده جزئیات رنگ پس‌زمینه مشکی بسیار عالی می‌باشد بنابراین سایه‌ها و دوگانگی متون از بین رفته است. تصاویر عمق واقعی و جذابی دارند که البته این قابلیت مختص فیلیپس نیست زیرا اکثر پنل‌های OLED توانسته‌اند چنین کیفیتی را به افراد دارنده این دستگاه‌ها اهدا کنند.

بررسی تخصصی تلویزیون ۶۵ اینچی OLED903 شرکت فیلیپس - تکفارس 

ویژگی که باعث می‌شود محصول فیلیپس نسبت به دیگر رقبا یک سر و گردن بالاتر باشد، وفاداری به رنگ فیلم در حال پخش می‌باشد. اکثر تولیدکنندگان تلویزیون برای اینکه کیفیت تصاویر را حفظ کنند، از روش‌های دفع پایروتکنیک بهره می‌برند که معمولاً با موفقیت همراه نیست. اگر این راهکار به خوبی پیاده نشود، تصاویر به‌گونه‌ای نمایش درخواهند آمد که قابل مشاهده نخواهند بود مگر در محیط‌های تاریک. البته فیلیپس چنین کاری را انجام نمی‌دهد و سعی می‌کند رنگ‌ها را به شکل کارآمدی پخش نماید تا دیگر مهم نباشد افراد در چه شرایطی (تاریک یا روشن) فیلم را پخش کرده‌اند.

در مورد ساندبار B&W نیز بگوییم که فوق‌العاده است زیرا کیفیت صدای استریو را حداقل در حد نرمال حفظ می‌کند بنابراین گوش کردن به موسیقی از طریق چنین سیستمی بسیار لذت‌بخش خواهد بود. این را نیز اضافه کنیم که پخش صدای بیس محدود بوده و ساندبار صدا را به زیر ۱۰۰ هرتز می‌رساند بنابراین همان‌طور که در ابتدا گفتیم، کیفیت صوت خروجی ۵۰ وات می‌باشد.

حالت حرکت اشیا به صورت ادامه‌دار است و با خاموش بودن گزینه‌های Off یا Movie motion، تلویزیون OLED903 حرکت‌ها را به خوبی میان اشیا در حال جابه‌جایی به نمایش در می‌آورد. این نکته را نیز اضافه کنیم که اگر گزینه‌های Movie motion یا تنظیمات Personal در تلویزیون مورد بحث ما بود، از حالات تطبیقی Perfect Natural Motion و Prefect Clear Motion پشتیبانی خواهد شد تا به صورت اتوماتیک شیوه اجرای مناسب شما انتخاب شود.

یکی از نقاط ضعف فیلیپس OLED903، به بخش ورودی مربوط می‌شود. با استفاده از حالت Game، سرعت سیستم ورودی به اندازه ۳۸٫۹ms کاهش پیدا می‌کند. البته چنین اتفاقی بد نیست ولی ممکن است برخی از گیمرها احساس خوبی هنگام استفاده کردن از آن به دست نیاورند هرچند بگذارید رو راست صحبت کنیم؛ این سیستم می‌توانست بهتر باشد.

نظر نهایی

فیلیپس با تولید مدل OLED903 توانسته یک دستگاه پرچمدار در زمینه تلویزیون‌های OLED UHD TV بسازد و بتواند با محصولات مشابه ۴K رقابت نماید. عملکرد عالی، کیفیت تصویر بالا، کیفیت صدای مناسب و نمایشگر Ambilight باعث شده‌اند تا OLED903 یک سوپر استار در زمینه تلویزیون‌های هوشمند به حساب بیاید.

در پایان اشاره کنیم که فیلیپس می‌توانست حالت گیمینگ بهتری را به کاربران ارائه دهد و عدم پشتیبانی از Dolby Vision HDR هم دیگر قابلیتی است که نبود آن در مدل OLED903 احساس می‌شود ولی به هر حال، این تلویزیون رتبه خوبی را در آزمایش‌های مختلف کسب کرده است.

شما در مورد این تلویزیون چه فکر می‌کنید؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید