‌قرص‌های بلوتوثی آینده‌ی پزشکی را متحول خواهند کرد - تکفارس 
‌قرص‌های بلوتوثی آینده‌ی پزشکی را متحول خواهند کرد - تکفارس 
‌قرص‌های بلوتوثی آینده‌ی پزشکی را متحول خواهند کرد - تکفارس 

‌قرص‌های بلوتوثی آینده‌ی پزشکی را متحول خواهند کرد

امیر مریخ
۲۹ آذر ۱۳۹۷ - 12:00
‌قرص‌های بلوتوثی آینده‌ی پزشکی را متحول خواهند کرد - تکفارس 

قطعه کوچکی که به وسیله‌ی فناوری چاپ سه بعدی، هم اکنون در دسترس ما قرار گرفته‌ است، می‌تواند آینده پزشکی را دچار تغییر و تحول کند. برا اطلاع بیشتر در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه‌های MITو Draper و Brigham به کمک تیم پزشکی در بیمارستان زنان با طراحی یک قرص هوشمند که با تکنیک‌های سه بعدی چاپ شده است، یک روش جدید را برای مراحل تشخیصی بیمارهای درون گوارشی و دیگر مجراهای درون بدن را اختراع کردند. این قرص‌ها در حال حاضر این قابلیت را دارند تا علاوه بر این که بتوانند داروها را در معده آزاد کنند همچنین این قرص‌ها توانایی اندازه گیری دمای بدن را از زمانی که وارد دهان بیمار می‌شوند خواهند داشت. با وجود این قابلیت جدید که به قرص‌ها اضافه شده است، اما محققین شروع کننده‌ی این پروژه معتقدند در مسیر تکنولوژی قرص‌های پرینت سه بعدی شده، تازه در اول مسیر قرار دارند و این قرص‌های معجزه آسا دارای قابلیت‌های بسیار بیشتری خواهند بود که با گذر زمان و شناسایی بیشتر این قرص‌ها و پتانسیل نهفته شده در آن توسط دیگر محققین قابل دست یافتن خواهد بود.

چرا که نه؟ حتی تصور این که در طی چند سال آینده این تکنولوژی به چه میزان بالایی به رشته‌های مختلف پزشکی کمک می‌کند، هوش از سر آدم می‌برد! تیم تحقیقاتی سازنده‌ی این قرص‌های هوشمند، این اختراع خود را در قالب مقاله‌ای در روز پنجشنبه‌ی گذشته، در مجله‌ی Advanced Materials Technologies در اختیار دیگر دانشمندان قرار دادند.

حال بگذارید در مورد عملکرد این قرص‌ها به طور مختصر اطلاعاتی کسب کنیم. محققین و داشنمندان مخترع این قرص هوشمند اینگونه توضیح می‌دهند که بیمار پس از خوردن این قرص، کپسول بیرونی قرص به طور کامل در بزاق فرد حل می‌شود. بعد از حل شدن این لایه‌ی خارجی، قرص لایه داخلی خود را به نمایش می‌گذارد که به شکل حرف Y می‌باشد. دلیل این طراحی Y شکل لایه‌ی داخلی این قرص آن است که به دستگاه نهفته شده درون قرص این اجازه را بدهد تا در فضای معده موقعیت و شرایط خود را ثابت نگه دارد و دچار حرکت و تکانه‌ی زیادی نشود. به کمک همین شکل Y مانند قرص، این تکونولوژی این قابلیت را پیدا کرده است تا حتی به مدت یک ماه درون بدن انسان باقی بماند و به این راحتی‌ها توسط آنزیم‌ها گوارشی تجزیه و گوارش نمیابد و همچنین به سرعت نیز از بدن دفع نمی‌شود. تمام این موارد به متخصص کمک می‌کند تا بتواند شرایط بیمار خود را به مدت طولانی‌تری تحت نظارت خود قرار دهد.

اگر در مورد ساختار بخش هوشمند این قرص، سوالی برایتان به وجود آمده است باید بگوییم که در حال حاضر باتری کوچکی از جنس اکسید نقره وظیفه‌ی تامین انرژی این قرص را در طول این یک ماه برعهده دارد. هم اکنون اما محققان در حال بررسی سایر منابع انرژی برای جایگزین کردن این ماده‌ی شمیایی مضر هستند، در یکی از ایده‌های ارائه شده در این زمینه محققان قصد دارند تا با استفاده از اسید ترشح شده توسط خود معده‌ی افراد، انرژی مورد نیاز برای فعالیت قرص هوشمند را تامین کنند.

حال بیایید ساختار این قرص Y شکل را بررسی کنیم. طبق اطلاعات ارائه شده توسط محققین در مقاله‌ی منتشر شده، یک بازوی این قرص هوشمند Y شکل، شامل چهار بخش کوچکی است که قادر به نگهداری مواد دارویی می‌باشند. دلیل قرار گیری این مواد دارویی در چهار بخش جداگانه آن است که همه‌ی دوز دارو به یکباره بر روی بیمار تاثیر نگذارد و این قرص توانایی این را دارد تا با آزاد سازی بخش‌های مختلف خود در بازه‌ی زمانی چند روزه دوز دارو را به طور کنترل شده و به اندازه‌ی مورد نیاز به بدن بیمار برساند.  در مراحل پیشرفته‌تر، محققان به این ایده فکر می‌کنند که بتوانند این قرص هوشمند را به طوری قابل کنترل کنند که متخصص یا خود بیمار توانایی این را داشته باشد تا با استفاده از گوشی هوشمند خود میزان و زمان دوز مورد نیاز خود را تعیین کند و آن را به طور منظم به مصرف برساند. (بدون اینکه نگرانی نسبت به فراموش کردن زمان مصرف داروی خود را داشته باشد.)

همانطور که گفته شد این قرص هوشمند همچنین مجهز به یک سنسور دمایی است که این قابلیت را به قرص هوشمند ما داده است تا دمای بدن را کنترل کند و اطلاعات جمع آوری شده را از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند متخصص یا خود بیمار انتقال دهد. در پروژه‌ی قبلی که این تیم بر روی آن فعالیت می‌کرد، آن‌ها، سنسورهای مشابه به قرص هوشمند را حتی قادر به نظارت بر سایر نشانه‌های حیاتی، از جمله تنفس و ضربان قلب نیز کرده بودند. حال آن‌ها می‌خواهند با مجهز کردن بیشتر این قرص‌ها، آن‌ها را به یک دستگاه کنترلی تمام و کمال تبدیل کنند.

تا اینجای کار همه چیز به نظر فوق‌العاده و خوب به نظر می‌رسد ولی همیشه با پیشرفت تکنولوژی ،ترس و نگرانی‌های جدیدی نیز همراه با آن‌ها به زندگی ما وارد شود. نگرانی‌هایی از جنس سرقت اطلاعات! چه می‌شود اگر هرکسی که توانایی دسترسی به یک سیستم مجهز به بلوتوث و کمی اطلاعات در حوزه‌ی هک سیستم‌های هوشمند را داشته باشد بتواند اطلاعات موجود در این قرص‌ها را مورد هک و سرقت قرار دهد؟ تا اینجای کار محققان سعی بر آن داشته‌اند تا در حد امکان سطوح امنیتی مورد نیاز را به این قرص‌ها اضافه کنند. همچنین این قرص تنها اطلاعات خود را به دستگاه‌هایی میدهد که فاصله‌ی بیار کمی با آن داشته باشند. در واقع سازندگان محدوده‌ی برد بلوتوثی این قرص‌ها را تنها به فاصله‌ی یک دست تعیین کرده‌اند تا هر کسی در فواصل طولانی به این اطلاعات دسترسی نداشته باشد.

محققان معتقدند چنین قرص هوشمند می‌تواند برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به عفونت‌ هستند مفید باشد. کسی که شیمی درمانی را دریافت می کند یا داروهای سرکوب کننده ایمنی به مصرف می‌رساند، می‌تواند این قرص را ببلعد، آنتی بیوتیک‌ها را در صورت مشاهده‌ی اولین علامت‌های بروز عفونت، به مصرف برساند.

تا کنون، این تیم تحقیقاتی فقط قرص‌ها را در خوک‌ها آزمایش کرده است اما با این حال آن‌ها معتقدند می توانند در حدود دو سال از آزمایش آن بر روی خوک‌ها، آزمایش این قرص را یر روی بیماران انسانی شروع کنند. شما در مورد این تکنولوژی چه فکر می‌کنید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید