اعزام کاوشگر به عطارد توسط آژانس‌های فضایی ژاپنی و اروپایی - تکفارس 
اعزام کاوشگر به عطارد توسط آژانس‌های فضایی ژاپنی و اروپایی - تکفارس 
اعزام کاوشگر به عطارد توسط آژانس‌های فضایی ژاپنی و اروپایی - تکفارس 

اعزام کاوشگر به عطارد توسط آژانس‌های فضایی ژاپنی و اروپایی

پوریا اسدی
۷ آبان ۱۳۹۷ - 12:30
اعزام کاوشگر به عطارد توسط آژانس‌های فضایی ژاپنی و اروپایی - تکفارس 

یک کاوشگر با ماموریت سفر به عطارد در تلاشی مشترک توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس اکتشاف هوا فضا ژاپن (JAXA) در گویان‌های فرانسه به فضا پرتاب شده است. هدف مأموریت بررسی هسته درونی عطارد و شاید کشف اطلاعات در مورد شکل گیری منظومه شمسی  است.

با توجه این که عطارد بسیار به خورشید نزدیک است، به مقدار بسیار کمی‌ مورد بررسی قرار گرفته است و تنها دو فضاپیما در گذشته آن را بررسی کرده‌اند. کاوشگر مارینر ۱۰ در سال ۱۹۷۴ و دوباره در سال ۱۹۷۵ از کنار این سیاره عبور نموده  و فضاپیمای رباتیک MESSENGER به دور این سیاره بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ گردش کرده است. این مأموریت‌های ناسا موفق به گرفتن اطلاعات و تصاویر از عطارد شده‌اند اما در حال حاضر دانشمندان ژاپنی و اروپایی امید بیشتری برای بدست آوردن اطلاعاتی درباره درون سیاره دارند که بسیار کم مورد بررسی قرار گرفته است.

با توجه به نزدیکی آن به خورشید و این واقعیت که چرخش سیاره بسیار کند بوده، درجه حرارت عطارد بسیار متغیر است و  از ۴۲۷ درجه سانتیگراد (۸۰۱ درجه فارنهایت) تا ۱۷۳ درجه سانتیگراد (-۲۷۹ درجه فارنهایت) نوسان دارد. علاوه بر این، عطارد توسط اشعه‌های خورشیدی بمباران می‌شود که منجر به افزایش تابش در سطح شده است. این تاثیرات باعث می‌شود که جمع آوری داده‌ها از سیاره یک مسئله‌ی چالش برانگیز باشد، الته باید کفت که ما می‌دانیم که عطارد یک هسته‌ی بزرگ آهنی دارد. ماموریت فعلی با هدف استفاده از کاوشگرها برای یادگیری در مورد هسته این سیاره است.

فضاپیمای BepiColombo که به خاطر دانشمند ایتالیایی Giuseppe “Bepi” Colombo نامگذاری گردیده، در همکاری بین ESA و JAXA ساخته شده است. این فضاپیما طراحی غیر معمولی دارد: این یک “هواپیما انباشته” است که شامل یک ماژول حمل و نقل و دو مدارگرد است. یک مدارگرد آن توسط ESA و دیگری توسط JAXA ساخته شده است. مدارگرد ساخته شده توسط ESA دارای پوشش ویژه‌ای از سرامیک و عایق طراحی شده توسط شرکت هواپیمایی ایرباس است که باید مدارگرد را از درجه حرارت بالا و شرایط سخت در این سیاره محافظت کند.

سفر به عطارد هفت سال طول خواهد کشید، بنابراین به زودی نتایج آزمایشات را دریافت نخواهیم کرد. این فضاپیما مسیر بیضوی را دنبال خواهد کرد و سفر آن شامل یک پرواز از کنار زمین، دو پرواز از کنار زهره و مجموع ۶ پرواز از کنار عطارد خواهد بود که اجازه می‌دهد تا قبل از اینکه کاوشگر‌ها رها شوند، سرعت فضاپیما کاهش یابد. اگر همه چیز خوب پیش رود، کاوشگرها باید در دسامبر ۲۰۲۵ به عطارد برسند.

با توجه به پیشرفت‌های اخیر آیا رویای رسیدن و سکونت در سایر سیارات را دست‌یافتنی ارزیابی می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید