کشف شگفت‌انگیز دانشمندان در اعماق اقیانوس - تکفارس 
کشف شگفت‌انگیز دانشمندان در اعماق اقیانوس - تکفارس 
کشف شگفت‌انگیز دانشمندان در اعماق اقیانوس - تکفارس 

کشف شگفت‌انگیز دانشمندان در اعماق اقیانوس

محمدرضا نصیرزاده
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - 11:30
اقیانوس

چه چیزی در اعماق گذرگاه‌های مخفی اقیانوس نهفته شده است؟

اعماق اقیانوس بسیار مخوف و ناشناخته هستند؛ اما دانشمندان در تلاش هستند تا این ترس و ناشناخته بودن را برای ما کم‌رنگ‌تر کنند. اخیراً در یک سفر دریایی به غارهای ناشناخته و دورافتاده اقیانوس که در عمق ۸۲۰۰ پایی قرار دارد؛ نشان از حیاتی در زیر دریچه‌های گرمایی پیدا شده است. این دریچه‌ها که توسط لایه‌های زیرین زمین حرارت می‌بینند و مایعی داغ و غنی از مواد شیمیایی را به بیرون می‌ریزند از اکوسیستم‌های زنده در اقیانوس حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

محققان با کمک کشتی فالکور Falkor سفر سی‌روزه‌ای را به سمت شرقیِ اقیانوس آرام و در خارج از امریکای مرکزی آغاز کرده‌اند. وظیفه این کشتی که توسط مؤسسه اشمیت اوشن Schmidt Ocean اداره می‌شود تحقیق و مطالعه درمورد دریاها است و این اولین باری است که دانشمندان موفق شدند تا بتوانند از اتفاقاتی که در زیر دریچه‌های گرمابی میفتد باخبر شوند و نگاهی به آن بیندازند.

توسط بیانیه‌ای که این مؤسسه منتشر کرد آنها به این نکته پرداختند که با کمک یک ربات زیردریایی، تیم علمی توانست قسمت‌هایی از پوسته آتشفشانی را جابه‌جا کند و در زیر آن کرم‌ها، حلزون‌ها و باکتری‌هایی که در آب ۷۵ درجه فارنهایت (۲۵ درجه سانتی‌گراد) زندگی می‌کنند را مشاهده و کشف کنند. این کشفیات نگاه تازه‌ای را برای بررسی دریچه‌های گرمابی به ما هدیه می‌دهد و کمک می‌کند تا زیستگاه‌های مختلفی که هم در بالای بستر و هم در زیر بستر دریا وجود دارند را بررسی کنیم.

در قسمتی دیگر از این بیانیه جیوتیکا ویرمانی Jyotika Virmani مدیر اجرایی مؤسسه اضافه کرد که این کشف بسیار قابل‌توجه است و نشان از وجود یک اکوسیستم جدید که در زیر یک اکوسیستم دیگر پنهان شده است دارد و به ما خبر از و جود حیات در مکان‌های باورنکردنی می‌دهد.

باید در نظر داشت که مأموریت‌های اکتشاف در دریا بسیار مهم و حیاتی هستند و دانشمندان می‌خواهند با درک بهتر، تنها کمی آنچه در تاریکی دریا پنهان شده است را روشن کنند. پیامدهای فهمیدن به این سؤالات می‌تواند بسیار عظیم باشد. بخصوص اگر بدانیم کاوشگران مواد معدنی در اعماق دریا در حال آماده‌سازی برای ارسال تجهیزات تانک مانند به اعماق دریا هستند تا کار خود را در بخش‌هایی از بستر دریا شروع کنند. یکی از همین اکتشافات مربوط به پی‌بردن به پتانسیل بسیار بالای حیات اقیانوسی برای داروهای نسل جدید است. در همین مورد اداره ملی اقیانوس و جو خاطرنشان می‌کند تحقیقات اخیر دارویی نشان داده است که بی‌مهرگان دریایی بیش از هر گروه جانوری در روی زمین مواد آنتی‌بیوتیک، ضدسرطان و ضدالتهاب تولید می‌کنند. نکته‌ای که می‌تواند اهمیت بررسی اعماق دریا را به ما گوشزد کند.

منبع: mashable.com

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید