اولین سلفی ارسالی از مریخ توسط کاوشگر InSight ناسا - تکفارس 
اولین سلفی ارسالی از مریخ توسط کاوشگر InSight ناسا - تکفارس 

اولین سلفی ارسالی از مریخ توسط کاوشگر InSight ناسا

پوریا اسدی
۲۵ آذر ۱۳۹۷ - 12:00
اولین سلفی ارسالی از مریخ توسط کاوشگر InSight ناسا - تکفارس 

کاوشگر InSight ناسا در آغاز ماه به سطح سیاره قرمز فرود آمد و اکنون، مانند هر انسان امروزی، ورود خود به این خانه جدید را به وسیله ارسال سلفی جشن گرفته است.

سلفی InSight ترکیبی از ۱۱ تصویر مختلف است که توسط یکی از ابزارهای آن (Camera Deployment Instrument) گرفته شده است. این کاوشگر دارای بازو رباتیک است که از آن برای انتقال تجهیزات در اطراف سیاره استفاده می‌کند و در آرنج این بازوی رباتیک دوربینی تعبیه شده است. بسیاری از تصاویر سلفی که توسط دوربین گرفته شده‌اند، به زمین فرستاده می‌شوند و درآزمایشگاه ناسا آنها به هم متصل می‌شوند تا تصویری شفاف را ارائه دهند.

این تصویر فقط برای سرگرمی ​​نیست، زیرا به دانشمندان ناسا اطلاعات مهمی در مورد منطقه اطراف InSight می‌دهد که به عنوان “فضای کاری” آن شناخته می‌شود. فضای کاری حدود ۱۴ × ۷ فوت (۴ × ۲ متر) است که در مقابل کاوشگر قرار دارد و اطلاعات در مورد این منطقه با مجموع ۵۲ عکس مختلف جمع‌آوری شده است. دانشمندان می‌توانند از این اطلاعات بصری برای  تصمیم گیری در مورد تعیین مکان‌هایی برای ابزارهای فضاپیما مانند لرزه نگار استفاده کنند که برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ارتعاشات از عمق سیاره و به دنبال “Marsquakes” است.

جابجایی ابزار InSight بر روی سطح مریخ یک فرآیند ظریف است زیرا ابزارها وقتی که روی سطح قرار می‌گیرند بهتر عمل می‌کنند و کاوشگر در حال حاضر در یک دهانه کوچک قرار دارد. همچنین، تیم باید به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به تجهیزات، از سنگ یا دیگر خطرات بالقوه‌ای که نیم اینچ یا بیشتر هستند، جلوگیری کند. خوشبختانه، بروس بنرت، پژوهشگر اصلی InSight از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، فکر نمی‌کند که در ناحیه اطراف کاوشگر مشکلی ایجاد شود:

نزدیک بودن غارها، تپه‌ها و حفره‌ها به این معنی است که این مکان برای ابزارهای ما بسیار امن است. اگر این مکان در مریخ نبود، ممکن بود سطحی بسیار زیبا و راحت به نظر برسد، اما ما همچنان خوشحالیم که این ناحیه را در مریخ می‌بینیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید