اینتل شایعات لغو تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake را تکذیب نمود - تکفارس 
اینتل شایعات لغو تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake را تکذیب نمود - تکفارس 
اینتل شایعات لغو تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake را تکذیب نمود - تکفارس 

اینتل شایعات لغو تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake را تکذیب نمود

پوریا اسدی
۱ آبان ۱۳۹۷ - 13:00
اینتل شایعات لغو تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake را تکذیب نمود - تکفارس 

اگر شما برای ارتقای رایانه خود دست نگه داشته‌اید تا ببینید پردازنده‌های نسل بعدی ۱۰ نانومتری اینتل چه قابلیت خواهد داشت، ممکن است نیاز باشد تا در این تصمیم تجدید نظر کنید. گزارش جدید ادعا می‌کند که مشکلات این معماری تشدید شده و به طور کامل کنار گذاشته شده است و دیگر در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه نخواهد شد. با این حال، اینتل این شایعات را رد کرده و  ادعا نمود که تولید در مسیری زمان‌بندی‌ قبلی خود عرضه خواهد شد.

پردازنده‌های ۱۰ نانومتری اینتل با نام Cannon Lake در سراسر چرخه زندگی توسعه خود با مشکل روبرو بوده است. در اصل برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ صحبتی از آن به میان آمد و به دلیل مشکلات تولید، این تراشه دوباره و دوباره تحت فشار قرار گرفت و باعث شد که عملکرد آنها به مراتب کمتر از حد انتظار و مورد نیاز باشد. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن بود که این سری احتمالا در اواخر سال ۲۰۱۹ در  تعداد بالا عرضه می‌شوند، اما اکنون مشخص نیست که کلا این سری روی بازار را به خود ببیند.

اینتل از آن زمان تاکنون چنین ادعاهایی را رد کرد و در دوشنبه ۲۲ اکتبر اعلام کرد که میزان تولید آن بهبود یافته و توسعه استاندارد ۱۰ نانومتری ادامه دارد.

اینتل در توییتر خود نوشت:

گزارش‌هایی که امروز منتشر شده و نشان می‌دهد که اینتل کار خود بر روی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری را متوقف می‌کند، کاملا اشتباه است. ما در حال پیشرفت  در زمینه‌ی توسعه‌ی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری هستیم. عملکرد در حال بهبود است و مطابق با جدول زمانی که ما در آخرین گزارش درآمدمان به اشتراک گذاشیم در حال پیشروی هستیم.

شایعه اولیه از طرف Charlie Demerjian  آمده است و ادعا می‌کند که اینتل در حال حاضر به طور کامل تولید پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری را متوقف کرده است. اگر این گفته درست درست باشد، این یک قدم بزرگ از سوی اینتل خواهد بود و پیشنهاد می‌کند که باید مدت زمان بیشتری را صبر کنیم تا که اینتل بتواند چیزی فراتر از سری ۹ جدید خود را عرضه کند.

اگرچه پردازنده‌های جدید ۹۹۰۰K، ۹۷۰۰K و ۹۶۰۰K اینتل چشمگیر هستند اما دقیقا انقلابی نیستند. این امر می‌تواند برای اینتل یک مشکل باشد زیرا AMD قصد دارد اولین پردازنده‌های ۷ نانومتری Zen 2 Ryzen خود را در CES 2019 معرفی کرده و در سال جاری عرضه نماید.

با عملکرد بزرگی که AMD با کاهش به ۷ نانومتر از پردازنده‌های Zen + 12nm موجود بدست می‌آورد، اینتل باید کاری را برای حفظ رقابت انجام دهد. انتظار می‌رود که پردازنده‌های Cannon Lake تنها می‌تواند این کار را انجام دهند، اما اکنون آینده آن مورد سوال قرار گرفته است. اینتل به طور خاص از Cannon Lake نام نبرده است، بنابراین می‌تواند این نشانه‌ای باشد که این معماری لغو شده است و اینتل کار خود را به “۱۰nm +”  که با نام Ice Lake جانشینی برای Lake Cannon خواهد بود، تغییر دهد. البته این امر گمانه زنی‌های نویسنده‌ی  است.

آیا اینتل موفق به تولید انبوه پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود خواهد شد؟ شما چه فکر می‌کنید‌؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید