CT اسکن‌ مولکولی،سرعت تشخیص را به طرز خیره کننده‌ای افزایش می‌دهد - تکفارس 
CT اسکن‌ مولکولی،سرعت تشخیص را به طرز خیره کننده‌ای افزایش می‌دهد - تکفارس 
CT اسکن‌ مولکولی،سرعت تشخیص را به طرز خیره کننده‌ای افزایش می‌دهد - تکفارس 

CT اسکن‌ مولکولی،سرعت تشخیص را به طرز خیره کننده‌ای افزایش می‌دهد

امیر مریخ
۳۰ مهر ۱۳۹۷ - 17:00
CT اسکن‌ مولکولی،سرعت تشخیص را به طرز خیره کننده‌ای افزایش می‌دهد - تکفارس 

تولید برخی دارو‌ها شاید از سطح تصورات ما خارج باشد، این تکنیک جدید پا به میدان گذشته است تا تولید این دسته از داروها با سرعت بیشتری صورت بگیرد. در ادامه‌ی خبر با ما همراه باشید.

دانشمندان در هنگام تعیین ساختارهای شیمیایی برای تولید داروها از اشعه ایکس استفاده می کنند، اما این یک روند آهسته و بسیار کند تلقی می‌شود. از آنجایی که دارو‌های مورد نیاز پزشکان باید از درصد بالا و کافی خلوص برخوردار باشد و کریستال‌های تولیدی باید بزرگ و خالص باشند، ممکن است پروسه‌ی تولید چنین داروهایی چندین هفته یا حتی سال‌ها به طول بیانجامد. با این حال، با پژوهش‌های جدیدی که به دست دانشمندان انجام گرفته است این پروسه‌ی زمانبر ممکن است تنها چند دقیقه‌ی ناقابل زمان باارزش ما را به خود مشغول کند. محققان با توسعه‌ی تکنیک‌های سی تی اسکن هم اکنون به این توانایی دست یافته‌اند که به سرعت و به آسانی شکل مولکول‌های آلی بسیار کوچک را تشخیص دهند. در طی تکنیک‌های طراحی شده، با وجود اینکه گوشه‌ای از روش‌های موجود در تکنیک‌های استفاده از اشعه‌ی ایکس نیز قرض گرفته شده است، اما همچنان با این حال داشنمندان موفق به تولید بلورهای بزرگ را نشده‌اند.

این روش متکی بر پراش الکترونی (electron diffraction) است که در طی آن، یک پرتو باریک از اشعه با عبور از لایه‌ای بلورین ساختار آن را تشخیص می‌دهد، روشی که به صورت مشابه توسط پرتو‌های اشعه ایکس نیز صورت می‌گیرد. با این که این روش پیش از این برای مطالعه ساختارهای مولکولی پروتئین‌ها مورد استفاده قرار گرفته بود، اما تیم جدید کشف کرده است که در واقع قابلیت این را دارد تا عمل مشابه را بر روی مولکول‌های آلی بسیار کوچک‌تر نیز انجام بدهد و آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهد. طبق مطالعات انجام گرفته این کار نه تنها به درستی کار می‌کند، بلکه حتی با مواد و مخلوط‌هایی که حتی از نظر فورمی و ظاهری هنوز از شکل نهایی برخوردار نیستند نیز می‌تواند تصویر برداری و ساختار آن‌ها را تشخیص دهند.

این تکنیک هم می‌تواند سرعت پردازش ساختارهای شیمیایی را افزایش دهد و هم در مورد ترکیباتی که کریستال‌های ساختاریشان به اندازه کافی برای تصویر برداری اشعه ایکس، بزرگ و مناسب نباشد نیز مورد استفاده قرار گیرد. در هر دو مورد بیان شده، این تکنیک می‌تواند به طور قابل توجهی سرعت پروسه را در زمینه‌ی اکتشافات مواد دارویی و مواد درمانی حتی موثر‌تر از سابق شتاب ببخشد. این روش حتی می‌تواند در آزمایشگا‌ه‌های جرم شناس نیز جای مناسبی را برای خود پیدا کند. این تکنیک در شناسایی آثار مواد مخدر و یا اقدام به دوپینگ‌های متفاوتی که ممکن است از چشم دیگر دوربین‌ها و شیشه‌های آزمایشگاهی به دور بماند موفق ظاهر شده و نمایش چشم‌گیری داشته باشد. نظرات خود را با ما در مورد این تکنیک جدید به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید