Skinbot رباتی که برای خزیدن بر روی بدن افراد طراحی شده است - تکفارس 
Skinbot رباتی که برای خزیدن بر روی بدن افراد طراحی شده است - تکفارس 
Skinbot رباتی که برای خزیدن بر روی بدن افراد طراحی شده است - تکفارس 

Skinbot رباتی که برای خزیدن بر روی بدن افراد طراحی شده است

پوریا اسدی
۱۰ مهر ۱۳۹۷ - 13:30
Skinbot رباتی که برای خزیدن بر روی بدن افراد طراحی شده است - تکفارس 

با تشکر از دستیاران هوشمند مانند سیری و الکسا، ما به داشتن هوش مصنوعی در دستگاه‌های موجود و در هر زمان و هر کجا که ممکن است به آن نیاز داشته باشیم، عادت کرده‌ایم. با این حال، محققان آزمایشگاه رسانه موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به دنبال روکردی جدید در این زمینه هستند: یک ربات شخصی که به معنای واقعی کلمه بر روی بدن شما می‌خزد این ربات. Skinbot نامیده شده است و با استفاده از پمپ‌های مکنده حرکت می‌کند و بر قابلیت‌های حرکتی زالو عمل می‌کند.
آرتم دمینتیف، دانشجوی دکترا در گروه محیط پاسخگو آزمایشگاه رسانه‌‌ی MIT، به Digital Trends گفت:

ایده این است که روبات‌های پوشیدنی که در اطراف بدن شما حرکت کنند، مانند نوعی هم نشین کوچک رباتیک به شما کمک کنند. ما این گونه روابط را در طبیعت در حال حاضر مشاهده می‌کنیم. هدف این است که با روش‌های جدید، نه فقط به عنوان دستگاه‌های استاتیک مانند ساعت، به دستگاه‌های پوشیدنی نگاه کنید. روبات‌های اپیدرمی‌ به پوست با استفاده از پایه‌های مکنده، مانند دستگاه‌های مکش برای ماساژ، مستقیما متصل می‌شوند،. این اولین رباتی است که می‌تواند از پوست بالا برود. ما در حال حاضر روبات‌هایی داریم که به طور خودکار به مریخ نوردی مشغول هستند، پس چرا ربات‌هایی وجود نداشته باشد که بتوانند بر روی پوست شما کنکاش کنند؟

در تئوری، ما حدس می‌زنیم که چنین روبات‌هایی می‌توانند به عنوان حیوانات خانگی رباتیک عمل کنند، مانند نوع ارتقاء یافته از یک  طوطی در روی شانه. اما دمینتیف گفت که این پروژه کاربرد قانع‌کننده‌تر شامل برنامه‌های پزشکی خواهد شد.
دمینتیف ادامه داد:

من روبات‌ها را به عنوان پزشکان کوچک می‌بینم که می‌توانید آن را در یک جعبه کوچک در خانه‌ی خود تحویل بگیرید. ربات می‌تواند یک میکروسکوپ داشته باشد که به پوست نگاه می‌کند. [این ربات] می‌تواند به طور کامل بخزد و به بازرسی پوست برای علائم سرطان یا سایر مشکلات پوستی، شاید در حالی که شما خواب هستید، بپردازد. این ربات مکان دقیق را می‌داند و می‌تواند با گذشت زمان تغییرات را ثبت کند. این عمل با تکنولوژی فعلی غیرممکن است، زیرا نیاز به نگاه کردن دائمی به پوست با میکروسکوپ دارد.

Skinbot همچنین می‌تواند برای تعیین دقیق خواص مکانیکی بدن با راه رفتن در محیط بوده و به طور خودکار فشار بر روی پوست را در مکان‌های مختلف اندازه‌گیری کند. علاوه بر این، زائده‌های مکنده‌ی SkinBot دارای حلقه‌های فلزی است که می‌توانند سیگنال‌های زیستی مانند ضربان قلب و فعالیت عضلات را دریافت کند.

دمینتیوف خاطرنشان کرد که در حال حاضر، این ربات هنوز در مراحل اکتشافی و اولیه قرار دارد و با هر گونه تجاری‌سازی حداقل پنج سال فاصله دارد. برای رسیدن به آن نقطه،  تیم تحقیق نیاز به حل چالش‌های فنی مانند حذف سیم‌ها و ساختن ربات مستقل  دارد تا این وسیله را کاربردی‌تر کند.

مقاله ای که این دستگاه را توصیف می‌کند، اخیرا در مجله‌ی ACM در زمینه‌های وسایل پوشیدنی منتشر شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید