آزمایش اولیه‌ی ماشین‌های خودکار بر روی اتوبوس‌های مدرسه | چه‌ چیز می‌تواند مشکل‌ساز شود؟ - تکفارس 
آزمایش اولیه‌ی ماشین‌های خودکار بر روی اتوبوس‌های مدرسه | چه‌ چیز می‌تواند مشکل‌ساز شود؟ - تکفارس 
آزمایش اولیه‌ی ماشین‌های خودکار بر روی اتوبوس‌های مدرسه | چه‌ چیز می‌تواند مشکل‌ساز شود؟ - تکفارس 

آزمایش اولیه‌ی ماشین‌های خودکار بر روی اتوبوس‌های مدرسه | چه‌ چیز می‌تواند مشکل‌ساز شود؟

مصطفی اسماعیلیان
۵ مهر ۱۳۹۷ - 14:00
آزمایش اولیه‌ی ماشین‌های خودکار بر روی اتوبوس‌های مدرسه | چه‌ چیز می‌تواند مشکل‌ساز شود؟ - تکفارس 

اوایل ماه جاری، شرکت Transdev از وسیله‌ی نقلیه‌ی خودکاری در فلوریدای آمریکا رونمایی کرد. این نوع خودرو کاملا به‌وسیله‌ی هوش مصنوعی هدایت می‌شود و هیچ راننده‌ای به صورت دستی آن را کنترل نخواهد کرد. شرکت سازنده تصمیم گرفته است تا آزمایش اولیه‌ی آن را بر روی سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان مدرسه پیاده سازی کند. آزمایشی که میتواند باعث خسارات جبران‌‌ناپذیری شود. با تکفارس همراه باشید.

باب‌کوک رانچ، شهر کوچک است که در حاشیه‌ی فورت مایرزِ فلوریدا قرار دارد و در حال تبدیل‌شدن به شهری مدرن و امروزی است. شهرت این شهر بیش‌تر به خاطر سیستم انرژی آن است که کاملا به صورت خورشیدی تأمین می‌شود و حالا به لطف شرکت Transdev اولین شهر در جهان است که در آن اتوبوس‌ مدرسه‌ی خودکار جایگزین سیستم حمل و نقل قدیمی خواهد شد.

تکنولوژی ماشین‌های خودکار، فناوری هیجان انگیز است که به نوعی در این چند دهه ی اخیر یک انقلاب در صنعت حمل و نقل محسوب می‌شود اما به دلیل نو بودن این نوع تکنولوژی، نتوانست اعتماد زیادی را در میان مردم بدست آورد، به خصوص وقتی که هر روز مجبور باشند فرزندانشان را برای رفتن به مدرسه به یک هوش مصنوعی بسپارند.

اکثر ما، به عنوان کسانی که اخبار تکنولوژی را دنبال می‌کنند، علاقه‌ی زیادی به وسایل نقلیه‌ی خودکار داریم، به خصوص وقتی در مقایسه‌ی عملکرد با مغز انسان قرار گیرد، واضح است که هوش مصنوعی می‌تواند نقش دقیق‌تری در کنترل وضعیت و برقراری امنیت ایفا کند. اما مشکل این است که در حال حاضر تکنولوژی به چنین جایگاهی نرسیده است و از طرفی به دلیل تازگی این  صنعت، فرهنگ‌سازی خوبی صورت نگرفته است.

براساس نظرسنجی AAA که در ماه آوریل انجام گرفت، ۷۳ درصد جامعه‌ی آماری به ماشین‌های خودکار بی‌اعتماد هستند. این آمار در سال گذشته چیزی حدود ۸۰ درصد بود. البته این نظرسنجی نشان نمی‌دهد که آیا ماشین‌های خودگردان ایمن هستند یا خیر، بلکه تنها خبر از درک عمومی در اعتماد به هوش مصنوعی دارند. این مسئله‌ بسیار مهمی است، از این رو اگر آزمایش سیستم حمل و نقل خودگردان در فلوریدا دچار مشکل شود و یا حادثه‌ای در خلال آن رخ دهد، به دلیل درگیر‌شدن کودکان در آن، تمام واکنش‌های منفی تشدید پیدا می‌کنند.

آزمایش اولیه‌ی ماشین‌های خودکار بر روی اتوبوس‌های مدرسه | چه‌ چیز می‌تواند مشکل‌ساز شود؟ - تکفارس 

البته در میان دانشمندان و محققان تکنولوژی، این مسئله کاملا صریح است که هوش مصنوعی از امنیت بیش‌تری نسبت به ذهن انسان برخوردار است اما هنوز شواهد زیادی برای آن وجود ندارد تا بتوانیم آن را به صورت یک حقیقت عمومی بیان کنیم. ما به ماشین‌های خودکار تنها در مقایسه با ماشین‌های دستی نگاه می‌کنیم و این یک تحلیل جامع از قدرت هوش مصنوعی نیست.

چه اتفاقی می‌افتد وقتی یک ماشین خودکار که پر از بچه‌های کم سن و سال است، هک شود؟ در این صورت ناظر ایمنی باید به سرعت وارد عمل شده و دسترسی هکر را قطع کند که این کار در عرض چند ثانیه امکان پذیر نیست و ممکن است باعث رخ دادن اتفاقات ناگواری شود.

البته در این مسئله بحث‌های زیادی مطرح است اما نکته‌ی واضح آن این است که شرکت باسابقه‌ای نظیر تسلا (Tesla) نیز هیچ‌وقت ادعای ایمنی کامل وسایل نقلیه‌ی خودکار خود را ندارد و نمی‌توان اطمینان حاصل کرد که چنین خودروهای هوشمندی دچار اشتباه نخواهند شد. اشتباهی که ممکن است هرلحظه جان انسان بی‌اطلاعی را بگیرد و چه بسا کشته‌شدن کودکان مدرسه‌ای در ابتدای اجرای این طرح، باعث بسته‌شدن پرونده‌ی صنعت حمل ون نقل خودکار شود. به همین دلیل باید در آزمایش اینگونه طرح‌ها محتاطانه عمل کرد تا از عواقب آن جلوگیری به عمل آید.

طبق اخبار منتشر شده، شرکت Transdev زمان زیادی را صرف بررسی و تحلیل مسیرهای حمل و نقل مورد نظر خود کرده است تا مشکلات احتمالی را برطرف سازد. پس احتمالا می‌توان گفت این سیستم حمل و نقل ایمن است، یا حداقل از دید خودروهای معمولی امنیت کافی را دارد. اما در هر صورت همه‌‌ی محققان این شرکت می‌داند که آزمایش چنین سیستمی با اتوبوس مدرسه‌ی کودکان ریسک بزرگی خواهد بود.

آزمایش محصولات مربوط به هوش‌مصنوعی میتوانند قدمی بزرگ در صنایع مختلف تکنولوژی باشند اما آیا لزومی دارد که چنین طرح‌های اولیه‌ای را بر روی اتوبوس مدرسه‌ی کودکان مورد آزمایش قرار دهند؟ در صورت بروز هرگونه حادثه، تمامی مسئولین، هوش مصنوعی را سرزنش خواهند کرد و این به معنی شکست کامل پروژه‌ است.

نظر شما کاربران تکفارس در مورد این آزمایش اتوبوس‌های خودکار چیست؟ دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید