تستی برای اثبات انسان بودن تنها با یک کلمه - تکفارس 
تستی برای اثبات انسان بودن تنها با یک کلمه - تکفارس 
تستی برای اثبات انسان بودن تنها با یک کلمه - تکفارس 

تستی برای اثبات انسان بودن تنها با یک کلمه

پوریا اسدی
۵ مهر ۱۳۹۷ - 11:30
تستی برای اثبات انسان بودن تنها با یک کلمه - تکفارس 

تستی که برای برجسته کردن تفاوت بین انسان و ماشین طراحی شده – و یا ثابت می‌کند که یک انسان واقعا یک انسان است – هیچ چیز جدیدی نیست. در حقیقت، این آزمون براساس تست تورینگ است، تستی که دانشمند پیشگام رایانه آلن تورینگ در سال ۱۹۵۰ آن را ایجاد کرد. در سال ۲۰۱۸، ماشین‌ها به مراتب هوشمندتر شده‌اند و ایده‌ی یک ماشین که فکر می‌کند دیگر کاملا مانند ۷۰ سال پیش غیرممکن به نظر نمی‌رسد. بنابراین جای تعجب نیست که مسئله اینکه چه چیزی انسان را از ماشین جدا می‌کند، به صورت اولویت در ذهن بسیاری از افراد شکل گرفته است – همانطور که “تست تورینگ” جدید آن را مشخص می‌کند.

دوازده محقق از گروه علوم شناختی و مغز موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه پنسیلوانیا، شکل جدیدی از یک سوال قدیمی‌ را طراحی کردند و از ۱۰۸۹ شرکت‌کننده‌ی انسانی درخواست کردند تا با یک کلمه توضیح دهند که چه چیزی اسان را به انسان تبدیل می‌کند.

جان مک کوی، استادیار بازاریابی در دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا، به Digital Trends گفت:

 برای مطالعه اینکه چگونه افراد با یک کلمه برای اثبات هویت در مورد عوامل دیگر و یا افراد متعلق به گروه‌های اجتماعی نظر می‌دهند، ما روش جدیدی را

 پیشنهاد دادیم. ما از مردم خواستیم تا با یک کلمه ثابت کنند که آنها یک روبات هوشمند نیستند و سخنان دیگران را قضاوت می‌کنند. ما از تکنیک پردازش زبان طبیعی استفاده کردیم تا کلماتی که افراد می‌گویند را دسته بندی کرده و کلمات و قضاوت‌های افراد را با ایده‌هایی از نظریه‌ی بازی مدل سازی کنیم.

واژگان که افراد برای اثبات انسانیت خود استفاده کردند عبارت بود از “عشق” (۱۴ درصد از پاسخ‌ها)، پاسخ‌های مختلف مربوط به احساسات، شفقت، مذهب و … “فضله”.  چگونه ممکن است ما به عنوان هوشمندترین موجود در سیاره شناخته شویم ، و عاشق این طور شوخی‌ها نباشیم؟

در حقیقت، فضله اهمیت بسیار زیادی برای این پروژه داشت. پس از جمع‌آوری پاسخ، محققان به طور تصادفی جفت کلمات را تشکیل دادند و سپس به گروه دیگری از ۲،۴۰۵ شرکت کننده گفتند که کدام کلمه را یک انسان انتخاب کرده و کدام یک مربوط به ربات است – با وجود این که هر دو آنها توسط انسان انتخاب شدند. “فضله” همان چیزی بود که اکثر مردم فکر می‌کردند که توسط یک انسان انتخاب شده است. کمنرین کلمه‌ی انتخاب شده، به دلایل آشکار، “روبات” بود.

تامر اولمن، یکی از متخصصان در گروه علوم شناختی محاسباتی در MIT، به ما گفت:

اکثر کلمات هنگامی‌ که شما آنها را می‌بینید، معنی پیدا می‌کنند، اما آنها لزوما چیزی نیستند که من بتوانم از پیش آن را پیش بینی کنم. بعضی از کلمات هنوز باعث رنجش ما می‌شوند. واژه‌های تابو بر سایر کلمات در این زمینه پیروز است و این چیزی نیست که من قبل از اینکه آن را مطالعه کنم، بتوانم به سادگی در مورد آن صحبت کنم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید