فیسبوک به نسل‌کشی در میانمار واکنش نشان داد - تکفارس 
فیسبوک به نسل‌کشی در میانمار واکنش نشان داد - تکفارس 
فیسبوک به نسل‌کشی در میانمار واکنش نشان داد - تکفارس 

فیسبوک به نسل‌کشی در میانمار واکنش نشان داد

پوریا اسدی
۶ شهریور ۱۳۹۷ - 12:30
فیسبوک به نسل‌کشی در میانمار واکنش نشان داد - تکفارس 

پس از اینکه فیسبوک به عملکرد کند در پاسخ به پست‌هایی که به خشونت‌های قومی‌ در میانمار دامن زده، متهم شد، این شبکه بیش از ده حسابی که توسط مقامات نظامی‌ و سازمان‌های مرتبط با ارتش اداره می‌شد را پس از گزارش سازمان ملل متحد در مورد نسل‌کشی ارتش مسدود نمود. فیسبوک اکنون ۲۰ شخص و سازمان را از استفاده‌ی این شبکه ،بنابر گزارش سازمان ملل، منع کرده است.

این شبکه اجتماعی امروز گفت که ۱۸ حساب فیسبوک، یک حساب کاربری اینستاگرام و ۵۲ صفحه را حذف کرده است که در مجموع به حدود ۱۲ میلیون نفر دسترسی داشته است. این شرکت اضافه کرد که ممنوعیت ۲۰ نفر شامل افرادی است که قبلا در فیسبوک حضور نداشته‌اند،. این حسابها عبارتند از: معاون ارشد مین آونگ ‌هانینگ، فرمانده ارشد نیروهای مسلح میانمار و شبکه تلویزیونی نظامی‌Myawady.

فیسبوک می‌گوید ممنوعیت برای این است که “آنها را از استفاده از خدمات ما برای افزایش تنش‌های قومی‌ و مذهبی منع کند.” این ممنوعیت شامل حساب‌هایی بوده که گسترش دهنده‌ی رفتارهای هماهنگ غیراخلاقی در ارتباط با درگیری‌های این کشور است.

یک گزارش از سازمان ملل متحد که امروز منتشر شد، ارتش این کشور را به نسل کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت بر مردم ساکن روهینگیا متهم می‌کند. روهینگیا اقلیت ساکن در میانمار (قبلا برمه) هستند. به نقل از بی‌بی‌سی، این بزرگترین گروه اقلیت مسلمانان در میانمار است که عمدتا بودایی هستند.
بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد که افراد روهینگیا از دهه ۱۹۷۰ در کشور حضور داشته و دولت آنها را مهاجران غیر قانونی می‌داند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ۲۵،۰۰۰ کشته شده و دست کم ۷۰۰،۰۰۰ نفر از کشور فرار کرده‌اند. گزارش سازمان ملل خواستار محاکمه شش رهبر نظامی‌ و بررسی بیشتر با یک گروه مستقل ایجاد شده توسط سازمان ملل متحد است.

فیسبوک پذیرفته که برای پاسخ به بحران خیلی کند هستند. یک سال پیش، شش سازمان از این شرکت خواستند تا اقداماتی را انجام دهد و اعلام کرد که خبرهای جعلی در ابن شبکه باعث خشونت شده است. در سال ۲۰۱۶، زمانی که شبکه‌ی ۳G شروع به گسترش در این کشور کرد، یک گزارش اعلام نمود که کشاورزان از فیسبوک نه به عنوان شبکه‌‌ی اجتماعی، بلکه برای منبع اخبار استفاده می‌کنند. فیسبوک می‌گوید که افراد در میانمار بیشتر از این شبکه برای دریافت اطلاعات نسبت به هر کشور دیگری استفاده می‌کنند.

فیسبوک پس از آن به شدت تعداد محتوا به زبان برمه‌ای را گسترش داده و ابزار گزارش دهی برای کاربران را بهبود بخشیده است. همین طور این شرکت در حال ساخت ابزار هوش مصنوعی برای کمک به تشخیص محتوای بد است. این شرکت همچنین با سایر سازمان‌ها برای راه اندازی کمپین‌هایی برای آموزش کاربران فیسبوک در مورد چگونگی کشف اخبار جعلی در کشوری که اخیرا دسترسی گسترده به اینترنت را با افزایش دسترسی به تلفن‌های هوشمند به دست آورده است، کار کرده است.
فیسبوک می‌گوید که آنها را از محتوای حساب‌های ممنوعه حفظ می‌کند (احتمالا این بدان معنی است که اطلاعات در تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد). فیسبوک امروز نوشت:

ما همچنان در تلاش برای جلوگیری از سوء‌استفاده از فیسبوک در میانمار هستیم – من جمله از طریق ارزیابی تاثیر مستقل حقوق بشر که ما در سال گذشته آن را انجام دادیم. این مسئولیت بزرگی است که بسیاری از افراد در فیسبوک برای کسب اطلاعات از آن استفاده می‌کنند – بیشتر از  هر کشور دیگری با توجه به وضعیت روزافزون رسانه‌های خبری و پذیرش سریع تلفن‌های همراه. به همین دلیل است که ما تصمیم داریم که در این زمینه  در آینده بهتر عمل کنیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید