یافتن راهی جدید توسط محققان MIT برای ارتباط اینترنتی زیردریایی با هواپیما - تکفارس 
یافتن راهی جدید توسط محققان MIT برای ارتباط اینترنتی زیردریایی با هواپیما - تکفارس 
یافتن راهی جدید توسط محققان MIT برای ارتباط اینترنتی زیردریایی با هواپیما - تکفارس 

یافتن راهی جدید توسط محققان MIT برای ارتباط اینترنتی زیردریایی با هواپیما

پوریا اسدی
۶ شهریور ۱۳۹۷ - 15:00
یافتن راهی جدید توسط محققان MIT برای ارتباط اینترنتی زیردریایی با هواپیما - تکفارس 

در جهانی که در آن ما تحمل یک مسافرت چند مایلی با هواپیما را بدون اینترنت نداریم، به سادگی فراموش می‌کنیم که هنوز بخش‌هایی از سیاره وجود دارد که ارتباط اینترنتی در آن دشوار است. یکی از آن مکان‌ها، هزاران پا زیر آب در زیردریایی‌ها است که مدتهاست در ازتباط با سطح زمین مشکل دارند.

با این حال، به لطف محققان موسسه فناوری ماساچوست می‌توان این وضعیت را تغییر داد. مهندسان MIT یک سیستم ارتباطی جدید زیر دریا به هوا به نام (TARF (Transactional Acoustic-RF communication را ایجاد کرده‌اند که توانایی تبدیل کردن یک سونار را به رادار دارد.

Fadel Adib، محقق اصلی آزمایشگاه رسانه MIT، به Digital Trends گفت:

به مدت طولانی سطح آب به عنوان یک مانع برای ارتباط بی‌سیم عمل کرده است. ارتباط زیردریا به صدا متکی است؛ ارتباطات در هوا با استفاده از سیگنال‌های رادیویی، مانند تلفن همراه یا وای فا صورت می‌گیرد که هیچ کدام از آنها نمی‌توانند از سطح آب عبور کنند. به همین دلیل است که یافتن هواپیما‌هایی که در زیر آب ناپدید می‌شوند بسیار دشوار است و زیردریایی‌ها نمی‌توانند به طور مستقیم با ماهواره‌ها ارتباط برقرار کنند.

فناوری TARF سطح آب را با ترکیب صدا و رادیو به روش‌های نوآورانه از یک مانع به یک رابط ارتباطی تبدیل می‌کند. این روش از یک بلندگوی زیر آب برای ارسال اطلاعات به عنوان صدا استفاده می‌کند. صدا به عنوان امواج فشار حرکت می‌کند که وقتی به سطح آب برخورد می‌کند، آن رابه لرزه در می‌آورند. سپس این ارتعاشات می‌تواند توسط یک رادار حساس در بالای سطح آب، قبل از رمزگشایی برای بازیابی اطلاعات صدا دریافت شود.

ادیب ادامه داد:

این تحقیق راه را برای بسیاری از کاربردها فراهم می‌کند. این روش اجازه می‌دهد که زیردریایی‌ با هواپیماب دون مشکل ارتباط برقرار کند. از این روش می‌تواند برای اکتشاف علمی‌ اقیانوس استفاده کرد، که در آن سنسورهای زیر آب برای نظارت بر زندگی دریایی مورد استفاده قرار گرفته و اطلاعات خود را به سطح زمین ارسال می‌کنند. در آینده نیز می‌توان آن را برای پیدا کردن هواپیما‌هایی که زیر آب غرق شده‌اند، استفاده نمود.

در حال حاضر این فناوری هنوز در دوران طفولیت نسبی خود بسر می‌برد. این تیم آن را در عمق ۵/۱۱ فوتی در استخر شنا آزمایش کرده است تا نشان دهد که می‌تواند با موفقیت ارتباط برقرار کند. آنها همچنین آن را با جریان گردشی آزمایش کرده‌اند تا برخی از شرایط محیطی که ممکن است در اقیانوس روی دهد را تقلید کنند. در ادامه، محققان تصمیم دارند تا تست  TARF را در عمق بیشتر و ارتفاعات بالاتری انجام دهند و تکنولوژی را برای امواج بزرگ اقیانوس قوی‌تر کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید