آموزش حذف اطلاعات شخصی از اینترنت و گوگل - تکفارس 
آموزش حذف اطلاعات شخصی از اینترنت و گوگل - تکفارس 
آموزش حذف اطلاعات شخصی از اینترنت و گوگل - تکفارس 

آموزش حذف اطلاعات شخصی از اینترنت و گوگل

سپهر بندزر
۱۶ آذر ۱۴۰۲ - 20:00
حذف اطلاعات شخصی از اینترنت

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که برای حذف اطلاعات شخصی از اینترنت و گوگل چه کار باید کرد؟ انتشار اطلاعات شخصی کاربران مانند: نام، عکس، آدرس منزل و حتی آدرس ایمیل در وبسایت‌ها، از عواملی است که امنیت اینترنتی و حتی زندگی را تهدید می‌کند و باید نسبت به پاک کردن اطلاعات شخصی از وبسایت‌ها و حفظ حریم خصوصی دقت کرد.

بااینکه پیروی از روش‌ها و تدابیر امنیتی در دنیای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است، اما اعمال آن همواره آسان نیست و حتی باوجود پاک کردن اطلاعات شخصی، همچنان بعضی از وب‌سایت‌ها اطلاعات شما را نزد خود دارند تا در مصارف تبلیغاتی و حتی سوء استفاده از آن بهره ببرند.

کدام وب‌سایت‌ها اطلاعات شخصی کاربران را جمع آوری می‌کنند؟

سایت‌هایی مانند راهنمای آنلاین، وبسایت‌های مخصوص یافتن آدرس وبسایت و حتی وبسایت‌هایی که سوابق کاربران را بررسی می‌کنند، در این فهرست قرار دارند. علاوه بر این وبسایت‌ها، مواردی مانند Whitepages.com داده شخصی کاربران را در آمریکا نمایش می‌دهد (سایت ۱۹۲ همین وظیفه را در بریتانیا بر عهده دارد).

معمولا، این وبسایت‌ها بخشی از اطلاعات کاربران را در اختیار دارند و پس از آن می‌توانند اطلاعات بیشتری از کاربران، مانند آدرس منزل و شماره تلفن بخواهند. در کنار این نوع وبسایت‌ها، موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی نیز بخش گسترده‌ای از اطلاعات کاربران را در اختیار دارند که می‌توانند همانند فیسبوک از آن سوء استفاده کنند.

چه اطلاعاتی از کاربران در وب‌سایت‌ها دیده می‌شود؟

این وب‌سایت‌ها در ابتدا ممکن است به اطلاعات محدودی دسترسی داشته باشند، اما اگر به آن‌ها متکی باشید، این الزامات افزایش می‌یابد. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  • نام
  • آدرس منزل
  • آدرس ایمیل
  • آیپی
  • شماره تلفن
  • تصویری از چهره کاربر
  • مدل دستگاهی که از ان استفاده می‌کنید

چرا در اختیار گذاشتن اطلاعات، امر خطرناکی است؟

حذف اطلاعات شخصی از اینترنت

اگر اطلاعات شما در اختیار هکر قرار بگیرد، دیگر نمی‌توانید از حملات «تعویض سیمکارت» که تشخیص هویت دوعاملی را تهدید می‌کند، خلاص شوید. علاوه‌بر‌این، بعضی از هکرها از طریق حملات فیشینگ، از هویت شما سوء استفاده می‌کنند. هر چقدر که افراد بیشتری به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند، راحت‌تر می‌توانند به عنوان هویت شما تظاهر کنند یا راحت‌تر شما را هدف بگیرند.

اگر نسبت به امنیت خود نگران هستید، باید اطلاعات کمتری را در وبسایت‌ها منتشر کنید. این امر که برای جلوگیری از سوء استفاده و تحت نظر داشتن شما ضروری است، آسان نیست و بعضی مواقع مجبور هستیم تا برای رسیدگی به کارها و خدمات موردنیاز خود، بخشی از هویت خود را در دسترس رسانه‌ها و اینترنت قرار دهیم.

وب‌سایت‌ها اطلاعات شخصی را چگونه بدست می‌آورند؟

بااینکه این نوع از وبسایت‌ها بسیار فضول و اعصاب‌خوردکن هستند، اما غیرقانونی نیستند. حتی اگر شخصا اطلاعات خود را در دسترس این وبسایت‌ها قرار ندهید، این وبسایت‌ها به شکل سرخود و بدون آگاهی شما، از اطلاعات شما استفاده می‌کنند.

بیشتر اوقات، این وبسایت‌ها اطلاعات را از دیتابیس وبسایت‌های دولتی مانند: سرشماری، اتهامات کیفری، سوابق ازدواج و موارد دیگر استخراج می‌کنند.

یکی دیگر از روش‌هایی که وبسایت‌ها از طریق آن به اطلاعات شما دسترسی می‌یابند، تصویر پروفایل شما در شبکه‌های اجتماعی است. اگر اطلاعات و تصاویر خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند: لینکدین، ایکس و فیسبوک قرار دهید، اطلاعات بیشتری در دسترس این نوع از وبسایت‌ها قرار می‌گیرد؛ از اینرو، بهتر است تا قبل از انتخاب تصاویر و در اختیار گذاشتن اطلاعات، بیشتر دقت کنید.

چگونه اطلاعات شخصی خود را از وب‌سایت‌ها حذف کنیم؟

حذف اطلاعات شخصی از اینترنت

در گذشته، فهرست بندی وب‌سایت‌ها، فرایند حذف اطلاعات را با مشکل مواجه می‌کرد. در اکثر مواقع، وبسایت‌ها مراحل اضافی را مانند: چاپ و ارسال یک فرم کاغذی یا حتی درخواست از شما برای ارسال فکس برای جلوگیری از تکمیل فرایند حذف اطلاعات را ایجاد می‌کردند.

اما حالا به لطف قوانین اتحادیه اروپا، سایت‌ها باید روش‌های معقولی را برای حذف جزئیات به شما ارائه دهند. حتی اگر خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنید، وب سایت مورد نظر باید اجازه حذف اطلاعات را به شما بدهد. علاوه‌بر‌این، حذف اطلاعات شخصی شما از این وب سایت‌ها رایگان است و وبسایت‌های شخص ثالث ممکن است پیشنهاد کنند تا اطلاعات شما را در ازای پرداخت هزینه از اینترنت حذف کنند، اما اکثر وبسایت‌های بزرگ یک روش درخواست رسمی دارند که نباید هزینه‌ای برای شما به همراه داشته باشد.

پاک کردن ردپای کاربر در شبکه‌های اجتماعی

حذف اطلاعات شخصی از اینترنت

فیس بوک و X از شبکه‌های اجتماعی هستند که احتمالاً در این بخش بیشتر روی آن تمرکز خواهیم کرد. خوشبختانه، فیسبوک از قابلیتی برخوردار است که می‌توانید از طریق آن پست‌های قدیمی خود را حذف کنید. علاوه بر این، فرایند انجام این کار از طریق رایانه نیز میسر است.

  • وارد حساب کاربری فیسبوک خود شوید و روی نام خود کلیک کنید تا به بخش پروفایل بروید.
  • روی Manage posts کلیک کنید که زیر بخشی است که پست جدید در آن ساخته شده است.
  • از گزینه فیلتر برای مرتب کردن پست‌های خود استفاده کنید.
  • چک باکس موجود برای هر پست را با علامت گذاری انتخاب کنید و سپس
    روی Next کلیک کنید.
  • در صفحه بعد، رادیو باکس Delete posts را انتخاب کرده و گزینه Done را بزنید.

تمامی پست‌هایی که انتخاب کرده‌اید در عرض چند ثانیه حذف خواهند شد.

برعکس فیسبوک، ایکس هیچ ویژگی خاصی را برای حذف تعداد زیادی از توییت‌های قدیمی ارائه نمی‌دهد. با این وجود، می‌توانید از ابزارهای شخص ثالث مانند TweetDelete و Tweet Deleter استفاده کنید که به شکل رایگان قابل استفاده هستند و محدودیت‌های خود را دارند.

در این بخش نیز، به حذف پست‌های اینستاگرام در حساب کاربری شما می‌پردازیم.

  • وارد حساب کاربری خود شوید و روی More کلیک کنید.
  • سپس، Your Activity را انتخاب کنید.
  • روی عکس‌ها و ویدیوهای مورد نظر کلیک کنید.
  • بسته به آنچه می‌خواهید حذف کنید، پست‌های موردنظر خود را انتخاب کنید.
  • سپس همه پست‌هایی را که می‌خواهید حذف کنید انتخاب کنید و در نهایت بر روی Delete کلیک کنید.

بعد از آخرین مرحله، درخواست تاییدیه برای شما ارسال می‌شود. روی Delete کلیک کنید و تمامی پست‌ها فوراً از اینستاگرام حذف خواهند شد.

حذف ایمیل‌های قدیمی و حساب‌های ایمیل

ایمیل‌های قدیمی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، حاوی اطلاعات مهمی هستند که علیه شما استفاده خواهند شد. برای محافظت از اطلاعات خود، باید ایمیل‌های قدیمی را که سال‌ها از آن استفاده نمی‌کنید را حذف کنید.

اگر توانایی پرداخت هزینه یک سرویس ایمیل رمزگذاری شده را دارید، این روش را در نظر بگیرید. ProtonMail و Tutanota گزینه‌های عالی برای شروع هستند که برای حفظ ایمیل‌های قدیمی نیز کاربردی خواهند بود تا در صورت نیاز، دوباره از آن‌ها استفاده کنید.

درخواست به حذف کننده‌های داده برای حذف اطلاعات شخصی از اینترنت

کارگزاران داده آنلاین، شرکت‌هایی محسوب می‌شوند که اطلاعات شخصی شما از جمله محل زندگی، جنسیت و تاریخ تولد را جمع آوری می‌کنند. آنها گاهی اوقات جزئیات خصوصی‌تری نیز مانند: اطلاعاتی در مورد شریک زندگی شما، تعداد فرزندان و غیره دارند.

این پایگاه‌های داده به آنها کمک می‌کند تا نمایه واقعی‌تری از شما را برای اهداف بازاریابی و تبلیغات بسازند که در نهایت به شرکت‌های دیگر فروخته می‌شود.

خوشبختانه، شما می‌توانید اطلاعات خود را از چنین وب سایت حذف کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آنها ایمیل بزنید و درخواست خود را مبنی بر حذف اطلاعات صادر کنید. در اینجا برخی از محبوب‌ترین وب سایت‌های جمع‌آوری داده‌ها ذکر شده است:

اکثر کارگزاران محبوب، تمام یا بخشی از اطلاعات مورد نظر شما را پاک می‌کنند. اما به یاد داشته باشید که بعضی از کارگزاران داده آنلاین، اطلاعات بیشتری از شما را حذف می‌کنند. از اینرو، پیشنهاد می‌کنیم تا درخواست باجزئیاتی برای شرکت مورد نظر ارسال کنید تا اطلاعات ضروری و مورد نیاز شما پاک نشود.

حذف اطلاعات شخصی از اینترنت در بخش جستجوی گوگل

حذف اطلاعات شخصی از اینترنت

یکی دیگر از گام‌های تاثیر‌گذار در حذف داده‌های شخصی شما از سوابق عمومی، مدیریت نتایج جستجوی گوگل است. در حالی که گوگل تجربه جستجوی سریعی را ارائه می‌دهد، بر کسی پوشیده نیست که حریم خصوصی کاربران را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

خوشبختانه، حذف اطلاعات خصوصی در برنامه‌های گوگل آسان است و به عنوان مثال، اگر حین جستجوی خود، عکس‌های قدیمی یا محتوای دیگری ظاهر شود، می‌توانید به راحتی آن‌ها را از طریق پشتیبانی گوگل حذف کنید.

همچنین می‌توانید از گوگل درخواست کنید تا شماره حساب بانکی، شناسه، امضا و سایر اطلاعات شما را حذف کند. در صورتی که این اطلاعات مجددا دیده شد، کافی است به صفحه پشتیبانی گوگل بروید و روی شروع درخواست حذف کلیک کنید و سپس، از صفحه جدید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دلیل حذف محتوا را انتخاب کنید، کشور محل سکونت خود را وارد کنید و روی Next کلیک کنید.
  • نوع اطلاعات شخصی را که می‌خواهید حذف کنید (آدرس، شناسه، تصاویر، امضا و غیره) را انتخاب کنید و در صورت ثبت درخواست، اطلاعات مرتبط دیگری را باید پر کنید و سپس روی Next کلیک کنید.
  • جزئیات بیشتری مانند آدرس ایمیل، URL تصویر/محتوا، تصاویر صفحه و غیره را وارد کنید.
  • چک باکس تایید را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.

درخواست شما ارسال خواهد شد و فوراً در ایمیل گوگل خود تأییدیه دریافت خواهید کرد. گوگل تحقیقات خود را انجام داده و هرگونه محتوای مخرب را حذف خواهد کرد. درغیر اینصورت، توضیح مختصری را در ایمیل خود دریافت خواهید کرد.


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید