Aloha | دستیار دیجیتالی جدید فیسبوک - تکفارس 
Aloha | دستیار دیجیتالی جدید فیسبوک - تکفارس 
Aloha | دستیار دیجیتالی جدید فیسبوک - تکفارس 

Aloha | دستیار دیجیتالی جدید فیسبوک

سید محمد معلمی
۳ شهریور ۱۳۹۷ - 19:30
Aloha | دستیار دیجیتالی جدید فیسبوک - تکفارس 

بدون شک، دستیاران دیجیتالی هوشمند امروزه نقش بسیار پررنگی در دنیای تکنولوژی دارند و در سالیان اخیر نیز به سرعت پیشرفت کرده‌اند. حالا به نظر می‌رسد، برای اینکه فیسبوک هم از این قافله عقب نماند، قصد دارد با دستیار دیجیتالی Aloha وارد میدان شود.

گفته می‌شود که فیسبوک می‌خواهد Aloha را برای رقابت با گوگل هوم و آمازون Echo روانه بازار کند.

این کمپانی گزارش داده که هم‌اکنون در حال طراحی دستیاری است تا بتوان با آن سرویس چت تصویری را نیز ارائه نماید.

جین مانچون وانگ، تحلیلگر گوشی و اپلیکیشن، این برنامه فیسبوک را بخشی از اقدامات این کمپانی برای آینده ارتباطات صوتی و تصویری می‌داند.

درباره Aloha

وانگ متوجه شد که Aloha در اپلیکیشن فیسبوک مسنجر و اپلیکیشن اندرویدی فیسبوک وجود خواهد داشت. او اضافه می‌کند که بررسی این موضوع چندین شب به طول انجامید. در حال حاضر، تنها کاری که Aloha می‌تواند انجام دهد، تبدیل سخنان کاربر به متن می‌باشد.

به نظر می‌رسد شیوه کاری Aloha دقیقاً مانند روشی است که دیگر دستیاران صوتی نیز در پیش گرفته‌اند یعنی اولین امکانی که فراهم شده، تبدیل گفتار به متن است و در نهایت به ویژگی‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر ختم خواهد شد.

با ساخت این دستیار دیجیتالی، کاربران فیسبوک خواهند توانست که راحت‌تر از این شبکه اجتماعی استفاده نمایند. ضمن اینکه این کار برای پیشرفت خودِ فیسبوک نیز بسیار خوب است.

اگرچه تبدیل متن به گفتار برای یک دستیار دیجیتال که می‌خواهد به رقیبی برای الکسا و گوگل هوم تبدیل شود، گام بسیار بلندی نیست ولی واقعیت این است که با این کار، آینده روشنی در انتظار فیسبوک می‌باشد.

ممکن است Aloha و قابلیت تبدیل متن به گفتار آن، با دستیار مجازی M فیسبوک که در سال ۲۰۱۵ ساخته شد ترکیب شود و احتمال می‌رود این اسپیکر هوشمند قصد داشته باشد همین کار را بکند.

گزارش‌ها دال بر این هستند که فیسبوک می‌خواهد اسپیکر هوشمند خود را با این هدف تولید نماید تا به کاربرانش اجازه دهد با کسانی که می‌خواهند و در دسترسی به گوشی هوشمند مشکل دارند، چت تصویری کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، عرضه این گجت هوشمند به خاطر رسوایی‌های فیسبوک توسط Cambridge Analytica به تأخیر افتاده است.

به گفته وانگ، کسانی می‌توانند از تمام ویژگی‌های Aloha آگاه شوند که قادر هستند تا با اطلاعات حساب کاربری کارمندان فیسبوک وارد این شبکه اجتماعی شوند.

البته آنچه که وانگ کشف کرده، در مورد سخت‌افزار Aloha نیست ولی باز هم همین اطلاعات محدودی که به دست ما رسیده کفایت می‌کند تا بدانیم فیسبوک قصد دارد از دستیار دیجیتالی اختصاصی‌اش رونمایی نماید.

به علاوه، فیسبوک می‌تواند Aloha را به یک دستیار دیجیتالی چندکاربره تبدیل کند که بتوان هم از آن در اسپیکرهای هوشمند بهره برد و هم در گوشی‌های هوشمند؛ درست مثل گوگل اسیستنت (دستیار هوشمند گوگل) و سیری (دستیار هوشمند اپل).

موفقیت دستیاران دیجیتالی

امروزه تقریباً همه شرکت‌های تولیدکننده موبایل و طراحان سیستم عامل، دارای دستیاران دیجیتالی اختصاصی هستند.

در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، یک سازمان تحلیل کننده بازار تکنولوژی، تخمین زد که گوگل تا کنون ۵/۴ میلیون گوگل هوم را به فروش رسانده است و از این حیث در رده نخست می‌ایستد. ضمن اینکه آمازون Echo نیز با فروش ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دستیار، در جایگاه دوم قرار گرفته است.

به علاوه، شرکت مشاوره‌ای در زمینه تکنولوژی به نام Strategy Analytics گزارش داد که هوم‌پد (محصول اپل) تنها ۶ درصد بازار را در اختیار دارد و در پشت سر اسپیکر هوشمند علی بابا جای گرفته است.

به نظر شما، آیا فیسبوک می‌تواند با عرضه دستیار دیجیتالی Aloha دوباره به محبوبیت خود دست یابد و کاربرانش را افزایش دهد؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید