بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 
بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 
بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹

علیرضا هاشمی
۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - 21:15
بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

بالاخره سامسونگ گوشی گلکسی نوت ۹ را به صورت رسمی معرفی کرد و اگر راستش را بخواهید حدس زدن اینکه نوت ۹ چه مشخصات و ظاهری خواهد داشت، سخت نبود و می‌توان اینطور در نظر گرفت که با یک گلکسی S9 بزرگتر و همراه با قلم S Pen طرف هستیم. برای جزئیات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

البته همه چیز به این سادگی نیست و سامسونگ سعی کرده فناوری‌های نوآورانه‌ای را که در اختیار دارد در درون گلکسی نوت ۹ بگنجاند. سامسونگ با ساخت اولین سری از محصولات نوت، صنعت فبلت را پایه گذاری کرد و هم اکنون قصد دارد با گلکسی نوت ۹ تاریخچه‌‌ی این صنعت را بازنویسی کند.

زمان زیادی از آخرین باری که سامسونگ بهبود‌هایی را در قلم S pen ایجاد کرده، می‌گذرد و محسوس‌ترین ویژگی‌ای که در نوت ۹ نسبت به مدل قبلی احساس می‌شود مربوط به قلم آن است. البته نباید پردازنده‌ی جدید، دوربین‌های ارتقاء یافته و باتری بزرگ آن را نادیده گرفت اما با تمامی این اوصاف، این تغییرات چندان هم چشمگیر نیست زیرا مدل قبلی یعنی نوت ۸ با گذشت یک سال هنوز هم گوشی قدرتمندی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، قلم S Pen ویژگی کلیدی سری نوت شمرده می‌شود و آن را از دیگر محصولات سامسونگ متمایز می‌کند.

از نظر ظاهر، S Pen جدید تفاوتی با نسل قبل ندارد اما از رنگ‌های چشم نوازی در آن استفاده شده و عملکرد آن افزایش یافته است. می‌توان آن را از طریق بلوتوث متصل کرد و در برخی از شرایط می‌توان آن را به عنوان کنترل راه دور استفاده کرد. گلکسی نوت ۹ برای رفتن به حالت Desktop نیازی به داک ندارد و تنها باید کابل مناسب آن را به همراه داشته باشید و برای کارهایی همچون ارائه فایل‌های پاورپوینت از آن استفاده کنید.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

تحول خاصی در طراحی نوت ۹ ایجاد نشده و بسیاری از مشخصات سخت افزاری آن از جمله پردازنده، دوربین‌های دوگانه پشتی و دوربین سلفی همانند گوشی گلکسی S9 است و تنها حافظه داخلی و حافظه اجرایی رم افزایش یافته‌اند و البته نباید فراموش کرد که ظرفیت باتری نیز حجیم‌تر شده است اما در کل بسیاری از بخش‌های آن برای کاربران سامسونگ آشنا است.

مشخصات کلی گوشی گلکسی نوت ۹

بدنه: فریم آلومینیومی، قاب شیشه‌ای و محافظ گوریلا گلس در جلو و پشت گوشی، گواهی IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار و در رنگ‌های خاکستری تیتانیومی، آبی مرجانی، مشکی و ارغوانی تولید می‌شود.

نمایشگر: صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی Infinity Display (نمایشگر بی‌کران) با پنل Super AMOLED و رزولوشن ۲۹۶۰*۱۴۴۰ پیکسل، ابعاد تصویر ۱۸٫۵:۹ و ۵۱۴ پیسکل در هر اینچ به همراه ویژگی HDR10 (از Dolby Vision پشتیبانی نمی‌کند)

دوربین اصلی: دوربین اولیه با وضوح ۱۲ مگاپیکسل، مدل سنسور ۱/۲٫۵۵، گشودگی دیافراگم f/1.5-2.4، فاصله کانونی ۲۶ میلی‌ متر، تکنولوژی Dual Pixel PDAF، لرزش گیر اپتیکال، دوربین ثانویه با وضوح ۱۲ مگاپیکسل، مدل سنسور ۱/۳٫۴، گشودگی دیافراگم f/2.4، فاصله کانونی ۵۲ میلی متری، فوکوس اتوماتیک، لرزش گیر اپتیکال، زوم دو برابری، فیلم برداری ۲۱۶۰p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، اسلوموشن با کیفیت Full HD با نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه، فیلم‌ برداری سوپر اسلوموشن با کیفیت HD با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه،

دوربین سلفی: وضوح ۸ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/1.7، فوکوس اتوماتیک، فیلم برداری با کیفیت ۱۴۴۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه

نرم افزار: اندروید اوریو، نسخه ۹٫۰ رابط کاربری Experience سامسونگ، دستیار صوتی Bixby، قابلیت Smart Connect به همراه Smart Connect Home

تراشه: پردازنده هشت هسته‌ای (Qualcomm Snapdragon 845 ( (۴x 2.7GHz Kryo 385 Gold & 4x 1.7GHz Kryo 385 Silver برای بازار‌های کشورهای غربی، پردازنده گرافیکی Adreno 630، پردازنده هشت هسته‌ای (Exynos 9810 (۴x 3rd-gen Mongoose 2.7GHz + 4x Cortex-A55 1.8GHz برای بازارهای آسیایی و آفریقایی، پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP18.

حافظه: ۶/۸ گیگابایت رم، ۱۲۸/۵۱۲ حافظه داخلی، قابل ارتقاء تا ۵۱۲ گیگابایت دیگر توسط اسلات Micro SD

باتری: ظرفیت ۴۰۰۰ میلی آمپری، پشتیبانی از شارژ سریع QuickCharge 2.0، شارژ وایرلس WPC(Qi)&PMA، شارژ سریع Adaptive

اتصالات: مدل‌های تک سیمکارت و دو سیمکارت ( اسلات هایبریدی) بستگی به بازار، پورت USB Type-C( نسخه ۳٫۱)،LTE-A 4-Band/5-Band carrier aggregation  Cat.18 (1.2Gbps/150Mbps، بلوتوث نسخه ۵، NFC، Galileo، Beidou، GLONASS، GPS، Wi-Fi a/b/g/n/ac MU-MIMO

متفرقه: قلم S pen قابلیت اتصال به بلوتوث و سطح فشار ۴۰۹۶ و کنترل‌های چند رسانه‌ای، اسکنر‌های اثر انگشت، عنبیه، تشخیص چهره، مجهز به اسپیکر‌های استریو AKG، جک ۳٫۵ میلیمتری صدا، هندزفری‌های AKG، سازگار با داک DeX

فبلت‌های سری نوت دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را به محصولات استثنایی را تبدیل کرده است و باعث شده محبوبیت زیادی میان کاربران بدست آورند. سامسونگ برای صحفه نمایش این گوشی از طراحی Notch استفاده نکرده و به نظر می‌رسد که قرار نیست این نوع دیزاین را در گوشی‌های این کمپانی مشاهده کنیم. البته این می‌تواند خبری خوبی برای منتقدین Notch باشد.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

توجه داشته باشید که گلکسی نوت ۹ تنها گزینه موجود برای کسانی است که کارهای تخصصی انجام می‌دهند و می‌تواند نیازهای آنان را همچون مدل‌های قبلی این سری، برطرف سازد. گوشی‌های V الجی نزدیک‌ترین رقبایی هستند که می‌توان برای سری نوت متصور شد هر چند با خود قلمی همانند S Pen را حمل نمی‌کنند اما ممکن است الجی در مورد این زمینه تجدید نظر کند و گوشی V40 را به یک قلم هوشمند تجهیز کند.

طراحی و سخت افزار

سامسونگ تغییرات ظریفی در نوت ۹ نسبت به مدل قبلی ایجاد کرده که با ترکیب آن، تجربه کلی در دست گرفتن دستگاه را بهبود می‌بخشد.

برای شروع، باید اشاره کنیم که سامسونگ از طرح شیشه‌ای مورد علاقه‌اش برای ساخت آن استفاده کرده است. شیشه محافظ گوریلا گلس، از دو بخش جلو و پشت خمیده شده و به سوی فریم امتداد یافته است. در ابتدا تصور کردیم که انحنای گوشی مسطح‌تر شده اما با بررسی‌های بیشتر منوجه شدیم که دگرگونی خاصی رخ نداده و همانند گلکسی نوت ۸ است.

هر چند همه چیز با گلکسی نوت ۸ یکسان نبوده و در فریم فلزی تفاوت‌هایی وجود دارد و در بخش‌های پایینی کاملا تخت شده و در کناره‌های آن باریک‌تر است. جنس مات فریم که به صورت سیقلی برش خورده است، باعث می‌شود احساس خوبی به شما دست پیدا کند.

به لطف پیشرفت‌هایی که در فریم آلومینیومی صورت گرفته، با گوشی خوش دست‌تری طرف هستیم. هنگامی که گوشی را در دست می‌گیرید، گوشه‌های تیز آن حس امنیت بیشتری به شما القا می‌کنند خصوصاً زمانی که سعی دارید به صورت افقی تصویربرداری کنید.

گلکسی نوت ۹ همانند دیگر برادرش نوت ۸ گوشی بزرگی است اما با این وجود، باتری حجیم‌تر شده و سایز نمایشگر افزایش یافته و در عین حال تنها ۶ گرم سنگین‌تر شده و وزن آن به ۲۰۱ گرم رسیده است.

سامسونگ توانسته بدون اینکه سایز بدنه را تغییر دهد، صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی Super AMOLED را در آن قرار دهد. البته این کار بدون کم کردن حاشیه‌ها ممکن نبود و اگر به خوبی دقت کنید نوار‌های مشکی بالا و پایین نسبت به نوت ۸ باریکتر شده‌اند. رزولوشن صفحه نمایش ۱۴۴۰*۲۹۶۰ پیکسل و نسبت ابعاد آن ۱۸٫۵:۹ است. سامسونگ به طور پیشفرض رزولوشن را بر روی Full HD تنظیم کرده است اما شما می‌تواند در بخش تنظیمات صفحه نمایش آن را به Quad HD تغییر بدهید.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

پنل Super AMOLED بخش زیادی از نمای جلو گوشی را اشغال کرده است اما می‌توان دیگر امکاناتی را که سامسونگ در آن قرار داده را تماشا کرد. در بالای نمایشگر، بلندگو‌ی تماس قرار گرفته که اکنون به عنوان اسپیکر دوم عمل می‌کند. اسکنر عنبیه در کنار چراغ نوتیفیکشن قرار گرفته و با مقداری فاصله می‌توان دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی آن را دید.

کلید هوم حساس به فشار همانند S9 و Note 8 در سمت چپ و وسط آن است. با نگاهی به اطراف گوشی، می‌توان اسلات سیم کارت و کارت حافظه Micro SD را در بالای آن پیدا کرد، در حالی که جک ۳٫۵ میلی متری صدا، پورت USB و اسپیکر اصلی در زیر گوشی قرار گرفته‌اند.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

دکمه بیکسبی کماکان در این سری موجود است و سامسونگ قول داده قابلیت‌های کاربردی آن را افزایش دهد.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

هنگامی که گوشی را بچرخانید و به قاب پشتی بنگرید، تغییرات قابل ملاحظه‌ای را مشاهده خواهید کرد. اسکنر اثر انگشت به زیر دوربین‌ها رفته و دیگر در کنار آن‌ها قرار ندارد و در نتیجه دیگر شاهد این نخواهیم بود که در صورت تماس دست با اسکنر، لنز‌های دوربین لکه‌های انگشت را در بر بگیرند.

فضایی که سامسونگ برای دوربین‌ها کار گذاشته است، همچنان بزرگ و کمی عجیب نظر می‌رسد اما با توجه به محصولات قبلی، به آن عادت کرده‌ایم. دوربین اصلی همانند S9 وضوح ۱۲ مگاپیکسلی و دیافراگم f/1.5-2.4 دارد و با مقداری فاصله در کنار دوربین ثانویه با وضوح ۱۲ مگاپیکسل و دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است. تک فلاش LED نیز در کنار سنسور ضربان قلب قرار گرفته است.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

تا آنجا که به ظاهر گوشی مربوط می‌شود، سخت است بتوانید نوت ۹ را از نوت ۸ تشخیص دهید. تغییرات ظاهری جزئی‌اند و اگر اسکنر اثر انگشت در زیر دوربین‌ها قرار نمی‌گرفت، می‌توانستیم بگوییم که در واقع هیچ تغییر ظاهری شامل این گوشی نشده است. سامسونگ بهبود‌هایی را در فریم دور گوشی اعمال کرده که در جایگیری گوشی در دست تاثیر می‌گذارد و یکی از معدود تفاوت‌های رقم خورده است.

گلکسی نوت ۹ همانند نوت ۸ در برابر مایعات مقاوم است و از آنجایی که مداراهایی در داخل گوشی برای قلم S pen وجود دارد، روپوش‌هایی برای آن‌ها در صورت تماس با آب قرار گرفته است. قلم را می‌توانید مانند روال همیشگی از مکانش بیرون بیاورید البته باید دوباره با حالت درست آن را در درون گوشی قرار دهید.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

دیگر نیازی نیست نگران شارژ S pen باشید زیرا در آن چیزی به نام باتری وجود ندارد و در عوض از یک ذخیره‌ کننده نیرو استفاده می‌کند و تنها نیاز است به مدت ۴۰ ثانیه آن را در درون گوشی قرار دهید تا به مدت ۳۰ دقیقه بتوانید از اتصلات بلوتوث یا به اندازه ۲۰۰ کلیک به عنوان ریموت از آن استفاده کنید. حداکثر رنج کارکرد ریموت تا ۱۰ متر است.

هنگامی که قلم S Pen نیروی لازم را جمع آوری نکرده باشد، می‌توانید همانند نوت ۸ به خوبی از آن برای نوشتن، کشیدن و اسوایپ استفاده کنید و از دکمه آن برای خاموش کردن صفحه نمایش بهره ببرید.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

گلکسی نوت ۹ هم از شارژ وایرلس و هم از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند هر چند ارتقاء استانداری در این مورد صورت نگرفته و همچنان با شارژ سریع adaptive و QuickCharge 2.0 سازگار است و تا حدودی برای باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری آن ناامیدکننده است زیرا زمان زیادی به طول می‌انجامد تا باتری توسط فناوری QuickCharge 2.0 شارژ شود.

نوت ۹ در ۴ رنگ ارغوانی، آبی آسمانی، مسی متالیک و مشکی در دسترس خواهد بود. سامسونگ بر خلاف دیگر رقبا به سراغ ترند‌های فعلی بازار نرفته و از رنگ‌های شفاف و انعکاس کننده نور استفاده نکرده و به همان رنگ‌های همیشگی بسنده کرده است. البته اگر با سیاست سامسونگ آشنا باشید، می‌دانید که این شرکت چندان علاقه ندارد از مسیر دیگر شرکت‌ها را پیروی کند و این را می‌توان در بکار نبردن Notch در نوت ۹ متوجه شد. البته خلاقیتی که سامسونگ در رنگ بندی S Pen استفاده کرده، جذابیتی خاصی به قلم بخشیده است.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

گلکسی نوت ۹ به طور کلی از نظر ظاهر هیچ چیز غیرمنتظره یا شگفت انگیزی در خود ندارد و ممکن است سامسونگ دیزاین سری نوت را در سری بعد تغییر دهد، شاید هم این کار را انجام ندهد، به هر حال این گوشی در قامت یک پرچمدار است و تغییرات ریزی که در آن صورت گرفته است، همچنان حس یک گوشی لوکس و پرمیوم به شما دست خواهد داد و البته نباید رنگ‌های جدید را فراموش کنید. حداقل برای امسال چنین دیزاینی قابل قبول است.

نرم افزار و عملکرد

رابط کاربری Experience سامسونگ به همراه اندروید Oreo

از آنجایی که گلکسی نوت ۹ از نظر ظاهر تنها یک مدل بروز شده از نوت ۸ است، پس نباید تعجب کنید اگر از لحاظ نرم افزاری با تغییر چشمگیری مواجه نشوید. با این حال نرم افزارهای موجود بر گوشی S9 پایه و اساس رابط کاربری Experience گلکسی نوت ۹ را تشکیل می‌دهند.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

البته نباید این موضوع را به عنوان انتقاد در نظر گرفت. پوسته اختصاصی سامسونگ در طول این سال‌ها مسیر طولانی را طی کرده و اگر به خاطر داشته باشید این رابط کاربری با عناوینی همچون قدیمی، کند و با هنگ زیاد شهره بود. اما در حال حاضر یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین رام‌های اندروید است. بنابراین کاربران تازه وارد و کاربران قدیمی این رابط کاربری ابتدا باید انتظارات خود را با نیازهای خود مطابقت دهند و سپس آن را با رابط کاربری گلکسی نوت ۹ مقایسه کنند. Experience 9.0 همچنان بر روی اندروید Oreo اجرا می‌شود و تقربیا با رابط کاربری گوشی گلکسی S9 تفاوتی ندارد جز اینکه یک سری برنامه‌های مخصوص به نوشتار و یادداشت کردن به آن اضافه شده است.

اگر شما تاکنون تجربه کار کردن با این رابط کاربری را نداشته باشید، باید به شما بگوییم مطمئناً عاشق برخی از قابلیت‌های جذاب آن می‌شوید و البته برخی از آن‌ها نیز برای شما آزار دهنده خواهند بود. بیکسبی دستیار صوتی هوشمند سامسونگ کنترل خوبی بر کل گوشی دارد و می‌تواند فرمان‌های صوتی شما را به صورت متوالی اجرا کند اما در برخی جنبه‌های معمولی همچون جمع آوری اطلاعات به صورت آنلاین از دیگر رقبای خود عقب است.

البته سامسونگ قرار نیست به این زودی دست از حمایت برای دستیار هوشمند خود بردارد و بیکسبی در مراحل اولیه قرار دارد و یک دکمه سخت افزاری و یک صفحه از هوم اسکرین به آن اختصاص داده شده و برای تاثیرگذاری بیشتر، سازگاری‌های بیشتری با دوربین اعمال شده است. البته با این حال وظایف مربوط به هوش مصنوعی و جستجوهای آن قابل اتکا نیستند. خوشبختانه بیکسبی را به راحتی می‌شود نادیده گرفت و با غیر فعال کردن دکمه سخت افزاری، می‌توانید وانمود کنید که همچنین چیزی اصلا وجود ندارد.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

اصرار سامسونگ برای گسترش هوش مصنوعی می‌تواند نشان دهنده رویکرد کلی شرکت نسبت به خدمات نرم‌ افزاری و سرویس‌ها باشد. به طور عمده سامسونگ قصد دارد به صورت مستقل به سطح مشخصی برسد و و در عوض از سرویس‌های AOSP (اوپن سورس بودن اندروید) برای جامه عمل پوشاندن به این هدف استفاده کند. شاید این یک استراتژی مناسب از طرف این شرکت باشد و اگر زمانی گوگل سیاست‌های باز خود را نسبت به سیستم عامل اندروید تغییر دهند، سامسونگ می‌تواند یک برگ برنده در اختیار خود داشته باشد.

با این حال از نقطه نظر کاربر نهایی، با نرم افزارهای اختصاصی زیادی روبرو خواهد شد که به صورت پیشفرض در گلکسی نوت ۹ نصب هستند اما با این وجود نمی‌توانیم ادعا کنیم که فروشگاه Samsung apps با وجود فروشگاهی قدرتمند همچون پلی استور گوگل، کاربرد خاصی دارد. دیگر نرم افزارهای سامسونگ واقعا مفید هستند همانند مرورگر پیشفرض گوشی که توانایی پشتیبانی از ad-block (بلاک تبلیغات) را نیز دارد. قابلیت Secure Folder، ویژگی‌های اضافی جدیدی را فراهم آورده و بر اساس پلتفرم امنیتی Knox عمل می‌کند. Knox یکی از بهترین فضاهای امن را در سیستم عامل اندروید در اختیار کاربران قرار می‌دهد و یکپارچگی کامل و عمیقی با سیستم عامل دارد و گزینه‌های امنیتی بیومتریک مختلفی همانند اسکنر عنبیه و اسکنر اثر انگشت جدید را در دسترس گلکسی نوت ۹ قرار می‌دهد. برای راحتی بیشتر، مدیریت اتوماتیک رمز عبور وجود دارد که به صورت ترکیبی عمل می‌کند.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

DeX یکی دیگر از ویژگی‌های ارزشمند افزوده شده است که مخصوص کارهای مدیریتی و تجاری است و یکی از بهترین محیط‌های دسکتاپی در حوزه اندروید محسوب می‌شود. در طول این مدت در کنار سامسونگ، تنها هواوی بوده که در این حوزه سرمایه گذاری کرده اما سامسونگ بی‌کار ننشسته و تغییراتی در آن ایجاد نموده است.

نسخه DeX عرضه شده همراه با گلکسی نوت ۹، یک سری از قابلیت‌های مدل هواوی را با خود به همراه آورده و می‌توان با اتصال گوشی به نمایشگر خارجی، صفحه نمایش گوشی به عنوان Trackpad ( همانند پد لمسی لپ‌ تاپ‌ها) و قلم به صورت ورودی آن کار می‌کند و خود گوشی را می‌توان به عنوان کیبورد استفاده کرد هر چند به راحتی تاچ پد نخواهد بود. از لحاظ تئوری می‌تواند نیاز به یک ماوس جداگانه رفع کند و برای هنرمندان دیجیتال قابلیت‌های جالبی را به نمایش بگذارد.

یکی دیگر از قابلیت‌های الهام گرفته شده از هواوی مربوط به توانایی استفاده از آن بدون نیاز به داک است. پیش‌تر برای انجام این کار به قدرت سخت‌افزاری نیاز بود اما در حاضر تنها با یک دانگل ساده می‌توان از آن استفاده کرد. سامسونگ مدتی است چنین دانگل‌هایی را عرضه می‌کند اما این برای اولین بار است که Dex دیگر نیازی به داک ندارد.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

البته استفاده از لوازم جانبی ورودی می‌تواند عملکرد آن را افزایش دهد و هنگامی که نیازی به استفاده همزمان از آن به عنوان ماوس و کیبورد نداشته باشید، می‌توانید روی عملکرد با کیفیت آن حساب باز کنید. قلم S pen می‌تواند به عنوان ریموت در DeX نیز کار کند.

به طور کلی، همانند دیگر بخش‌های گوشی و رابط کاربری، DeX جدید بیشتر شامل بروزرسانی و بهبود‌هایی شده و تغییرات عمده‌ای در آن شکل نگرفته است. اما با این حال قابلیت‌های اضافه شده، ورق را کاملا برگردانده و برای بسیاری تبدیل یکی از نیازهای ضروری آنان شده است. به غیر از Dex و تغییرات جزئی در نرم افزار دوربین، سخت است بگوییم تغییرات مشهودی در دیگر بخش‌های رابط کاربری گلکسی نوت ۹ صورت گرفته است. در بخش پیام رسان ویژگی AR Emoji باعث جلب توجه بسیاری شده است و شما می‌توانید شکلک چهره خود را با استفاده از آن بسازید.

قلم S Pen جدید

قلم S Pen برای مدت طولانی است که نماد سری نوت شناخته می‌شود. معقوله قلم ایده‌ی جدیدی نیست و در حقیقت بیشتر یادآور دروه‌ای است که کامپیوتر‌های جیبی حکمفرما بودند. اما با این حال این غول کره‌ای توانسته از این آزمایش سربلند بیرون آید و قلم‌ها را برای عصر گوشی‌های هوشمند بیاورد.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

در چندین سری اخیر گوشی‌های گلکسی نوت، قلم S Pen از نظر عملکرد و اصول کاربری تغییری به چشم ندید. اگر چند ترفند ارگونومیک را کنار بگذاریم، قلم S Pen جزو موارد قابل اطمینان محسوب می‌شود و نزد طرفدارن سری نوت بسیار محبوب است.

به لطف تکنولوژی بلوتوث و اتصالات آن، قلم S pen گلکسی نوت ویژگی‌های جدید را با خود به همراه دارد. اگر از ظاهر قلم وارد قضیه بشویم، به نظر خواهد رسید که هیچ تغییر بنیادینی در آن به وجود نیامده و با نمونه تکراری طرف هستیم اما اگر بیشتر دقت کنید، از قلم S pen نوت ۸ بزرگ‌تر است و سایز آن معادل ۵٫۷ * ۴٫۳۵*۱۰۶٫۳۷ میلی متر است و وزنی در حدود ۳٫۱ گرم دارد. اگر قلم‌های دو گوشی نوت ۸ و نوت ۹ را در کنار هم قرار دهید، این تفاوت مشهودتر خواهد بود و بلندتر شدن آن را حس خواهید کرد که تغییر خوشایندی است و در دست راحت‌تر جای می‌گیرد.

تفاوت دیگر ظاهری مربوط به رنگ آن می‌شود، اگر گذشته‌های قلم‌های S pen را بررسی کنیم، می‌بینیم که همیشه از یک رنگ برای آن استفاده شده است. سامسونگ این بار تصمیم گرفته تا بدنه آن را با رنگ گوشی مطابقت دهد البته به استثنای رنگ آبی که با S pen زرد رنگ مواجه خواهید شد.

در رابطه با ویژگی‌های کاربردی آن، بلوتوث به قلم اجازه می‌دهد تا به صورت مداوم به گوشی متصل باشد و تا رنج ۱۰ متر نیز عمل می‌کند. این بدین معنا است که قلم حالت انفعالی دارد، سامسونگ برای تامین انرژی مورد نیاز مدار‌های بلوتوث، یک ذخیره کننده نیرو قرار داده و در صورت خارج کردن قلم از شیار درون گوشی، می‌توان به اندازه ۲۰۰ کلیک یا ۳۰ دقیقه از آن استفاده کرد. برای شارژ شدن آن باید دوباره آن را در درون شیار به مدت ۴۰ ثانیه قرار دهید.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

اینطور می‌توان بیان کرد که سیستم قلم بسیار شسته و رفته است و همچنین سامسونگ فراموش نکرده که ضد آب بودن S pen را تضمین کند تا با باقی اجزاء گوشی سازگار باشد.

از لحاظ عملکرد، قلم S pen می‌تواند فشار کوتاه، ضربه بلند مدت و دو ضربه متوالی را تشخیص دهد و بر اساس آن عمل کند. همچنین به صورت ریموت می‌توان از آن به عنوان دکمه شاتر دوربین استفاده کرد، با دابل کلیک کردن می‌توان بین دوربین‌های اصلی و سلفی سوئیچ کرد. این قابلیت جدید با DeX یکپارچگی کاملی دارد و هنگام نمایش فایل پاورپوینت از ریموت برای عوض کردن‌ اسلاید‌های آن استفاده شود. S pen نیز می‌تواند برای کنترل پخش فایل‌های چندرسانه‌ای به کار رود.

با این حال خبر خوب دیگری نیز وجود دارد و سامسونگ بزودی SDK دکمه قلم را برای دیگر توسعه دهندگان منتشر می‌کند. بنابراین قرار است شاهد امکانات بی‌حد و حصری همچون استفاده خلاقانه از آن برای بازی‌های اندرویدی باشیم. برخی از اپلیکشن‌ها همانند Snapchat و YouTube به صورت پیشفرض از کلیک‌های قلم پشتیبانی می‌کنند.

اگر سوالی مبنی بر خراب شدن ذخیره کننده نیرو یا تمام شدن شارژ آن ذهن شما را مشغول کرده، باید به شما بگوییم در صورتی که این اتفاق رخ بدهد، قلم S pen قابلیت بلوتوث خود را از دست می‌دهد و تبدیل به یک S pen معمولی می‌شود همانند قلم نوت ۸ که سطح فشار آن ۴۰۹۶ می‌شود و برای نقشه برداری و اقدامات سریع می‌توان آن را استفاده کرد.

کارایی

یک بار دیگر باید تکرار مکررات کنیم و به شما بگویم در بخش سخت افزار نیز با بهبود‌هایی طرف هستیم و نه تغییرات بنیادین و پیشرفت‌هایی که تجربه‌ی بهتری در اختیار شما می‌گذارند، البته همه چیز به اولویت‌های شما بستگی دارد. از نقطه نظر سخت افزاری، گلکسی نوت ۹ نوت از همان چیپستی استفاده می‌کند که در گوشی گلکسی S9 قرار گرفته است. این بدین معنا است که در اکثر مناطق با پردازنده هشت هسته‌ای Exynos 9810 Octa (۴x2.7 GHz Mongoose M3 & 4×1.8 GHz Cortex-A55) و با پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP18 عرضه شود. در رابطه با مناطق خاص پردازنده Qualcomm Snapdragon 845 (۴x2.7GHz Kryo 385 Gold & 4×1.7GHz Kryo 385 Silver) به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 630 استفاده می‌شود.

برای نسخه پایه کماکان از ۶ گیگابایت حافظه رم استفاده شده و در صورتی که مایل باشید حافظه رم بیشتری در اختیار داشته باشید، می‌توانید نسخه ۸ گیگابایتی را خریداری کنید و همانطور که می‌دانید حافظه رم در سیستم عامل اندروید تاثیر بسزایی دارد. در صورت خرید مدل ۸ گیگابایتی، ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی به شما تعلق می‌گیرد. با توجه به علاقه کاربران به ثبت فیلم‌های ۴K سامسونگ فضای ذخیره سازی را افزایش داده و برای مدل پایه ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته است.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

خبر خوب دیگر این است که اسلات Micro SD در دستگاه قرار داده شده و سامسونگ تایید کرده که تا ۵۱۲ گیگابایت را پشتیبانی می‌کند و تبدیل به بخش‌هایی شده این شرکت مانور زیادی بر آن داده و با تبلیغاتی که انجام داده نوت ۹ را به عنوان اولین گوشی ۱ ترابایتی معرفی کرده است. تمامی این تبلیغاتی زمانی درست خواهد بود که شما توان پرداخت هزینه کارت ۵۱۲ گیگابایتی Micro SD را داشته باشید.

یکی دیگر از ترندهای اخیر گوشی‌های هوشمند مربوط به افزایش محبوبیت گیمینگ بر روی سیستم عامل‌های موبایل است و سامسونگ به خوبی از آن خبر دارد. گلکسی نوت ۹ به وضوح از گوشی‌های پیشینش در این امر بهتر شده است و با توجه به قرار دادن اسپیکرهای استریو و باتری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی آمپر، گام‌های محکمی در این زمینه برداشته است.

پیشرفت‌های خوبی در خنک کننده گلکسی نوت ۹ صورت گرفته تا هنگام گیمینگ به صورت مداوم بتواند گرمای تولیدی توسط بازی‌ها را دفع کند. توجه داشته باشید که این خنک کننده کربنی لوله‌هایی سه برابر بزرگتر از گلکسی S7 دارد. در صورتی که این ادعا درست باشد، باید عملیات خنک شدن دستگاه ۲۰ درصد سریع‌تر از گوشی گلکسی نوت ۸ انجام بشود.

در حال حاضر ما دوست داریم صحت این ادعا را آزمایش کنیم اما برای آن باید مقدار بیشتری صبر کنید تا اینکه دستگاه را به طور کامل بررسی کرده و نتایج آن را به شما اعلام کنیم. مقایسه‌ای که سامسونگ میان این خنک کننده انجام داده، نمی‌تواند دقیق باشد زیرا این دو دستگاه از چیپست‌های متفاوتی استفاده می‌کنند و گرمای تولیدی توسط آن‌ها متفاوت است.

صرف نظر از این موضوع، به محض اینکه بتوانیم، گوشی گلکسی نوت ۹ را در نرم‌ افزارهای بنچمارک‌ تست خواهیم کرد، هرچند نباید انتظار داشته باشیم که عملکرد متفاوتی نسبت گلکسی S9 نشان دهد و نزدیک به یکدیگر خواهند بود. با توجه به رزولوشن ۱۴۴۰*۲۹۶۰ هر دو دستگاه، حتی نرخ فریم بر روی صفحه نمایش احتمالا مشابه خواهد بود.

دوربین و جمع بندی

دوربین

سامسونگ برای گلکسی نوت ۹ سنسور‌های دوربین گوشی S9 را قرض کرده و آن‌ها را برای دوربین‌های دوگانه این گوشی استفاده کرده است. سایز پیکسل‌های دوربین ۱۲ مگاپیکسی آن برابر با ۱٫۴µm است ( در مدل اگزینوس سامسونگ از نام اختصاصی ISOCELL استفاده کرده است) و پشت لنز آن دیافراگم با گشودگی f/1.5-2.4 قرار گرفته است. البته موقعیت‌های دیافراگم ثابت هستند و شما می‌توانید بین F/1.5 و f/2.4 یکی را انتخاب کنید و به جزء این دو، موقعیت دیگری در اختیار شما نیست. اگر شما در حالت دستی ( Manual، Expert) از دوربین استفاده کنید، گوشی به صورت خودکار گشودگی دیافراگم را انتخاب می‌کند. یکی از بخش‌هایی که پیکسل‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، مربوط به فوکوس اتوماتیک تشخیص فاز دوال پیکسل است.

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دیگر به منظور تله فوتو استفاده می‌شود اما سایز سنسور آن کوچکتر شده و به اندازه ۱٫۰µm رسیده است. گشودگی دیافراگم آن به صورت ثابت f/2.4 است.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

در تاریکی مطلق یا فضا‌هایی که نیاز به نور دارند، تک فلش LED در کنار دوربین قرار گرفته است. از زمان عرضه گلکسی S2 تاکنون هیچ تغییری در این زمینه اتفاق نیفتاده است و به نظر می‌رسد سامسونگ هیچ برنامه‌ای برای قرار دادن فلش‌های LED دوگانه و چهارگانه در گوشی‌های پرچمدار خود ندارد.

گوشی گلکسی نوت ۹ سه مرتبه ۴ تصویر همزمان را می‌گیرد و نتایج را سه بار باهم ادغام می‌کند که در نهایت باعث می‌شود شاهد نویز کمتری در تصاویر ثبت شده باشیم. سامسونگ قول داده که این تکینک باعث می‌شود نویز تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و نتیجه بدست آمده واقعا تحسین برانگیز است. ترکیب این تکنیک به همراه دیافراگم f/1.5، در شرایط نوری کم تاثیری زیادی بر تصاویر ثبت شده دارد و نویز به طور مشهودی کاهش می‌یابد و با جزئیات دقیق‌تری روبرو هستیم.

گوشی گلکسی نوت ۹ از دوربینی با هوش مصنوعی بهره می‌برد و در این مورد باید به سامسونگ دست مریزاد گفت زیرا می‌تواند صحنه‌ها را به صورت هوشمند تشخیص دهد. به طور مثال، در صورتی که بر روی لنز دوربین چیزی قرار گرفته باشد، اپلیکشن شما دوربین به شما اخطار می‌دهد تا مشکل را برطرف کنید همانند تمیز کردن لنز‌های دوربین که باعث تاری تصاویر شده‌اند و در برخی مواقع اگر شخصی چشمک بزد یا اینکه دست عکاس بلرزد، دوربین پیشنهاد خواهد کرد که تصویر دیگری گرفته شود. تشخیص هوشمند برای فیلم برداری سوپر اسلوموشن ۹۶۰p نیز وجود دارد.

ما برای شما چندین نمونه از تصاویر ثبت شده توسط دوربین گلکسی نوت را برای شما قرار داده‌ایم اما زمانی که بررسی کامل را انجام دهیم، جزئیات بیشتری در اختیار شما قرار خواهیم داد.

برداشت‌های اولیه در رابطه با گلکسی نوت ۹

گلکسی نوت ۹ آنچان پیشنهاد‌های شگفت انگیزی برای ارائه ندارد و به طور کلی ارتقاء‌هایی نسبت به گوشی گلکسی نوت ۸ داشته است. با گذشت یک سال از معرفی گلکسی نوت ۸، این گوشی کماکان قدرت و جذابیت خود را حفظ کرده است و گوشی گلکسی نوت ۹ گزینه مناسبی برای دارندگان سری قبل نیست. حتی کاربران گوشی گلکسی S9 با گوشی متفاوتی مواجه نیستند و در صورت خرید آن، تنها یک گوشی گلکسی S9 همراه با قلم را دریافت خواهند کرد.

اما برای دیگر افراد، این گوشی به شدت توصیه می‌شود و دیگر شرکت‌ها این گوشی را تهدیدی برای پرچمداران خود می‌دانند و از آن هراس دارند و دلیل آن کاملاً واضح است زیرا گوشی گلکسی نوت ۹ تمام امکاناتی را که یک گوشی هوشمند باید داشته باشد را دارا است و علاوه بر آن ویژگی‌های مدیرتی و مهارتی آن برتری خاصی نسبت به باقی محصولات دارد.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ - تکفارس 

قلم S Pen یکی از ویژگی‌های کلیدی محصولات سری نوت محسوب می‌شود اما نباید از صفحه نمایش جذاب Super AMOLED، پردازنده جدید به همراه فضای ذخیره سازی بیشتر، دوربین‌های پیشرفته دوگانه و باتری حجیم آن غافل شد. می‌توان اینطور عنوان کرد که به جزء سرعت شارژ شدن گوشی، در تمامی بخش‌ها شاهد بهبودهایی هستیم که تجربه‌ی جدیدی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بررسی اولیه گوشی گلکسی نوت ۹ به پایان رسید. آیا این بررسی توانسه نظر شما را نسبت به گلکسی نوت ۹ جلب یا اینکه تغییر دهد؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید