کاهش مسمومیت در درمان سرطان با هوش مصنوعی - تکفارس 
کاهش مسمومیت در درمان سرطان با هوش مصنوعی - تکفارس 
کاهش مسمومیت در درمان سرطان با هوش مصنوعی - تکفارس 

کاهش مسمومیت در درمان سرطان با هوش مصنوعی

پوریا اسدی
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - 10:30
کاهش مسمومیت در درمان سرطان با هوش مصنوعی - تکفارس 

تشخیص سرطان می‌تواند یک اتفاق ویرانگر باشد  و برای بیماران مبتلا به سرطان مغز، این تشخیص سخت‌تر هم خواهد بود. این فقط بیماری نیست که جانکاه است – خود درمان نیز می‌تواند برای بدن و روح فرساینده باشد.

در تلاش برای بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان، یک تیم از محققان موسسه فناوری ماساچوست از یادگیری ماشینی برای جلوگیری از مسمومیت با داروهای سرطان استفاده کرده‌اند. محققان به طور خاص گلیوبلاستوما را مورد هدف قرار داده‌اند که نوع مهاجم سرطان مغز است و پیش آگهی از آن در بزرگسالان، کمتر از پنج سال است.

درمان سرطان دشوار است، ترکیب کردن داروهای متعدد با تابش درمانی – معجونی است که می‌تواند باعث عوارض جانبی شود. هدف پروژه MIT استفاده از هوش مصنوعی است تا بتواند حداقل و حداکثر دوز دارو را که هنوز هم موثر باشد شناسایی کند. به این ترتیب، عوارض جانبی به حداقل می‌رسد.

تیم MIT برای شناسایی کوچکترین دوزهای موثر، هوش مصنوعی‌ را با مدل‌هایی از رژیم‌های درمان که در حال حاضر مورد استفاده هستند آموزش دادند و دوز را طوری تنظیم می‌کنند تا این هوش مصنوعی بتواند پروتکل درمان بهینه با پایین‌ترین توان و تناوب را برای یک تومور با اندازه‌ی مشخص ،شناسایی کند. این سیستم ۵۰ آزمایش را روی بیماران انجام داده و موفق به کاهش دارو تا نیمی‌از دوز توصیه شده توسط پزشک، شده است.

هوش مصنوعی با استفاده از روشی به نام تقویت یادگیری، آموزش داده شده است. این روش شبیه به نحوه تمرینات آموزش حیوانات خانگی برای اطاعت از دستورات است. اقدام درست انجام دهید، پاداش دریافت کنید، عمل غلطی انجام دهید، پاداش را دریافت نکنید (یا مجازات شوید). برای  هوش مصنوعی، این جایزه درمان نیست، بلکه یک عدد مثبت یا منفی است که موفقیت الگوریتم را نشان می‌دهد.

استفاده از هوش مصنوعی به معنای این نیست که کارهای پزشکان را به طور کامل انجام می‌دهد. بلکه این به معنای راهنمایی پزشکان برای ارائه گزینه‌های مناسب‌تر درمان است.

Pratik Shah، محقق اصلی MIT، که نظارت بر این تحقیقات را بر عهده داشته به Digital Trends گفت:

توصیه‌های الگوریتم را می‌توان توسط کارشناسان انسانی مورد استفاده قرار داد تا آزمایشات امن‌تر و موثرتری را به کار بگیرند. این سیستم الگوریتم دیجیتال همچنین می‌تواند بیماران را در مورد مسیرهای بالقوه‌ای که بیماری‌های آنها می‌تواند به درمان پاسخگو باشد، اطلاع و آموزش دهد.

هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در خدمات بهداشتی به کار گرفته می‌شود و برای همه چیز از کشف داروهای جدید گرفته تا تشخیص بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پژوهش MIT در این هفته در کنفرانس Machine Learning for Healthcare  دانشگاه استنفورد ارائه خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید