بررسی تخصصی نمایشگر هوشمند Lenovo Smart Display| رقیبی جدی برای Echo Show - تکفارس 
بررسی تخصصی نمایشگر هوشمند Lenovo Smart Display| رقیبی جدی برای Echo Show - تکفارس 
بررسی تخصصی نمایشگر هوشمند Lenovo Smart Display| رقیبی جدی برای Echo Show - تکفارس 

بررسی تخصصی نمایشگر هوشمند Lenovo Smart Display| رقیبی جدی برای Echo Show

پوریا اسدی
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - 16:35
بررسی تخصصی نمایشگر هوشمند Lenovo Smart Display| رقیبی جدی برای Echo Show - تکفارس 

نمایشگر هوشمند لنوو که توسط گوگل پشتیبانی می‌شود، یک رقیب عالی برای آمازون اکو است. این محصول نه تنها طراحی شیک را همراه با صفحه‌ی نمایش خیره‌کننده و اسپیکرهای عالی ارائه می‌دهد، بلکه یک وسیله با تمام قابلیت‌های اضافی و ویژگی‌هایی است که گوگل از آن پشتیبانی می‌کند. با تک‌فارس همراه باشید.

آمازون ممکن است پیش‌گام جنبش اسپیکر هوشمند باشد، اما گوگل نیز فاصله‌ای با این شرکت ندارد. یک سال پس از این‌که آمازون اولین اکو را به بازار عرضه کرد، گوگل با Home مسیر آمازون را در پی گرفت. این کمپانی دوباره محصولی دیگر از آمازون را کپی کرد که Home Mini نام داشت و  به واقع نسخه‌ای از Echo Dot است. ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. سال گذشته، آمازون Echo Show را عرضه کرد؛ اسپیکری هوشمند با صفحه‌ی نمایش و جالب این‌که گوگل هم اوایل امسال  اعلام کرد این شرکت محصولی با صفحه‌ی نمایش هوشمند عرضه خواهد کرد.

نمایشگر هوشمند لنوو که توسط گوگل پشتیبانی می‌‎شود، یک رقیب عالی برای آمازون اکو است. این محصول نه تنها طراحی شکیلی را به همراه داشته و دارای صفحه‌ی نمایش خیره‌کننده و اسپیکرهایی با کیفیت عالی است، بلکه گوگل نیز از تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن پشتیبانی می‌کند. این بار گوگل سخت افزار این محصول را نمی‌سازد؛ حداقل نه تا به این جای کار. همانند اکوسیستم اندروید، این شرکت با چندین سازنده‌ی سخت‌افزار مشارکت می‌کند تا یک سری از نمایشگرهای هوشمند مختلف را عرضه کنند.

بررسی تخصصی نمایشگر هوشمند Lenovo Smart Display| رقیبی جدی برای Echo Show - تکفارس 

اولین نمایشگر هوشمند با همکاری شرکت لنوو ساخته شده و توقعات را بسیار بالا برده است. مدل ۸ اینچی این نمایشگر هوشمند با قیمت ۲۰۰ دلار و نسخه‌ی ۱۰ اینچ آن نیز با قیمت ۲۵۰ دلار در دسترس قرار دارند این وسیله ظاهری شکیل و صفحه‌ی نمایش خیره کننده دارد و کیفیت صدای آن نیز فوق العاده است. پس از چند روز کار با این نمایشگر هوشمند، می‌توان با اطمینان گفت که نمایشگر هوشمند لنوو (و سری نمایشگرهای هوشمند گوگل به طور کلی) رقیبی جدی برای سری اکوی آمازون به شمار می‌آید.

هرچقدر که ما Echo Show آمازون را دوست داشتیم اما از طراحی آن راضی نبودیم. از سوی دیگر نمایشگر هوشمند لنوو، واقعا محصول زیبایی است. پوسته‌ی سفید به مانند یک تبلت فانتزی، صفحه‌ی نمایش بزرگ HD IPS در قسمت جلو و اسپیکر باریک در سمت چپ ظاهری فوق العاده به این نمایشگر هوشمند داده‌اند. در قسمت پشتی دستگاه برآمدگی مثلث مانندی وجود دارد که صفحه‌ی نمایش را به صورت افقی یا عمودی نگه می‌دارد که حالت دوم برای تماس‌های ویدئویی در نظر گرفته شده است.

هنگامی‌که قصد استفاده از تماس ویدئویی را ندارید، قادر خواهید بود پوشش فیزیکی را بر روی لنز قرار دهید از این روی برای کسانی که نگران حفظ حریم خصوصی هستند بسیار عالی است. از سوی دیگر، Echo Show دوربین و میکروفون را با یک دکمه غیرفعال می‌کند که اگر شما بخواهید دوربین را مسدود کنید، عملا این وسیله بلااستفاده خواهد شد.

راه اندازی نمایشگر هوشمند ساده است، اما ابتدا باید برنامه‌ی Google Home را نصب کنید. به محض این‌که من آن را اجرا کردم، برنامه بلافاصله سخت‌افزار را تشخیص داد. پس از این‌که وای‌فای را تنظیم و آن را به حساب کابری گوگل متصل کردم، به طور خودکار خدمات و سخت‌افزارهای متصل به حساب گوگل را شناسایی کرد. Google Music بلافاصله در دسترس بود و من می‌توانستم به هر دوربینی را که در اطراف خانه داشتم دسترسی پیدا کنم. به عنوان مثال گفتن “مقابل درب را به من نشان بده”، یک نمایه از دوربین در ان مکان را به نمایش خواهد گذاشت. شما همچنین می‌توانید نمایشگر هوشمند را به سرویس‌های دیگر مانند اسپاتیفای یا  پاندورا و یا دیگر محصولات مربوط به خانه‌های هوشمند شخص ثالث مانند لامپ‌های HUE فیلیپس متصل کنید.

البته لازم به اشاره است که این تنظیمات در اندروید سریع‌تر از iOS است. در استفاده از اندروید، من نیازی به وارد کردن گذرواژه‌ی وای‌فای نداشتم زیرا به طور خودکار همگام سازی شده بود. همچنین تایید کردن شماره تلفن Duo برای تماس‌های ویدئویی از طریق iOS، بسیار دشوارتر بود من مجبور شدم یک برنامه‌ی جداگانه Duo را در ابتدا دانلود کنم و سپس زمانی که سعی کردم حساب Duo را با گوگل مرتبط کنم برنامه‌ی اصلی، تأیید را انجام نمی‌داد. لنوو و گوگل به من گفتند که از زمان بروزرسانی، این مشکل رفع شده است اما  هنگامی‌ که من دوباره آن را آزمایش کردم مشکل هنوز پا برجا بود.

بررسی تخصصی نمایشگر هوشمند Lenovo Smart Display| رقیبی جدی برای Echo Show - تکفارس 

برخی از تفاوت‌ها میان دو مدل فراتر از اندازه‌های آن‌ها است. نسخه‌ی ۸ اینچی قابی به رنگ خاکستری دارد در حالی که نسخه‌ی ۱۰ اینچی با طرح چوب بامبو عرضه شده است. مدل ۸ اینچ دارای صفحه نمایش HD با وضوح ۱۲۰۰ × ۸۰۰ بوده و مدل ۱۰ اینچی نیز به صفحه‌ی نمایش FHD با وضوح ۱،۲۰۰ × ۱۹۲۰ است. نسخه ۱۰ اینچی فضای بیشتری را در اختیار می‌گیرد، و برای آشپزخانه‌های کوچک و اتاق نشیمن زیاد مناسب نیست. اگر تمایل دارید که از نمایشگر هوشمند برای تماشای  ویدئوهای یوتیوب استفاده کنید، این صفحه‌ی نمایش بزرگ بسیار مناسب است.

صفحه‌ی نمایش این دستگاه واقعا شگفت انگیز است. نمایشگر رنگ‌ها را غنی و اشباع شده به نماش می‌گذارد و تصاویر فوق العاده واضح هستند. تماشای فیلم‌های یوتیوب روی آن لذت بخش بوده و یک قاب عکس دیجیتال عالی را (زمانی که شما آن را به کتابخانه‌ی Google Photos خود متصل می‌کنید) ایجاد می‌کند. صدای اسپیکرها شگفت‌انگیز است. البته صدای بیس عمیقی مانند Sonos One ندارد اما این اسپیکر ۱۰ وات دارای صدای بسیار واضحی است.

صفحه‌ی اصلی به طور پیش‌فرض، پیش‌بینی آب و هوای محلی و قرار ملاقات‌های تقویم را نشان می‌دهد. اما به لطف برنامه‌ها و خدمات گوگل، صفحه‌ی نمایش لمسی روی نمایشگر هوشمند گوگل بسیار مفید است. برای مثال، Google Maps یکی از ویژگی‌های مورد علاقهی من است. هنگامی‌ که پرسیدم « مسیر پل گلدن گیت را نشان بده » نقشه را همراه با شرایط ترافیک به نمایش گذاشت و حتی مسیر را به تلفن هوشمند من هم فرستاد (بدون این‌که از من سوال کند).

در نمایشگر هوشمند گوگل جستجو در وب تجربه‌ی بهتری نسبت به Echo است. وقتی پرسیدم “بلندترین کوه دنیا کدام است؟” نمایشگر نتایج را با یک روش بصری غنی نشان داد و عکس‌های کوچک از ۱۰ کوه بلند دنیا را با هم ترکیب کرد. در قسمت پایین نتایج، پیشنهاداتی برای پیگیری بیشتر نمایش داده می‌شود مانند “کوه اورست چقدر بلند است؟” یا “K2 چه ارتفاعی دارد؟” که می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد موضوع جستجو به دست آورید.

بررسی تخصصی نمایشگر هوشمند Lenovo Smart Display| رقیبی جدی برای Echo Show - تکفارس 

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده، چگونگی نمایش دستور العمل‌های آشپزی است. من “سوپ مرغ” را جستجو کردم و نتایج آن را از انواع وب‌سایت‌هایی مانند TheKitchn و Network Food به من نشان داد. پس از انتخاب دستور العمل،  می‌توانید با گفتن “شروع به پختن” و یا لمس دکمه‌ی معادل برروی صفحه، شروع به کار کنید. دستیار صوتی سپس مواد تشکیل دهنده را با یک راهنمای تصویری کامل و گام به گام برای شما می‌خواند. شما می‌توانید از ” Hey Google, next step ” نیز استفاده کنید.

به عنوان بخشی از اپلیکیشن Google Home، نمایشگر هوشمند دارای ویژگی روتین است که به شما امکان می‌دهد تا از یک جمله‌ی کلیدی برای شروع یک سری از اعمال استفاده کنید. به عنوان مثال، “صبح بخیر” می‌تواند باعث اعلام وضع آب و هوا، ترافیک و قرار ملاقات‌های روزانه شما به طور مرتب بشود. و البته، شما می‌توانید از آن برای تنظیم تایمر، آلارم و یادآور نیز استفاده کنید.

بررسی تخصصی نمایشگر هوشمند Lenovo Smart Display| رقیبی جدی برای Echo Show - تکفارس 

خوشبختانه شما می‌توانید چندین حساب گوگل را به نمایشگر هوشمند اضافه کنید و به لطف ویژگی Voice Match Google Home، لازم نیست نگران مشاهده‌ی قرار‌های سایر افراد ساکن در خانه باشید و برعکس. من مشکلی با این مسئله نداشتم چون فقط از یک حساب کاربری استفاده می‌کردم اما می‌توانم درک کنم که این ویژگی چگونه در خانواده‌های چند نفره مفید خواهد بود.

 اگر شما در تلاش برای ادغام کارهای شخصی و تقویم کارها هستید، این کار به خوبی انجام نمی‌شود. برای مثال، من سعی کردم که تقویم کاری را به نمایشگر هوشمند اضافه کنم و این فقط یک آشوب کامل بود زیرا دو حساب مختلف دستگاه را گیج می‌کرد. گفتنی است که نمایشگر هوشمند با GSuite کار نمی‌کند؛ بنابراین افزودن یک حساب مرتبط با کار، احتمالا بی‌نتیجه است.

در این مرحله، مهم است بدانید که نمایشگر هوشمند فقط یک اسپیکر هوشمند با صفحه‌ی نمایش لمسی است؛ شما نمی‌توانید با آن به همان شیوه ای که از یک تبلت استفاده می‌کنید، تعامل داشته باشید. به جای اجرای اندروید، تمام نمایشگر‌های هوشمند گوگل بر‌روی سیستم عامل Android Things اجرا می‌شود. شما اساساً رابط کاربری Google Assistant را دریافت می‌کنید، بدون نیاز به نصب هیچ برنامه دیگری.

بررسی تخصصی نمایشگر هوشمند Lenovo Smart Display| رقیبی جدی برای Echo Show - تکفارس 

بنابراین ارتباط برقرار کردن با نمایشگر هوشمند، عمدتاً مبتنی بر صدا است. شما می‌توانید با ضربه زدن و کشیدن روی صفحه با پخش کننده ویدئو تعامل برقرار کرده یا نتایج مختلف جستجوی را پیمایش کنید اما شما قادر نخواهید بود به لیست برنامه‌ها، مانند تبلت دسترسی داشته باشید. برای مثال، به جای استفاده‌ی مستقیم از برنامه Spotify، من باید از فرمانی مانند” Play Discover Weekly on Spotify” استفاده کنم تا به برنامه‌ی پخش کننده دسترسی داشته باشم.

همان‌طور که قبلا ذکر شد، شاید بزرگترین ویژگی نمایشگرهای هوشمند گوگل، استفاده از یوتیوب است. Echo Show آمازون برای مدتی از آن استفاده می‌کرد، اما حالا ناپدید شده است. اپلیکیشن یوتیوب اساساً یک ویژگی منحصر به فرد برای نمایشگر‌های هوشمند از طرف گوگل است. این ویژگی حتی شامل YouTube TV نیز می‌شود. به عنوان مثال با گفتن ” Show me ESPN on YouTube TV ” و اگر شما مشترک شبکه باشید، می‌توانید این کانال را به صورت زنده تماشا کنید. ترکیب آن با صفحه‌ی نمایش باور نکردنی لنوو و صدای عالی، تجربه‌ی یک مرکز سرگرمی‌ را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مشکل این است که فقدان یک رابط کاربری مناسب، عملکرد نمایشگر هوشمند را محدود می‌کند. به عنوان مثال، شما به نسخه‌ی کامل برنامه‌ی یوتیوب دسترسی ندارید که در این صورت به اشتراک یا لیست پخشنیز دسترسی نخواهید داشت. در عوض، شما به موارد خاصی دسترسی دارید. من مجبور شدم بگویم “آخرین قسمت Engadget را در YouTube نشان بده”، هر چند من قبلا مشترک این کانال هستم. در YouTube TV نیز به همین گونه است؛ من نمی‌توانم فهرستی از کانال‌ها را مشاهده کرده و یکی را انتخاب کنم بلکه مجبور بودم هر بار به طور مستقیم به کانال مورد نظر بروم.

بررسی تخصصی نمایشگر هوشمند Lenovo Smart Display| رقیبی جدی برای Echo Show - تکفارس 

از دیگر محدودیت‌های این نمایشگر هوشمند می‌توان به محدودیت‌های جستجو اشاره کرد. به عنوان مثال، من نمی‌توانم یک دستور خاص از یک سایت را جستجو کنم. من قصد داشتم دستور غذا با سویا را از ChefSteps جستجو کنم اما نمایشگر اصرار داشت که نتایج دستور پخت غذا با سویا را از پنج سایت دیگر به من نشان دهد؛ احتمالاً به این دلیل که این سایت‌ها با گوگل همکاری‌هایی داشتند و از این روی دستور العمل‌هایی به این شکل برای کاربر به نمایش گذاشته می‌شود.

زمان‌هایی بود که تمایل داشتم نمایشگر هوشمند، یک مرورگر مناسب نیز داشته باشد. به عنوان مثال، من قصد داشتم در رابطه با “Bovril”(عصاره‌ی گوشت گاو که در  بریتانیا سرو می‌شود) جستجو کنم، اما دستگاه گمان می‌کرد که ” borrow ” یا ” Barbara ” را تلفظ می‌کنم. واقعا مشتاق بودم که تنها “Bovril” تایپ کنم، اما نمی‌توانستم چون صفحه‌ی کلیدی روی نمایشگر وجود ندارد.

کلام آخر

نمایشگر هوشمند لنوو را می‌توان وسیله‌ای در میان اسپیکر هوشمند و تبلت قرار دارد. این محصول به لطف صفحه‌ی نمایش لمسی بسیار کارآمدتر از اسپیکر است و به دلیل پشتیبانی گوگل، از سری محصولات آمازون کارایی بیشتری دارد. اما همچنین به عنوان یک تبلت، کاملا کاربردی نیست و همان‌طور که می‌دانید یک تبلت دارای رابط لسمی است نه یک کنترل صوتی و این اصلی‌ترین ویژگی است که این نمایشگر را از یک تبلت متمایز می‌سازد.

در پایان، گمان می‌کنم نمایشگر هوشمند لنوو نمونه‌ای فوق‌العاده از یک وسیله‌ی هوشمند است. صفحه‌ی نمایش لمسی HD همراه با اسپیکر فوق‌العاده و دستیار گوگل، این محصول را به رغم نقطه ضعف‌های مختلف به رقیبی جدی برای اکوی آمازون تبدیل کرده است. این وسیله را می‌توان به عنوان یک مرکز سرگرمی‌ کوچک و دستیاری در آشپزخانه در نظر گرفت. شما حتی می‌توانید از آن برای برقراری تماس‌های ویدئویی نیز استفاده کنید. چه خوب می‌شد اگر این محصول قابلیت پخش پلی‌لیست یوتیوب و ویژگی‌های صفحه نمایش لمسی قوی‌تری داشت؛ اگرچه تا همین جای کار هم مزایای آن به مراتب بیشتر از حد انتظار است.

مزایا:

  • ظاهری شیک
  • صفحه نمایش فوق‌العاده
  • کیفیت صدای شگفت‌انگیز
  • یکپارچگی با حساب کاربری گوگل
  • تنها نمایشگر هوشمند موجود با قابلیت استفاده از یوتیوب

معایب:

  • عدم کارایی مانند تبلت
  • عدم دسترسی کامل به اشتراک‌های یوتیوب

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید