تویوتا به بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودروهای هیدروژنی تبدیل خواهد شد - تکفارس 
تویوتا به بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودروهای هیدروژنی تبدیل خواهد شد - تکفارس 
تویوتا به بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودروهای هیدروژنی تبدیل خواهد شد - تکفارس 

تویوتا به بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودروهای هیدروژنی تبدیل خواهد شد

سید محمد معلمی
۶ مرداد ۱۳۹۷ - 21:00
تویوتا به بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودروهای هیدروژنی تبدیل خواهد شد - تکفارس 

وسایل نقلیه‌ای که از سوخت هیدروژن استفاده می‌کنند، به نظر می‌رسند آینده مالی تویوتا را تأمین کنند. این شرکت ژاپنی قصد دارد بر اساس برنامه‌ای که تعیین کرده، اینگونه خودروها را به تولید انبوه برساند. این کمپانی می‌خواهد خودروهای هیدروژنی ارزانتر را ابتدا به شکل خودروهای کوچک و سپس شاسی‌بلند تولید نماید و سپس این فناوری را به اتوبوس‌ها کامیون‌ها نیز برساند. تویوتا امیدوار است تا خودرو هیدروژنی Mirai را بتواند در اوایل آتی میلادی تولید نماید. البته این بازه زمانی، وقتی است که اکثر شرکت‌های خودروسازی برنامه‌ریزی کرده‌اند تا خودروهای بدون راننده، هیبریدی، هیدروژنی و . . . خود را در این زمان معرفی و تولید نمایند هرچند به زعم برخی کارشناسان، چنین کاری غیرممکن است و اگر امکان آن نیز فراهم بود، ممکن است درآمد چندانی برای شرکت‌های تولیدکننده نداشته باشد.

تویوتا بر این باور است که دلیل عدم موفقیت خودروهای هیدروژنی، قیمت بالای این وسایل می‌باشد که باید با تولید و فروش این خودروها با قیمت‌های ارزانتر، بتوانیم زمینه موفقیت این نوع خودروها را نیز همچون خودروهای هیبریدی فراهم کنیم. تویوتا البته در زمینه وارد کردن تکنولوژی‌های سازگار با محیط ‌زیست تجربه دارد. برای مثال، اولین خودرو سازگار با محیط‌ زیست این شرکت به نام Prius در سال ۱۹۹۰ تولید شد؛ یعنی زمانی که دیگر کمپانی‌ها حتی به تأثیرات زیست محیطی محصولاتشان فکر هم نکرده بودند.

یوشیکازو تاناکا، مهندس ارشد تویوتا می‌گوید: ما می‌خواهیم تعداد محدود خودروهای هیدروژنی را به تولید انبوه برسانیم زیرا باور داریم که این کار سبب کاهش قیمت مواد سازنده این نوع خودروها خواهد شد. بنابراین در نهایت می‌توان انتظار داشت خط تولید این خودروها قدرتمندتر و سریع‌تر شود.

به علاوه، تویوتا می‌خواهد عملکرد خودروهای Mirai خود را نیز بهبود بخشد. نسل این خودروها به گونه‌ای خواهد بود که می‌توانند بیش از ۴۶۰ مایل مسیر را طی کنند در حالی که این وسایل فعلاً می‌توانند نهایتاً ۳۱۰ مایل حرکت نمایند. بر اساس اخباری که منابع مختلف خبری می‌دهند، هدف این است که تا سال ۲۰۲۵، خودروهای هیدروژنی بتوانند حداقل ۶۰۰ مایل مسیر را پشت سر بگذارند.

تکنولوژی استفاده از خودروهای هیدروژنی (حداقل برای تویوتا)، مدت زیادی می‌باشد که ظهور کرده است. در واقع، این کمپانی از اوایل سال ۱۹۹۰ به تولید این نوع وسایل نقلیه روی آورده است. ضمن اینکه این شرکت اولین کمپانی بود که توانست نخستین خودرو هیدروژنی اورجینال را در سال ۲۰۱۴ تولید کند و آن را Mirai بنامد. متأسفانه قیمت بالای ۶۰ هزار دلاری و نبود زیرساخت‌های کافی برای استفاده از سوخت هیدروژن سبب شده تا استقبال زیادی از این خودرو نگردد. آنطور که گفته می‌شود، کمتر از ۶۰۰۰ خودرو Mirai در سراسر دنیا به فروش رسیده است.

با توجه به اینکه کشورهای دنیا در مسیر استفاده از خودروهای سازگار با محیط زیست گام برمی‌دارند، انتظار می‌رود که علاقه همگان به سمتی باشد که از خودروهای هیدروژنی استفاده نمایند. این دقیقاً همان چیزی است که تویوتا برای آن برنامه‌ریزی کرده و به همین دلیل است که این کمپانی را می‌توان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودروهای هیبریدی در آینده دانست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید