تویوتا از یک خودروی مفهومی هیدروژنی رونمایی کرد - تکفارس 
تویوتا از یک خودروی مفهومی هیدروژنی رونمایی کرد - تکفارس 

تویوتا از یک خودروی مفهومی هیدروژنی رونمایی کرد

افشین نوری
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - 11:25
تویوتا

خودروهای هیدروژنی چندین مزیت نسبت به خودروهای الکتریکی دارند که شامل زمان شارژ سریع‌تر و طی مسافت‌های طولانی‌تر به‌لطف دانسیته انرژی بالاتر هیدورژن می‌شود. در ضمن، خودروهای هیدروژنی تجربه رانندگی شبیه به خودروهای معمولی ارائه می‌دهند که این موضوع می‌تواند برای مشتریان خوشایند باشد. با این حال، خودروهای هیدروژنی با چالش‌هایی مواجه هستند.

این خودروها دارای دسترسی محدود به زیرساخت سوخت هیدروژنی و هزینه تولید نگهداری بالاتری هستند و نیاز به تولید هیدروژن با دانسیته بالا دارند. حالا تویوتا از یک خودروی مفهومی هیدروژنی جدید با نام Toyota GR H2 Racing رونمایی کرده است که در واقع نسخه هیدورژنی خودروی مسابقه‌ای Le Mans است و می‌تواند آینده خودروهای مسابقه‌ای را تحت‌تاثیر قرار دهد.

تویوتا از سال ۲۰۲۱ تاکنون در حال رقابت در مسابقات Super Taikyu Series ژاپن با یک خودرو مسابقه‌ای مبتنی بر Corolla با موتور هیدروژنی است. سوخت هیدورژنی هرچند هیچ گاز CO2 تولید نمی‌کند اما در رابطه با انتشار اکسید نیتروژن یک چالش اساسی محسوب می‌شود. تویوتا می‌خواهد این مشکل را با بهره‌گیری از یک فناوری خاص برطرف بکند. از طرفی، محدودیت ایستگاه‌های شارژ هیدروژنی یک مانع بزرگ است که به نظر می‌رسد صنعت خودرو به‌طور فعالانه در حال کار برای توسعه زیرساخت‌های این ایستگاه‌ها است.

هرچند موتور استفاده شده در خودروی مفهومی GR H2 اعلام نشده است اما تویوتا مدت‌هاست که با همکاری یاماها در حال توسعه یک موتور هیدروژنی V-8 است. یاماها قبلا توانایی خود را در موتور V-10 لکسوس LFA به اثبات رسانده است.

تویوتا گفته است که خودروی GR H2 چیزی فراتر از استایل است و انتظار می‌رود مسیر تازه‌ای را در توسعه خودروهای مسابقه‌ای هیدروژنی باز کند. از طرفی، مسابقات قهرمانی World Endurance Championship قرار است در سال ۲۰۲۶ یک کلاس جدید خودروهای مبتنی بر سوخت هیدروژنی معرفی کند. این مسابقات قصد دارد با تدوین قوانینی، امکان رقابت منصفانه بین خودروهای هیدروژنی و خودروهای سوختی را فراهم کند.

منبع: Gizmochina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید